Leestijd: ca. 3 minuten

Bloggers en influencers zijn enorm populair, hun impact is enorm. Zij maken steeds vaker onderdeel uit van de alledaagse digitale marketingtactiek. Influencers zijn vaak de drijvende kracht achter de aankopen van met name jonge consumenten en marketeers werken dan ook het liefst samen met beroemdheden en social media-influencers om hun merkbekendheid te vergroten, hun reputatie te verbeteren en een nieuw publiek te bereiken.

Vertrouwen is cruciaal

Een cruciale rol in de keuze voor de influencer speelt het vertrouwen. Volgers moeten geloven dat de influencer oprechte interesse heeft. Een influencer maakt niet alleen je merk menselijker, hij of zij speelt ook een actieve rol bij het versterken van je boodschap, het aanpakken van negatieve feedback van klanten en het stimuleren van mond-tot-mond reclame.

Zoek waar je ideale klanten actief zijn

Zoek daarom naar influencers op social media platformen waar jouw ideale klanten actief zijn. Zoek op Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube, Snapchat, Tumblr en TikTok. Let daarbij op de volgende zaken:

  1. Aantal volgers: beroemdheden, macro-influencers (100k +), influencers (10k-100k), micro-influencers (1000-10k)
  2. Demografische informatie van influencers: leeftijd, geslacht, locatie
  3. Interesses, onderwerpen, tags, enz.

Snel online influencers vinden

Op deze sites vind je snel online influencers die voor jou interessant kunnen zijn:

  1. Mention: deze site helpt je betere zakelijke beslissingen te nemen op basis van real-world data
  2. Moz Followerwonk: voor influencers die actief zijn op Twitter
  3. Onalytica.com: zij beschikken over een database van meer dan 500.000 influencers. Het is gemakkelijk doorzoekbaar met filters, waaronder demografische gegevens, aantal volgers op sociale netwerken, locatie en type invloed.
  4. Traackr.com: zij centraliseren influencer contacten, volgen conversaties, content en engagement.
  5. BlogDash.com: zij bieden PR-professionals en hebben een database van invloedrijke bloggers in diverse categorieën.

Tip: Wil je leren hoe je een goede influencer strategie formuleert en implementeert? Dan is de training Influencer Marketing iets voor jou!

Lees meer over deze training

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.