Leestijd: ca. 7 minuten

Donderdag 9 februari was ik bij een presentatie van René Boender en Jos Ahler, genaamd ‘Great to Cool meets Generatie Z’. René  Boender gaf behapbare informatie over marketing op het web, waarna Jos Ahlers in ging op marketing voor jongeren. Deze presentaties samen gaven een mooie kans voor de aanwezigen om hun social marketing toe te spitsen op de huidige jongeren.

Hoe je je merk van ‘Great’ naar ‘Cool’ krijgt

René Boender, zijn levenlang al marketeer, hield een presentatie naar aanleiding van zijn boek ‘Great to Cool‘ (even voor de oudere marketeers, dat is een trapje hoger, niet lager of zijwaarts) waarin hij allerlei korte hoofdstukken heeft over marketing. Hij noemt dit zelf ‘braincandy’. Ook zijn presentatie zat vol met deze braincandy, losse weetjes rond (social media) marketing. Dat verklaart ook waarom ik eerst enorme moeite had de lijn in de presentatie te vinden – die was er niet echt. Hij liet het overbekende filmpje van Erik Qualman zien (wel de nieuwste gelukkig), het Lost Generation filmpje en had standaard statements over dat internet een eerste levensbehoefte is en dat authenticiteit belangrijk is.

Een van de belangrijkste verhalen die René had was de 3’12’E regel. Deze gaat erom dat we in 3 seconden besluiten of we blijven op een site of een video of niet. In 3 seconden moet je dus zorgen dat de belangstelling gewekt wordt. In de volgende 12 seconden controleert een bezoeker of hij echt werkelijk iets interessant vindt, of de eerste interesse terecht was. Ben je door die 12 seconden heen dan heb je de grootste kans op een aankoop, een contract, etc. Volgens René is de route ‘the head, the heart, the wallet’, en met die 15 seconden kom je dus bij ‘the wallet’ uit.

Volgens Boender gaan we langzaam steeds meer naar een ‘sheconomy’ toe, een economie waarbij meer besluiten vanuit de emotie genomen worden en minder vanuit het ratio en daar moeten we op inspelen. Doorbreek routine en val op, wees emotioneel betrokken bij je opdrachtgever en heb een goed verhaal bij wat je verkoopt. Dan zal je opvallen en daarmee meer opdrachten binnen halen/ meer verkopen.

Generatie Z – een ander soort jongere

Vervolgens gaf Jos Ahlers een presentatie over Generatie Z, de huidige jongeren, naar aanleiding van het boek dat hij samen met René Boender over dit onderwerp had geschreven.

Er zijn verschillende generaties te onderscheiden: De stille generatie is voor 1946 geboren; tussen ’46 en ’64 zijn de baby boomers opgegroeid; Generatie X, ook wel bekend als generatie niks, werden geboren tussen ’64 en ’79; Tussen 1980 en 1992 kwam generatie Y (generatie Einstein) op de wereld en Generatie Z werd geboren tussen 1993 en 2010.

Jos Ahlers heeft een onderzoek gedaan naar Generatie Z en kwam tot de conclusie dat deze generatie een aantal specifieke karakteristieken die anders zijn dan eerdere generaties. Wanneer je deze generatie wil targetten voor marketing, is het belangrijk deze punten te weten. Een aantal van deze punten licht ik hieronder uit:

Persoonlijk:

  • Z kiest voor zichzelf maar is zeker niet egoistisch – ze willen geen geld doneren, maar geven graag geld meer geld uit wanneer zij er ook wat voor terug krijgen (bijvoorbeeld via Toms Shoes – ‘With every pair you purchase, TOMS will give a pair of new shoes to a child in need”)
  • De seksuele revolutie is voltooid – van Z hoeven al die seksuele zinspelingen helemaal niet
  • Doodgaan is geen schande – 60% van de medische kosten is voor de laatste 5 jaar van iemands leven en 60% van alle medische kosten in Engeland is voor mensen boven de 80 jaar. Generatie Z vindt dit absurd en wil hier niet aan bijdragen
  • Generatie Z is de gezondste generatie ooit, ze eten goed en sporten veel – maar ze zijn wel de dikste generatie ooit!

Werk/studie:

  • Generatie Z leert liever analyseren dan feiten – alles is op het internet te vinden, ze leren liever hoe dit te gebruiken in hun voordeel
  • Gen Z denkt niet in hierarchie maar plat – ze stappen zonder problemen af op het hoofd van het bedrijf
  • Werk is privé, privé is werk – generatie z vindt het geen probleem om buiten kantooruren te werken en email te beantwoorden, maar dan willen ze ook de vrijheid om overdag even op Facebook te zitten

Aankopen/ervaringen:

  • Duurzaamheid is een must – ze gaan niet protesteren op de Dam om het te bereiken maar het is een randvoorwaarde voor alles wat ze kopen
  • Deze jongeren verzamelen belevenissen, ervaringen, geen spullen (Zij doen dat veel in de vorm van reizen, CouchSurfing is hier een goed voorbeeld van)

Privacy en het internet:

  • Privacy vindt generatie Z een ouderwets begrip. Zij vinden het vaak verdacht als iemand iets wil verbergen, niet wil vertellen
  • De zwarte kant van sociale media houdt generatie Z niet tegen, dit gebeurt soms, maar meer ellende gebeurt soms

Omdat deze generatie opgegroeid is met het internet en mobieltjes is het belangrijk hen op de goede manier te benaderen. Bedrijven moeten helder communiceren en eerlijk zijn over wat zij doen. Maar ze moeten daarbij niet puur zenden maar ook zeker de interactie aangaan, geeft Jos aan. Sterker, laat ze meepraten en beslissen.

Conclusie

Ik was eerst niet bepaald onder de indruk van de inhoud van René Boenders presentatie, maar voor de meeste marketeers om mij heen was het verhaal duidelijk nieuw. Zij hadden de filmpjes nog nooit gezien, Prezi was nieuw en de ‘braincandies’ werden opgevroten. En toen bedacht ik mij iets dat Sjef vorige week ook zei: Ik was daar als kenner van social media en social media marketing, terwijl de bezoekers nog aan het begin van hun social media kennis stonden. Voor hen was het gewoon werkelijk nieuw en dus enorm interessant! Zowel deze presentatie en het boek zullen voor de marketeer die veel bezig is met social media weinig nieuws brengen, maar voor de meeste marketeers gaf René Boender een zeer enthousiaste presentatie en zij kregen een glimp van de mogelijkheden in de ‘nieuwe wereld’.

Deze ‘nieuwe wereld’ zal zich snel gaan vullen met generatie Z, een generatie die anders denkt, anders werkt en anders leeft dan eerdere generaties. Het is daarom van belang om een gevoel te krijgen waar deze generatie voor staat. Jos Ahlers gaf een duidelijke presentatie over generatie Z en hoe zij verschillen van eerdere generaties. Ik hoop dat met de combinatie van deze twee presentaties iedereen aan de slag kan om te zorgen dat generatie Z zijn merk ‘cool’ vindt!

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.