Leestijd: ca. 5 minuten

Ecommerce marketing: hoe haal je nieuwe klanten binnen en moedig je bestaande klanten aan om terug te keren. Er zijn verschillende tactieken die je kunt toepassen. We geven je 8 tips om je hierbij te helpen. Richt je daarbij niet alleen op nieuwe klanten, maar vergeet ook je bestaande klanten niet. Bied hen beloningen, kortingen of een loyaliteitsprogramma zodat je verdere aankopen aanmoedigt.

Tip 1: Verstuur regelmatig digitale berichten

Het verzenden van digitale berichten is een mooie manier om het directe contact tussen jou en je klanten te vergroten. Het is veel persoonlijker dan social media. Er zijn verschillende varianten:

  • Welkomstmails: Meld wat de voordelen voor de klant zijn als hij of zij zich abonneert op je nieuwsbrief.
  • Nieuwsbrieven: Maak het persoonlijk met updates over je bedrijf en leuke aanbiedingen.
  • Dankmails: Dank je klant na een aankoop en bied nog een aanverwant product.
  • Promotionele mails en gratis geschenken: Laat zien wat je in de aanbieding hebt en voeg een mooie korting of geschenk toe.
  • Verjaardagsmails: Heel attent en persoonlijk. Doe je klant een leuke aanbieding op zijn of haar verjaardag.
  • Dropout mails in winkelwagentjes: Herinner je klant aan de gewenste producten in zijn of haar winkelwagen en voeg meer informatie over de producten of een leuke aanbieding toe.

Tip 2: Maak het betaalproces eenvoudig

Maak het betaalproces zo gebruiksvriendelijk mogelijk zodat klanten minder snel afhaken.

Valkuilen:

  • Vraag om een account aan te maken. Klanten dwingen om zich aan te melden voor een aankoop jaagt klanten weg. Sta in plaats daarvan directe aankopen toe.
  • Geen voortgangsbalk: Laat je klant zien hoeveel stappen hij moet nemen om de aankoop af te ronden, en zorg ervoor dat hij bij elke stap weet hoe ver hij is. Een proces is veel gemakkelijker te begrijpen als het is opgedeeld in duidelijke stappen.
  • Gebrek aan betalingsmogelijkheden. In het meest gunstige geval bied je vier of meer betalingsmogelijkheden. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk bij het invoeren van credit/debet gegevens in winkelsites.

Tip 3: Maak je website responsive

Steeds meer aankopen vinden via de mobiele telefoon plaats. Zorg dus dat je website goed zichtbaar is via de mobiele telefoon = responsive. Zorg dat het ook op een mobiele telefoon makkelijk navigeren is.  

Tip 4: Maak gebruik van social media

Facebook en Instagram hebben nu winkelfuncties die je kunt gebruiken om je verkoop te verhogen en doelgroepen te bereiken die je via andere kanalen gemist hebt. Je kunt bijvoorbeeld foto’s en video’s uploaden waarin je je product tagt.

Tip 5: Plaats gebruikerscontent

Het publiceren van door gebruikers gegenereerde inhoud is een uitstekende manier om vertrouwen in je bedrijf op te bouwen en shoppers aan te moedigen zich met je merk bezig te houden. Een mooie, eerlijke en goedkope manier van contentcreatie bovendien.  

Consumenten hebben 2,4 keer meer vertrouwen in door gebruikers gegenereerde inhoud dan in door het bedrijf gemaakte media, en dat kan zich vertalen in veel meer verkoop.

Tip 6: Schrijf een blog

Blogs zijn een mooie manier om je online aanwezigheid te vergroten. Zorg voor relevante content voor je klanten en maak gebruik van verschillende media in je blogberichten.

Tip 7: Investeer in micro-influencers

Influencer marketing kan duur lijken, maar micro-influencers zijn meestal haalbaar met een klein zakelijk budget. Social media gebruikers met 10-30K volgers worden beschouwd als micro-influencers en hoewel ze niet de volgelingen van de macro-influencers hebben, worden ze nog steeds gezien door een heleboel mensen. Ze zijn betaalbaar en authentiek. Een micro-influencer die al content post die aansluit bij de identiteit van je bedrijf, kan helpen je product bekend te maken, vooral als je bedrijf zich in een nichemarkt bevindt.

Tip 8: Maak gebruik van FAQ’s

Een pagina met veel gestelde vragen (FAQ) maakt het je klanten gemakkelijker om op je site te navigeren. En jij bent minder tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen. Een goed georganiseerde FAQ kan een waardevol marketinginstrument zijn. Het gebruik van SEO-gegevens, trefwoorden en interne links stimuleert zelfs je aankopen en trekt nieuwe klanten aan. Zie het als een doorlopend project en werk de vragen en antwoorden regelmatig bij.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.