Informatie, gegevens, data, allemaal begrippen rondom een breed spectrum. Waarom noemen we het big data en waarom noemen we het soms micro targetting?
Over het algemeen:

  • gegevens verzamel je bij contacten van en met klanten, bronnen kunnen operationele systemen zijn maar ook gegevens uit online bronnen
  • data, is een stap verder dan een berg gegevens (ligt wel dicht tegen elkaar aan), data zijn de samengevoegde segmenten gegevens
  • informatie herleid je uit de verdere samenvoeging van data en gegevens, informatie gebruik je als stuurmechanisme voor bijvoorbeeld marketingcampagnes

De hoeveelheid gegevens en data neemt toe waardoor het vertalen naar informatie meer complex wordt. Het gaat om de data, informatie, die je echt nodig hebt. Data die bruikbaar zijn om beslissingen te nemen die passen in de strategie die je wilt uitrollen. Data die je helpen om je strategie bij te sturen, te experimenteren met aanpakken en je helpen om het succes te maken.

 

Veel data

De hoeveelheid beschikbare bronnen en daarmee ook de beschikbare hoeveelheid data neemt alleen maar toe. Zelfs in de “offline wereld” van een aantal jaren geleden werd al gesproken over veel data. Met de online mogelijkheden neemt de hoeveelheid data alleen maar toe. En zal ook toenemen.

 

Verandert het data-denken door de jaren heen?

In beginsel en essentie niet. In complexiteit? Eigenlijk ook niet alleen is het meer geworden. En soms zien we door de bomen het bos niet meer. Daarom helpen deze tips je verder om door de bomen het bos weer te zien. En is de conclusie dat je niets of te weinig weet, dan is dat ook iets constateren en weten.

Deze 7 tips helpen je om meer uit je data te kunnen herleiden.

 

Tip 1 – weet wat je doel is

Het verzamelen en analyseren van data levert overbodige informatie op als je niet vanuit een doel werkt. Voorbeeld, waarom vraag je om een geboortedatum als je er niets mee doet? Dan ben je niet relevante data aan het verzamelen. Dat kost inspanning van de klant en de marketeer terwijl er geen doel aan hangt.

 

Tip 2 – rol database en customer journey

De rol van de database (als denkwijze en als systeem) in relatie tot de customer journey is vanuit tip 1 een belangrijke volgende tip. Elk klantcontactmoment levert informatie op. In het ultieme plan zal deze informatie als data worden opgeslagen. Dat betekent dat in het ultieme plan op elk klantcontactmoment de data wordt vast gelegd. Wel alleen die data die ene bijdrage levert aan het doel zoals is gesteld in tip 1.
Het denken over de rol en plaatsen in de customer journey wordt vaak overgeslagen of teniet gedaan. Ben je bewust van de mogelijkheid om de data te verzamelen.

 

Tip 3 – de klant is verschillende kanalen

Iedereen is tegenwoordig wel cross mediaal zijn media aan het inzetten en in contact met de klant. De praktijk leert ons dat de klant niet op elk contactmoment en elk kanaal als dezelfde wordt gezien en als dezelfde wordt behandeld. Zorg voor een eenduidig beeld van de klant over de kanalen heen.

 

Tip 4 – sociale data

Het in contact komen met klanten via sociale media is een opportunity die met meer structuur ook meer succes oplevert. Meer succes betekent ook meer data. Deze data helpen ons weer om een beter beeld van diezelfde klant te krijgen. Gebruik de juiste hulpmiddelen en tools om de informatie uit de sociale omgeving te koppelen en analyseren. Mocht je de tools niet hebben is het handmatig analyseren van relaties en volgers ook een goede mogelijkheid om inzicht te krijgen.

 

Tip 5 – snelheid van handelen

In deze tijd van veel veranderingen is experimenteren belangrijk. Informatie muteert sneller veroudert sneller en is vaker wisselend. Dat betekent dat kennis van vandaag morgen al weer een dag oud is. Bij informatie die wordt vertaald naar kennis en daarmee ondersteunend is voor het nemen van beslissingen, is snel een beslissing nemen en aanpassen cruciaal voor het succes.

 

Tip 6 – mensenwerk

Alles is te automatiseren. Ook in het marketing en communicatie werkveld neemt de robotisering toe. Echter het invoeren van de gegevens, data en verwerken van informatie zit ook veel mensenwerk. Het investeren in de mensen die werken met de data is een onmisbare schakel.

 

Tip 7 – creativiteit

De kennis en vaardigheden voor het werken van data vormen de basis om met de informatie uit de gegevens te kunnen destilleren. In de praktijk is alleen het uitvoeren van deze technieken te weinig om echt succesvol te zijn. Creativiteit en op andere manieren “spelen” met data kan net die informatie opleveren die de voorsprong oplevert ten opzichte van de andere spelers in de markt.

Dit zijn 7 basisgedachten over het succesvol werken met data. De inhoudelijke en technologische kennis mag en kan natuurlijk niet ontbreken, Deze tips leggen in elk geval de eerste basis klaar.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.