Leestijd: ca. 7 minuten

Het belang van Instagram als marketingtool is niet te onderschatten: heel veel jonge gebruikers en fanatieke gebruikers. Bovendien kun je als bedrijf ook zonder geld te spenderen al heel veel bereiken. Daarom zeven adviezen om je marketing op Instagram bij te spijkeren.

1. Optimaliseer jouw bio

Afgezien van jouw bedrijfsnaam, gebruikersnaam en website-URL, biedt jouw Instagram-profiel de ruimte van 150 tekens voor het omschrijven waar jouw bedrijf voor staat.

De bio is een kans om een goede eerste indruk te maken, te verwoorden wat jouw bedrijf levert en wat de meerwaarde daarvan is voor jouw klant. Dat is moeilijk omdat je slechts 150 tekens mag gebruiken, volg onderstaande regels om het maximale uit die ruimte te halen:

Duidelijk: gebruik korte, eenvoudige woorden en verdeel de tekst met regeleinden.

Beknopt: Gebruik eventueel emoji’s (pictogrammen) om snel een indruk te geven van jouw bedrijf in een paar karakters, maar als je het kunt vertellen zonder emoji’s laat ze dan weg.

Actie: gebruik een verleidelijke call-to-action om bezoekers te vertellen wat ze vervolgens moeten doen.

2. Kies de juiste profielfoto

Voordat bezoekers je Instagram-bio ooit lezen, zien ze jouw profielfoto. Die laat dus echt de eerste indruk achter. Daarom is het kiezen van de juiste profielfoto voor een bedrijfs- Instagram-account belangrijk. 

Het meest wordt er gekozen voor het logo van het bedrijf. Jouw logo moet duidelijk leesbaar en herkenbaar zijn binnen de cirkel van de profielfoto van Instagram. Als jouw logo bijvoorbeeld een vierkant is, zoom dan gewoon uit tot je hem helemaal ziet. Is jouw logo heel erg lang, probeer dan een herkenbare variant te maken.

3. Bepaal de uitstraling van jouw bedrijf op Instagram

Het is verstandig om een herkenbare, visuele stijl voor jouw bedrijf op Instagram te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat het de foto’s die jij plaatst direct herkenbaar maakt in de zee van andere foto’s die een bezoeker van Instagram aantreft. Dit vergroot de kans dat er mensen jouw foto leuk vinden of een reactie plaatsen. Het doel is om Instagram-gebruikers te laten stoppen met scrollen zodra ze je afbeelding zien. Hoe herkenbaarder je foto’s zijn, des te beter bereik je dit doel.

Dit kan worden bereikt door altijd hetzelfde filter op elke foto te gebruiken. Of een opvallende manier te ontwikkelen waarmee jouw product in beeld wordt gebracht. 

4. Zorg voor duidelijk omschreven doelen

Als je geen duidelijke doelen formuleert, weet je niet of jouw investering in Instagram-marketing vruchten afwerpt.

Het maken van concrete doelen begint bij het kiezen van de juiste statistieken om jouw succes te meten. Deze vallen uiteen in twee categorieën:

  • ‘Imago’-statistieken (bijv. Likes, reacties, shares, volgers)
  • “Bedrijfskundige”-statistieken (bijvoorbeeld bereik, betrokkenheid, verkeer, leadgeneratie, omzet)

De eerste zal je vertellen of jouw inhoud aansprekend is voor jouw doelgroep. Deze statistieken helpen je ook om je aanwezigheid op Instagram te meten t.o.v. jouw concurrenten. Met de ‘bedrijfskundige’ statistieken kun je bijhouden hoeveel sociale media bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Beide zijn op zichzelf belangrijk en de doelen daarvan moeten serieus worden beschreven voordat je zakelijk met Instagram begint.

5. Maak boeiende inhoud

Aantrekkelijke berichten stimuleren actie. Het zorgt ervoor dat mensen jouw berichten willen delen, reageren en klikken. 

Maar voordat je iemand tot actie kunt aanzetten, moet je eerst hun aandacht trekken. Daar zijn verschillende manier voor, deze werken bijvoorbeeld goed:

  • Blik achter de schermen 
    Gebruik dit soort berichten om de mensen achter jouw bedrijf te introduceren en te laten zien. Beelden en video’s achter de schermen tonen de menselijke kant van jouw bedrijf en laten zien hoe jouw product tot stand komt.
  • Citaten en op tekst gebaseerde afbeeldingen
    Mensen houden van het lezen van citaten die ze begrijpen en waarmee ze zich kunnen identificeren, waardoor dit een eenvoudige maar effectieve strategie is om betrokkenheid te vergroten. Je kunt ook branchespecifieke feiten of statistieken tonen of beoordelingen van tevreden klanten.
  • Dagelijkse hashtags
    Dit is een geweldige manier om met jouw bericht in te haken op populaire hashtags. Je kunt gebruik maken van klassieke hashtags, zoals #tbt (Throwback Thursday), die de meeste mensen kennen. Of je kunt zelf een nieuwe hashtag maken, iets dat uniek is voor jouw bedrijf.

6. Gebruik de weinig bekende functies en hacks

Wist je dat je:

  • De kleur van individuele letters of woorden kunt veranderen om je tekst te laten opvallen?
  • Jouw verhaal verbergen voor specifieke gebruikers om gesegmenteerde berichten te maken?
  • Regelafbrekingen in uw bio kunt gebruiken om het lezen te vergemakkelijken?

Instagram is een social media platform met vele functies die iedereen kan gebruiken om unieke inhoud te creëren. Door deze weinig bekende functies en hacks onder de knie te krijgen, weet je zeker dat je Instagram volledig benut.

7. Schrijf geweldige bijschriften

Als het gaat om betrokkenheid, zijn de bijschriften net zo belangrijk als de afbeelding of video waar ze onder staan. Een goed geschreven bijschrift voegt context toe, toont het imago van je bedrijf, leest prettig en stimuleert mensen om actie te ondernemen.

Zoals elke goede tekst zijn de beste bijschriften duidelijk en beknopt, gemakkelijk te lezen. Bij de beste bijschriften hoeft de lezer in feite helemaal niet na te denken. Ze zijn moeiteloos te consumeren en te begrijpen.

Je kunt dit effect het best bereiken als je jouw doelgroep en je gewenste imago kent. De eerste zorgt ervoor dat jouw berichten interessant en aansprekend zijn. De laatste zorgt ervoor dat ze consistent en herkenbaar zijn. Een paar goede tips: plaats de belangrijkste woorden aan het begin van het bijschrift, gebruik kleine woorden en korte zinnen en stel een vraag aan het einde die tot nadenken of actie aanzet. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.