Leestijd: ca. 4 minuten

Hoe grijp je de aandacht van je doelgroep met jouw YouTube advertentie? Het antwoord: creativiteit. Maar liefst 62% van je performance wordt bepaald door de advertentie zelf. De video dus. Niet je targeting, niet het merk achter de campagne. De kwaliteit van je video is simpelweg dé sleutel om te zorgen dat de kijker jou onthoudt. En jij dus resultaat haalt uit je campagne. 

Als je dus écht impact wil maken, moet je met creativiteit aandacht claimen. En vasthouden. Onderstaande tips helpen je op weg.

Tip 1: Val op

Voorkom dat de ogen van je kijkers afdwalen naar de aflopende timer om je advertentie te skippen. Maar hoe doe je dat?

  • Ga na wie je doelgroep is. Verdiep je in je kijkers. Wat verlangen ze? Waar maken ze zich boos over? Wat beweegt hen? Dit helpt je om een video op de plank te leggen die iets losmaakt.
  • Kijk met een kritische blik wat nou écht je USP’s zijn. Wat doet jouw product of merk beter dan je concurrentie? 
  • Giet hier een creatief sausje over en je hebt een advertentie die opvalt en onthouden wordt.

Tip 2: Optimaliseer je storyboards

Houd de emerging story arc aan. Start hoog, pak direct de climax en gooi direct de clue erin. Alsof je tijdens een film de bioscoopzaal in loopt. 

Zorg wel dat je na die 6 seconden nog iets te vertellen hebt (als je ook daadwerkelijk meer te vertellen hebt). Ga op zoek naar een onverwachte invalshoek die weer de nieuwsgierigheid van je kijker prikkelt.

Tip 3: Gebruik in het oog springende visuals

Visuals van hoge kwaliteit zijn cruciaal om de aandacht te grijpen en vast te houden. Pakkende kleuren die passen bij je merk, interessante camera-angles, kostuums, een toffe doordachte locatiekeuze. 

Steek je tijd in je concept en boodschap. Maak die zó spot-on dat een grote productie helemaal niet nodig is om iets teweeg te brengen.

Tip 4: Kies voor de juiste campagne

Denk goed na over welke keuze campagne ideaal is voor jouw doel. Waar past jouw uiting het beste bij?

  • Heb je een heel lang, maar tof verhaal te vertellen? Kies dan voor een skippable ad. Zorg wel dat je in de eerste 6 seconden meteen laat zien hoe leuk het is. Zo krijg je meer waar voor je geld.
  • Heb je een lang verhaal te vertellen, maar is het lastig om dit in 6 seconden over te brengen? Voorkom doorklikkers en kies voor een non-skippable campagne. Je betaalt dan over het algemeen gemiddeld wat meer. 
  • Heb je maar 6 seconden nodig om je punt te maken? Dan kies je voor bumper.

Tip 5: Bedenk waar je advertentie op wordt bekeken

Waar is de kans het grootst dat je advertentie bekeken gaat worden? En dan is vooral de vraag; op wat voor device? Weet je niet zeker via welk apparaat jouw advertentie wordt bekeken? Kies dan altijd voor mobile first. 70% van de YouTube sessies in Nederland is met een mobiel apparaat.

Hier let je op als je een video met een mobile-first gedachte maakt:

  1. Gebruik grote en duidelijke teksten.
  2. Kies heldere beelden die ook op gedimde schermen werken.
  3. Verwerk niet te veel details om je punt te maken, dat is niet zichtbaar op een klein scherm.
  4. Houd het tempo hoog, de aandachtsspanne op mobiel is nóg korter dan op een ander apparaat.

Moet je altijd mobile-first in gedachten houden? Nee, zeker niet. Wil je je campagne uitserveren vóór long-form videocontent, zoals live-sets van muziek en concerten? Grote kans dat die persoon door YouTube browsed via de TV. Optimaliseer dan juist voor de televisie.

Tip: Wil jij zelf aan de slag met de productie van een video? Dan is de training Onlinevideo maken met je smartphone voor jou!

  • In één dag ontdek je alle stadia van de ontwikkeling van een video: van idee tot realisatie.
  • Na de training kun je een pakkende video produceren, monteren en distribueren.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.