Leestijd: ca. 2 minuten

Sinds kort is het mogelijk in Google AdWords rapporten uit te draaien met informatie over interacties van gebruikers met lokale bedrijfsadvertenties op Google Maps.

adwords-report-google-maps-638

Om deze kolommen in een rapport op te nemen (o.a. Advertentiegroeprapport) moet je even zelf de gewenste kolommen selecteren in sectie drie van de Rapportenwizzard:

adwords-report-google-maps-2-638

Lekker boeiend, hoor ik u denken! Ik ben de eerste om toe te geven dat dit geen wereldschokkende toevoeging is, maar ik denk wel dat het gezien kan worden als voorbeeld van de voortschrijdende integratie van Google’s platformen. Bovendien biedt het mij mooi gelegenheid de aandacht weer eens op het Google Local Business Center (LBC) te richten. In het LBC kunnen bedrijven een vermelding aanmaken, zodat de bedrijfslocatie in Google Maps getoond kan worden.

Google weet het leuk te verkopen in het volgende filmpje:

Uiteraard wordt er wat doorgedraafd, ik kan met niet voorstellen dat een serieuze ondernemer nieuwe pandjes opent op basis van wat stats over zoekvolume. Feit is echter dat een gratis vermelding op Google Maps al meer inzicht geeft dan een kostbare betaalde opname in de Gouden Gids. Google Maps met Streetview kan ook anders ingezet worden, bijvoorbeeld keurig geïntegreerd in een webshop. Als voorbeeld heb ik de keurige Magento webshop BestelPlafond.nl uitgekozen:

bestel-plafond-638

Ziet er toch mooi verzorgd en leuk uit, zeker voor een webwinkel is dit heel aardig; Zo laat je mooi zien een serieuze partij te zijn met een keurig bedrijfspandje en wat bedrijfswagens voor de deur. Uiteraard kan dit ook door gewoon zelf een foto te maken, maar dan mis je weer de interactieve en handige functies van Google Maps.

Dit artikel is een bijdrage van PauwR Internetmarketing te Tilburg

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.