Leestijd: ca. 3 minuten

Van de week zag ik een tweet langskomen van een grote internationale ‘social media expert’ – laten we maar niet opnieuw de discussie over experts aanwakkeren – die zei dat Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn etc helemaal niet anders waren maar hetzelfde. Het ging tenslotte om de mensen. Ik reageerde hierop dat social media uiteindelijk wel verschillend waren, juist vanwege die mensen. De mensen in je netwerk zullen verschillen per medium en je content en je gedrag zullen daar afhankelijk van zijn.

Het antwoord deed mij echter wel versteld staan; hij zei namelijk op elk medium overal hetzelfde gedrag te vertonen. Ik denk dat sociologen deze persoon graag zouden willen onderzoeken, want het is toch een geweldige ontdekking: de 1e persoon in millenia die vaste gedragspatronen doorbreekt en overal hetzelfde is! 😉

Rollen

Een mens neemt vele rollen aan, als kind van, broer/zus van, verzorger/ouder van, collega van, vriend van, etc, etc. Dit werd in vele decennia van gedragsonderzoek aangetoond, oa door Goffman in ‘The Presentation of Self in Everyday Life’. Hij beschrijft in zijn onderzoek hoe iedereen zichzelf op bepaalde manieren over laat komen, afhankelijk van met wie we zijn. We laten sommige delen van onze persoonlijkheid goed naar voren komen en verbergen andere op basis van verwachtingspatronen; we nemen (onbewust) een rol aan.

Gedrag op het web

Deze rollen zijn ook te vinden op het web. Al voor het social web werd door Sherry Turkle bewezen dat men ook op het web rollen aanneemt. Dat waren soms hele duidelijke rollen, zoals mannen die er voor kozen om op het web door te gaan als vrouw of de rol aannemen van monster in een spel.

Maar ook zonder deze veranderingen van uiterlijk besloten mensen toch een bepaalde rol aan te nemen afhankelijk van de groep waarin zij zich bevonden. Wat dacht je van de onderzoekers die als eerste op het web zaten en daar dus juist ook hun academische achtergrond vooral naar voren lieten komen, of de chatters die vooral vrolijk en als allemansvriend wilden over komen.

Social web

Met de komst van het social web zijn misschien sommige van deze mogelijkheden wat moeilijker geworden – het zou mij nu toch echt wel wat moeite kosten als ik mij voor zou willen doen als man waar ik dat als tiener zonder problemen kon doen als ik niet lastig gevallen wilde worden – toch neemt men ook op het social web rollen aan. Je plaatst andere info op Facebook voor je vrienden, dan je op LinkedIn toont aan je businessconnecties. En op die ene dronken tweet na, probeer je meestal een bepaald beeld van jezelf te tonen op Twitter 😉

Mens vs gedrag

Dus onze ‘social media expert’ zag één belangrijk ding over het hoofd in zijn bewering dat alle tools hetzelfde zijn. Hoe belangrijk mensen ook zijn in social communicatie – zonder hen was er tenslotte geen communicatie – er zijn vele verschillende tools beschikbaar vanwege de verschillende rollen die wij als mens willen kunnen aannemen tegenover de mensen in ons netwerk.

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

5 reacties

  1. Maurice Zondag

    het is dus vooral je netwerk wat de ‘rol’ creeert. Toch zie je wel overlapping ontstaan. Met name tussen de Social networks die ook kwa functionaliteit op elkaar lijken. Facebook, Google+ en Hyves. Veelal zitten daar dezelfde vrienden op, en wordt er veel duaal gepost. Twitter het met hashtag #fb en het staat het ook op je prikbord.

    Dus in die zin, zie je wel dat sociale patronen vergelijkbaar zijn bij de verschillende netwerken. Daar waar het netwerk significant anders is, zal ook het gedrag, of de rol, anders zijn — afgestemd op het netwerk, facebook vd LinkedIn bv.

    Beantwoorden
  2. Natalie Vijlbrief

    Je hebt helemaal gelijk dat er overlap in de posts ontstaat Maurice. Toch geeft dat mijn inziens het feit dat je dat niet bij elke post doet juist aan dat de doelgroepen anders zijn. Blijkbaar heb je het gevoel dat een deel van je tweets niet noodzakelijk zijn voor Facebook, of andersom. En dat, zoals je goed opmerkt, terwijl die vaak nog een overlappend netwerk bevatten.
    Bij een tweet naar LinkedIn ben je nog selectiever wat je door zet.

    Beantwoorden
  3. Gyurka Jansen

    Helemaal mee eens. (Ik heb zelfs nog een post gemaakt over Goffman op Bijgespijkerd)

    Bovendien zijn de netwerken helemáál niet hetzelfde in technische mogelijkheden en visuele presentatie, hetgeen ook een invloed heeft op ons gedrag. (Want oa gebaseerd op verwachtingen en opinies van onze peers) Kijk maar eens hoe sommige gedragingen al veranderen als Facebook alleen de plaatsing van een bericht al anders maakt, of ze anders weergeeft.

    En ik zeg het nog maar eens: wat is altijd dat non-social media dat mensen blijkbaar veronderstellen. 😉 Het zijn juist allemaal sociale constructen en omgevingen, ook de ‘oude'(re) media.

    Beantwoorden
  4. Maurice Beerthuyzen

    Dat ieder netwerk zijn eigen eigenschappen en charmes heeft, daar ben ik het mee eens. Dat iedereen daar vervolgens ander gedrag vertoont naar de gelang de sociale context, kan ik me ook in vinden. Je gedraagt je thuis anders dan op je werk.

    Maar de persoon die aanwezig is, is wel één en dezelfde persoon. Zijn ‘basis’, referentiekader, noem het zoals je wilt, zal hij in ieder netwerk meenemen en onbewust inzetten bij het communiceren op deze netwerken. 90% van het menselijke gedrag is onbewust of zelfs voorbestemd.

    Het menselijk gedrag bij sociale interactie moeten we niet verwarren met de rol die een sociaal netwerk inneemt bij mensen. Dat zijn twee totaal verschillende grootheden die we niet door elkaar moeten halen.

    Beantwoorden
  5. Natalie vijlbreif

    Mijn inziens zijn die twee wel degelijk aan elkaar gekoppeld. Juist die 90% onbewuste communicatie wordt gestuurd door de rol die jij aanneemt tegenover de persoon of personen met wie je praat. Dus jouw automatische communicatie is anders met je collega’s dan met je vrienden, vandaar ook de verschillende tools en welke rol ze innemen in je leven.

    Zo staat Facebook bij mij eigenlijk altijd aan omdat het mijn lifeline is met mijn vrienden. Ik zet daar dan ook zeker andere info op,dan op Twitter, LinkedIn of zelfs Google+

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.