Leestijd: ca. 5 minuten

Seizoensinvloeden kunnen een enorme invloed hebben op je bezoekersaantallen. Is het koud dan zoeken mensen hele andere zaken dan bij een stralende zon. En blog je op dit moment over de verkiezingen, dan is de kans groot dat je hierdoor meer bezoekers trekt. Als website kun je hier goed op inspelen. Een aantal tips rondom seizoensinvloeden en hypes.

Sinds kort ben ik actief als zelfstandig internetadviseur. Het leuke hieraan is dat je in aanraking komt met verschillende branches en bedrijven. Zo ben ik momenteel actief voor www.genoeg.nl. Een tijdschrift over duurzaamheid, of zoals Genoeg het zegt: “ een tijdschrift voor mensen die graag een wat eenvoudiger leven willen leven”. Momenteel analyseer ik voor Genoeg hun statistieken en probeer ik hun op het gebied van online marketing en SEO de kneepjes van het vak bij te brengen.

Iedere website wil natuurlijk meer bezoekers. En altijd dragen marketeers je aan om rond relevante woorden en synoniemen van de branche waarin je actief bent, woorden in je teksten op te nemen. Dit is zondermeer een effectieve manier van het beter vindbaar maken van je teksten. Er zijn echter nog andere manieren.

Goedkope schaatsen kopen
In januari toen ik met de statistiekenanalyse begon, was het koud. De meren lagen dicht en op de sloten werd massaal geschaatst. Er werd zelfs gesproken over een Elfstedentocht. En gek genoeg had dit invloed op de bezoekersaantallen van Genoeg.

Genoeg had op dat moment namelijk twee artikelen geplaatst die prima bij de kou van dat moment pasten.  Er was een artikel over ‘ goedkope schaatsen’ en een artikel over  ‘erwtensoep’. Beiden artikelen scoorden bijzonder hoog. De meeste bezoekers kwamen via Google. Tot mijn verbazing scoorde de zoekterm “ goedkope schaatsen kopen”  een derde plaats in de zoekmachineresultaten van Google.

Er was echter wel wat bijzonders aan de hand me de artikelen. De bezoekerspercentages waren hoog, de weigeringspercentages waren dat zeker ook !

Zo haakte 83% van de bezoekers af bij het schaatsartikel. Nadere bestudering van het artikel wees aan waarom. Er werden in het artikel een aantal tips gegeven, maar er zat geen conversie aan het einde van het artikel. Geen doorverwijzing naar de lokale schaatsverkoper en ook geen verwijzing naar Marktplaats. Alle schaatsspeurders haakten teleurgesteld af.

Uiteindelijk heb ik geadviseerd een verwijzing te maken naar Marktplaats. Zodoende help je mensen een handje en haken ze niet meteen teleurgesteld af.  Of dit nog invloed had op het weigeringspercentage heb ik nauwelijks kunnen meten. Met het stijgen van de temperaturen, daalden de bezoekers van navenant.

Hoe kun je seizoensinvloeden en andere hypes laten terugkomen op je website?
•    Je kunt natuurlijk bewust op seizoensinvloeden of hypes gaan schrijven.  Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google insight for search voor. Google insight heeft zelfs speciale aandach voor seizoensinvloeden.
•    Een andere manier om erachter te komen wat er leeft online is http://www.twirus.nl/. Hier worden de Nederlandse trending topics op Twitter getoond.
•    Bedenk zelf zoektermen en kijk hoe deze termen scoren. Soms stuit je op verrassende zoekwoorden waarvan de dekking nog niet zo heel goed is in Google
•    Zoek niet alleen naar opties met een of twee zoekwoorden. Kijk ook naar opties met drie zoekwoorden of meer.
•    Zorg in ieder geval altijd voor een duidelijke call for action onder aan het artikel.
•    Het onderwerp moet wel iets met je site te maken hebben. Anders trek je wellicht veel bezoekers maar zijn ze snel massaal weer vertrokken. Niet alleen nieuwe bezoekers zijn op die manier snel vertrokken, maar ook je trouw lezers zullen zich irriteren aan een onderwerp wat helemaal niet op de site past.

•    Maar het kan je ook onbewust overkomen. Kijk dan snel waar je bezoekers vandaan komen. Waar zoeken ze op en wat is het weigeringspercentage?
•    Is het weigeringspercentage erg hoog, maak dan de keus: pas je artikel aan, zodat men wel tevreden blijft of verwijs ze door naar de juiste content.
•    Je kunt in het geval van toevallige bezoekers ook niets doen. Ik zou er echter altijd voor kiezen om deze bezoekers verder te helpen. Bezoekers vertrekken dan in ieder geval nog redelijk tevreden van je site. Wie weet, komen ze ooit terug?

Over de auteur

Maurice Beerthuyzen

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.