Leestijd: ca. 9 minuten

Interne links verhogen je linkwaarde, waardoor je hoger scoort en meer verkeer krijgt. Ze verbinden ook je content, waardoor Google inzicht krijgt in de structuur van je website. Interne links geven meer waarde aan je belangrijkste pagina’s. Bovendien kunnen je bezoekers gemakkelijk meer te weten komen en gerelateerde pagina’s vinden.

Interne linkbuildingtools zijn software die je helpen bij het vinden van mogelijkheden om interne links op je website te plaatsen. De tools veranderen een handmatig proces dat uren kan duren in een snelle taak van enkele minuten die je regelmatig kunt doen.

Voordelen interne linkbuildingtools

  • Linkbuilding verbetert de prestaties van je website in de zoekresultaten. Links zijn zelfs één van de twee belangrijkste criteria die worden overwogen in het algoritme voor paginarangschikking van Google.
  • Linkbuilding brengt een relatie tot stand tussen gerelateerde content op je website.
  • Content zonder interne koppelingen worden makkelijker gevonden met linkbuilding.
  • Het verhoogt de linkwaarde voor je nieuwere content. Door je berichten intern op oudere pagina’s te koppelen, kun je de waarde van je nieuwe links verhogen.
  • Het verbetert de betrokkenheidsstatistieken en de gebruikerservaring. Door bezoekers naar andere gerelateerde pagina’s te verwijzen, komen ze meer over je te weten en waarom ze je product of service moeten gebruiken.
  • Ze vertellen Google voor welke zoekwoorden je wilt ranken. Ankertekst is de tekst die naar een pagina linkt. De ankertekst van een interne link moet een relevant trefwoord zijn. Het zoekwoord moet een zoekwoord zijn waarvoor je de gekoppelde pagina wilt rangschikken. Het stuurt een bericht over trefwoorden en paginaassociaties naar zoekmachines.

10 Interne linkbuildingtools

Tool 1: Link Whisper

Deze tool beheert interne koppelingen voor de hele site. Het crawlt je hele site, indexeert bestaande interne links en maakt een rapport om je de linklacunes te laten zien die je kunt opvullen.

De tool verwijst je naar berichten die gerelateerd zijn en waaraan momenteel niet wordt gekoppeld. Het suggereert ankertekst en links. Als je akkoord gaat, hoef je alleen maar op een vakje te klikken om de link toe te voegen. Het vindt ook berichten die geen inkomende of uitgaande interne links hebben. Heb je meerdere website? Dan kan deze tool je helpen bij het voorstellen van interne koppelingsstrategieën tussen de websites.

Tool 2: All In One SEO (AIOSEO)

Deze tool is een beginnersvriendelijke WordPress-plug-in die je helpt je SEO te verbeteren zonder enige technische kennis.

Eén van de functies is een Link Assistant, waarmee je betere interne links kunt bouwen. Deze tool biedt een gedetailleerd linkrapport om je het aantal interne links, uitgaande links en gelieerde links te laten zien dat je voor elk bericht en elke pagina hebt. Vervolgens toont het je mogelijkheden om je interne links te verbeteren. Je kunt de exacte zin en ankertekst zien. Het enige dat je hoeft te doen, is op een knop klikken en vervolgens wordt die interne link aan je content toegevoegd.

Tool 3: Internal Link Juicer

Je krijgt niet hetzelfde controleniveau als met Link Whisper of AIOSEO, maar deze tool is een goede optie voor beginners en gevorderde gebruikers. Bovendien is er een gratis en betaalde versie.

Je selecteert je zoekwoorden en de software bouwt automatisch links op basis van je content. Je kunt ook pagina’s selecteren die geen interne links nodig hebben. De tool geeft je vervolgens een rapport waarmee je koppelingen kunt bijhouden, de best presterende kunt controleren en verbroken koppelingen kunt vervangen.

Een nadeel van deze tool is datje je bestaande interne links niet kunt controleren. Je kunt alleen nieuwe geautomatiseerde bouwen. Het integreert ook niet met GSC of verwerkt geen verbroken interne links.

Tool 4: Yoast SEO

De tool richt zich op het vergroten van je kansen om te rangschikken door je te ondersteunen bij het opbouwen van een solide interne linkstructuur. Het identificeert de beste interne linkstructuur die nodig is om on-page SEO te maximaliseren – wat helpt bij het verbeteren van het crawlen en navigeren van je website.

