Leestijd: ca. 4 minuten

Relatiegeschenken kunnen een zeer effectief marketing- en promotiemiddel zijn. Je laat daarmee zien dat je jouw klanten of zakenpartners waardeert. Maar hoe bepaal je welk geschenk je geeft? En wanneer geef je een relatiegeschenk? Welke geschenken blijken het meest effectief? Aan de ene kant gaan goede relatiegeschenken jarenlang mee en die worden door de ontvanger met een goed gevoel gebruikt. Aan de andere kant kan een oncreatief cadeau snel ongebruikt in een la belanden. Met deze drie aandachtspunten in je achterhoofd geef je altijd effectieve relatiegeschenken.

1. Authentiek

Wat past bij jouw bedrijf? Allereerst is het belangrijk om te bedenken welke cadeaus aansluiten bij jouw organisatie. Veel bedrijven kiezen eerst voor een bepaald geschenk dat ze leuk vinden, zonder zich af te vragen of het past bij de visie, het motto of de bedrijfssfeer. Een geschenk moet passend zijn voor het doel dat jij in je hoofd hebt zoals het creëren van meer naamsbekendheid of het verbeteren van je imago, kloppend zijn voor de branche waarin je werkt en passen bij de doelgroep en in de onderlinge relatie. Geef bijvoorbeeld geen hippe gadgets cadeau als jouw organisatie een formele uitstraling heeft, omdat dit geforceerd overkomt. Sta je voor creatief en vernieuwend? Ga dan voor een cadeau dat dit onderstreept. Zo zet je de relatiegeschenken effectief in voor het imago van je onderneming.

2. Persoonlijk

Is het persoonlijk? Agenda’s, usb-sticks, bekers, pennen en opladers zijn erg populaire relatiegeschenken maar zijn niet altijd persoonlijk of origineel. Afhankelijk van je doelen kunnen deze producten wel erg effectief zijn. Is het jouw doel om meer naamsbekendheid te krijgen? Deze gebruiksartikelen zorgen ervoor dat je dagelijks in beeld komt en zijn daardoor leuke weggevertjes als je bijvoorbeeld op een beurs staat.  Wil jij echter de banden aanhalen met je meest gewaardeerde zakenrelaties? Kies dan voor iets persoonlijkers. Je wil dat jouw relatiegeschenk opvalt, zeker als je deze cadeau doet rond de feestdagen, als eindejaarsgeschenk of tijdens evenementen in jouw branche. Je bent dan namelijk dan niet de enige die iets leuks voor zijn relaties wil doen. Laat bijvoorbeeld duurzame Doppers bedrukken, stel een verzameling verzorgingsproducten in een mooie cadeauverpakking samen of geef een belevenis cadeau zoals een avondje naar het theater.

3. Relevant

Wie krijgt een geschenk? Met de juiste strategie voorkom je dat je met cadeaus strooit die niet de gewenste uitkomst hebben. Doorgaans is het niet nodig om alle klanten een cadeau te geven. Kies er bijvoorbeeld voor om alleen de klanten een relatiegeschenk te geven als ze op het punt staan om je een opdracht te gunnen, of juist de klanten die dreigen te vertrekken. Ook klanten die een bepaald drempelbedrag hebben uitgegeven, zijn interessant. Het bepalen van je doelgroep hangt ook sterk samen met het budget dat je tot je beschikking hebt en andersom. Zo kun je met jouw budget iedereen wat kleins geven. Maar je kunt je ook juist richten op een specifieke groep en daar per persoon of organisatie meer aan uitgeven, zodat je geen budget verspeelt.

Kortom, anno 2020 blijven relatiegeschenken een effectief marketingmiddel. Weet jij al welke relatiegeschenken jij dit jaar cadeau geeft?

Door: Jeroen Schurink, brand manager bij Van Helden Relatiegeschenken.

Over de auteur

2 reacties

  1. Bosman

    Bedankt voor dit artikel! Elk bovengenoemde aandachtpunten zijn inderdaad erg belangrijk. Vooral de laatste (naar mijn mening het belangrijkste aandachtpunt). Als je de juiste klanten blij maakt verspeel je geen budget 😉

    Beantwoorden
  2. Marlien

    Precies! Je relatiegeschenk dient zeker opvallend te zijn. Een belevenis klinkt wel prachtig, want hierdoor zullen je klanten meer erover praten met vrienden en familie en komen zij ook te weten over jou onderneming!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.