Leestijd: ca. 5 minuten

Inmiddels hebben we allemaal de razendsnelle overgang van fulltime werken op kantoor naar volledig vanuit huis werken – en alle varianten daartussenin – aan den lijve ondervonden. Op dit moment pendelen we gedurende de werkweek wat af tussen het kantoor, de thuiswerkplek en openbare werkplekken. Deze hybride manier van werken zorgt voor de nodige uitdagingen. Data worden namelijk uitgewisseld buiten het bedrijfsnetwerk en we maken meer gebruik van eigen apparaten en mobiele opslagapparatuur.

In het rapport ‘The Zero Trust Guide to Remote Worker Security – Taking a Page from the Zero Trust Playbook for Secure Remote Working’ van communicatietechnologiebedrijf BlackBerry staan duidelijke richtlijnen voor veilige werkplekken – zowel thuis als op kantoor. Dit zijn vier tips om de transitie naar remote working vlotter te laten verlopen, waarbij de veiligheid uiteraard niet uit het oog verloren wordt.

1. Bewuster surfen op het web

Een van de gemakkelijkste manieren voor iedereen binnen een organisatie om digitale risico’s te verminderen, is het verbeteren van het surfgedrag. Medewerkers moeten zich bewust zijn van de soorten websites die het vaakst worden gebruikt bij aanvallen. Zo kunnen ze deze gemakkelijk vermijden. Hierbij moet je pop-ups vermijden en op je intuïtie vertrouwen. Als iets namelijk niet goed voelt, klopt dat waarschijnlijk.

Het aloude gezegde ‘Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook zo’ is op dit punt zeker van toepassing. Bij het bezoeken van websites moet je erop letten dat in de adresbalk de afkorting HTTPS – dat staat voor hypertext transfer protocol secure – of het slotpictogram in de uniform resource locator (URL) te zien is. Op die manier garandeert de pagina dat al het verkeer wordt versleuteld door middel van een secure socket layer (SSL).

2. Uitschakelen van automatische downloads

Om nog een stap verder te gaan – en extra beveiliging toe te voegen – is het aan te raden om automatische downloads van alle mediabestanden – zoals afbeeldingen, audio-, video- en documentbestanden – uit te schakelen in applicaties en browsers. Elke keer dat er een functie is ingesteld om automatisch iets te doen waarbij gegevens worden overgedragen, loop je een groter risico. Gemak is een vloek voor de veiligheid.

Ook al is het leuk om door feeds van social media te scrollen en op alle interessante content te klikken, kan het in die zin ook een gevaar vormen. Medewerkers zijn wellicht bereid het extra risico te aanvaarden. Maar als het een zakelijk apparaat betreft, moet je je realiseren dat zo ook de organisatie in gevaar kan komen.

3. Beveiliging WiFi-router

Het instellen van WiFi-routers voor thuisgebruik is voor het grootste gedeelte een kant-en-klaar plug-and-play-proces. Vaak wordt de installatie uitgevoerd door de internetprovider zelf. De kans is echter groot dat daarbij niet alle stappen zijn gevolgd die nodig zijn om de router te beveiligen. Dat is te controleren via deze stappen:

  • Wijzig het standaardbeheerderswachtwoord voor de router. Deze apparaten worden doorgaans met hetzelfde wachtwoord geleverd voor elk vervaardigd apparaat.
  • Geef het netwerk een unieke service set identifier (SSID).
  • Zorg ervoor dat het apparaat is bijgewerkt met de nieuwste softwareversie en schakel automatische updates in als dat mogelijk is. Stel anders een herinnering in om periodiek te controleren of er updates beschikbaar zijn.

4. Veilige apparaten

De menselijke factor speelt een belangrijk rol in de gevoeligheid voor aanvallen. Dus is het belangrijk om je aan enkele best practices te houden. Dit zijn enkele stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat apparaten veilig blijven:

  • Schakel waar mogelijk – naast sterke wachtwoorden – opties voor multi-factor authentication (MFA) in. Hoewel MFA in combinatie met sterke wachtwoorden geen absolute beveiliging biedt, wordt het risico van ongeautoriseerd gebruik zo aanzienlijk verminderd.
  • Schakel WiFi, bluetooth en near-field communication (NFC) uit wanneer deze niet worden gebruikt.
  • Zorg dat apparaten over het nieuwste besturingssysteem beschikken en dat alle software-updates zijn uitgevoerd.
  • Gebruik daarnaast geen persoonlijk geïnstalleerde applicaties of applicaties van derden voor zakelijke communicatie of het delen van bestanden.
  • Zorg voor een bijgewerkte antivirusoplossing.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.