De beste functies zijn het vinden van verweesde inhoud, het geven van gerelateerde berichtsuggesties en het suggereren van links naar berichten tussen kinderen / broers en zussen.

Je kunt ook een blok met gerelateerde links toevoegen onder je berichten en gerelateerde berichten, pagina’s, categorieën en tags weergeven.

Tool 5: Yet Another Related Posts Plugin (YARPP)

Deze tool is de meest populaire en hoogst gewaardeerde plug-in voor gerelateerde berichten voor WordPress. Deze tool maakt gerelateerde berichtsecties op j peagina’s om bezoekers kennis te laten maken met andere relevante content.

Het kan helpen de betrokkenheid van bezoekers en de tijd op de site te vergroten, waardoor je SEO wordt geholpen.

Je kunt gerelateerde pagina’s, blogberichten, mediabestanden en zelfs call-to-action (CTA)-knoppen weergeven. Op deze manier worden je toppagina’s niet begraven onder nieuwe. De tool creëert interne links naar je meest populaire pagina’s en / of berichten, zodat zoekmachines gemakkelijk je beste pagina’s kunnen vinden.

Tool 6: Internal Link Finder

De tool is een eenvoudig te gebruiken plug-in om je interne linkstructuur te beheren, vooral geschikt voor grotere websites. De tool werkt op WordPress-sites en helpt je interne linkmogelijkheden te vinden en je bestaande interne links pagina voor pagina te beheren.

Eén van de beste functies is dat het je een volledige uitsplitsing geeft van je interne linkscore en verbeterpunten opsomt. Interne Link Finder kan ook controleren of er te veel pagina’s zijn die teruglinken naar een doelpagina met hetzelfde anker, weespagina’s identificeren en pagina’s vinden zonder interne links. Bovendien kun je de gegevens exporteren naar een spreadsheet.

Tool 7: Interlinks Manager

Interlinks Manager werkt anders dan bijna elke andere tool die in dit artikel worden vermeld. Naast linksuggesties op basis van zoekwoorden die een algoritme oppikt, kun je specifieke zoekwoorden in elk bericht definiëren. De tool voegt automatisch interne links toe aan je bericht van andere berichten die dezelfde zoekwoorden bevatten.

De tool heeft een robuuste analysefunctie die klikken van bezoekers naar interne links bijhoudt, zodat je weet welke effectief zijn.

Wanneer een interne link niet effectief is, kun je de ankertekst of de positionering van je interne links aanpassen. Nadeel: de tool is niet zo intuïtief en kan geen weesberichten identificeren.

Tool 8: Rankmath

Blogs met een pijler-/clusterpostmodel hebben één pijlerpost (die in grote lijnen een onderwerp bestrijkt) en verschillende meer gedetailleerde clusterposts (die een specifiek zoekwoord met betrekking tot dat onderwerp diepgaand behandelen).

Interne links drijven deze sitestructuur aan. Elk clusterbericht linkt naar de pijlerpagina, bouwt merkautoriteit op en linkt naar de belangrijkste pagina’s.

De tool is één van de beste interne linktools voor sites die het Pillar / cluster-model gebruiken, omdat je je pijlerberichten voor elke categorie op je blog kunt definiëren.Vervolgens doet de tool automatisch linksuggesties naar andere berichten in dezelfde categorie.

Tool 9: SEO Press

SEO Press is een plug-in voor WordPress die statistische weging gebruikt om te beslissen naar welke zoekwoorden je wilt linken voor je interne linkstructuur. De methode berekent het belang van een zoekwoord binnen een pagina in vergelijking met andere artikelen en stelt vervolgens maximaal vijf interne links per bericht voor.

Tool 10: Google Search Console (SGR)

De tool biedt een linkanalyserapport met je meest gelinkte pagina’s (zowel intern als extern). De interne links geven je het aantal interne links dat naar specifieke URL’s gaat.

Het toont echter geen ankertekst en is alleen bedoeld als startpunt voor het bouwen van je interne links. Je kunt het rapport downloaden, maar u moet nog steeds handmatig koppelingen naar URL’s toevoegen.

Bron: Blog Hubspot

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.