Leestijd: ca. 4 minuten

Haal jij het optimale uit LinkedIn? Wist je dat LinkedIn een waardevolle database met gerichte contacten kan maken? Zo kun je jouw koude e-mails nauwkeuriger, professioneler en persoonlijker maken.

Hoe kan ik LinkedIn gebruiken voor leadgeneratie?

Via de gratis zoekopdracht vind je binnen enkele minuten iemand die je nodig hebt. Met Navigator kun je je zoekopdracht aanscherpen en besluitvormers vinden. Je krijgt ook aangepaste aanbevelingen en het slaat je lijsten op in een CRM-ready formaat. Of in een URL-indeling die je in je automatiseringstool kunt plaatsen.

Hoe optimaliseer ik mijn LinkedIn-profiel voor SEO?

Vóórdat je iets verzendt, is het belangrijk om te zorgen dat je eigen profielpagina op orde is. Je kunt zelfs je profiel optimaliseren voor SEO en zo meer bezoekers naar je pagina trekken.

  • Zorg voor een goede profielfoto, een opvallende banner/achtergrond, een SEO-vriendelijke kop en maak je URL zoekvriendelijk.
  • Maak een goede samenvatting. Dit essentiële persoonlijke verkooppraatje is waar je jouw SEO-termen kunt krijgen. Je hebt 2600 tekens om te gebruiken in het gedeelte ‘Over’, dus denk na over het maken van je tekst met zoektermen die je klanten waarschijnlijk zullen typen om je producten en services te vinden.
  • Houd de sectie “Over” klantgericht: hoe je klanten helpt, ideale klanten waarmee je graag werkt, de problemen waarmee ze worden geconfronteerd, de oplossingen die je aanbiedt en noem enkele klantnamen waarmee je werkt.
  • Sluit af met een call-to-action.

Handige trucs voor LinkedIn

  • Een LinkedIn-link toevoegen aan je e-mailhandtekening
  • Word lid van LinkedIn-groepen (u kunt lid worden van maximaal een 100 waar uw doelgroep zich bevindt)
  • Plaats regelmatig content (zelfs als het alleen maar delen is)
  • Stimuleer betrokkenheid: vraag om opmerkingen
  • Reageer op reacties en reageer zelf op berichten van anderen
  • Vermeld andere bedrijven in je berichten (via @)
  • Wees niet verlegen: vraag vrienden, collega’s, volgers van andere platforms en klanten om je te volgen
  • Adverteer een deel van uw inhoud om doelgroepen te targeten om je bereik buiten je netwerk van volgers te vergroten

Hoe converteer ik mijn LinkedIn-publiek naar koude e-mails?

  • Via automatisering kun je een CSV-bestand met contactpersonen of de URL toevoegen aan vooraf zoeken in Sales Navigator.
  • Op LinkedIn kun je 80 verbindingsverzoeken per dag versturen. De verwachte acceptatiegraad is zo’n 20-25%.
  • De mensen die contact met je maken, gaan vervolgens in een 3-4 e-mailreeks (met behulp van automatiseringstools) .Dit is waar het verkoopproces / relatieopbouw begint, wat vervolgens verkoopgekwalificeerde leads moet genereren. Met behulp van deze aanpak zou je zo’n 8 tot 10 verkoopgekwalificeerde leads per maand moeten ontvangen.

Hoe schrijf ik een koude e-mail?

Een koude e-mail moet niet koud zijn. Zorg dat je niet te onpersoonlijk wordt. Tips:

  • Spreek mensen aan op naam
  • Leg uit wat je connectie is
  • Geef aan waarom je hem of haar e-mailt
  • Hoe kun je helpen? Waarom zouden ze geïnteresseerd zijn in jouw e-mail?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat ze reageren? Wat is jouw cliffhanger?
  • Houd het kort!

Wat doe ik als de leads binnenkomen?

  • Houd de dialoog gaande. Een persoonlijke benadering werkt het beste.
  • Registreer alles. Werk je CRM-database bij.
  • Stop niet met het uitbreiden van je netwerk en database, dit is geen eenmalig project.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.