Leestijd: ca. 4 minuten

Vandaag was de officiële lancering van de Nederlandse start-up Whoopaa. Dit nieuwe platform speelt in op een tendens dat privé en zakelijk steeds vaker door elkaar heenlopen. Whoopaa positioneert zich als een platform dat orde schept in de ‘sociale chaos’ en schopte het vanmiddag zelfs tot trending topic op Twitter (als je de Nederlandse filter aan hebt staan).

Een kort verslag van de lancering met toekomstplannen, businessmodellen en een prachtige iPhone-app.

Goed, het scheiden van zakelijk en privé, dat is de core van Whoopaa. Gebruikers kunnen een zakelijk en een persoonlijk profiel aanmaken met een integratie van de bijbehorende kanalen. Mooie features als de combined timeline, filters en een prima oog voor privacy beschrijven ze zelf prima op hun tourpagina met video. De meningen lopen voorlopig uiteen. Zo stelde een aantal mensen zich de vraag of zakelijk en privé wel moet scheiden? Een aantal is enthousiast, sommige DJ’s verwezen Whoopaa door naar de prullenbak en andere zien de toegevoegde waarde nog niet. Vooral bij dat laatste gegeven  lijkt dus nog wat winst te behalen.

Wat kunnen we verwachten?
Op dit moment is er alleen een integratie mogelijk met Twitter, Facebook en LinkedIn. Gebruikers mogen hier op de korte termijn meer opties verwachten. Een van de zaken die ik aangaf als beta-tester was een gebrek aan e-mail integratie. Ook hier wordt aan gewerkt en dit stemt mij in ieder geval positief. Als ik mijn zakelijke online bestaan wil managen hoort e-mail daar natuurlijk bij. Daarnaast werd nog kort gesproken over een koppeling van een CV aan een zakelijk profiel, met de alomtegenwoordigheid van het LinkedIn-profiel weet ik niet of dit een erg zinvolle functie is. In het kader van Whoopaa als matchmaker tussen werkgevers en werkzoekende zou dit natuurlijk een ander verhaal zijn.

Tot slot werd een iPhone app aangekondigd. Aanwezigen zagen een demo en daar was ik persoonlijk erg van onder de indruk. De app ziet er prachtig uit en dat is niet ten koste te gaan van de functionaliteit.

Brood op de plank
Geld verdienen, niet geheel onbelangrijk. Men gaf aan inzicht te hebben in de kosten, maar kon niet hetzelfde zeggen over het rendement. Natuurlijk komt er een advertentiemodel, maar hoe dit in de praktijk zal werken is nog niet bekend. Wel werd er aangegeven dat gebruikers zelf  de controle hebben en houden over hun informatie, ook met betrekking tot advertenties.

Daarnaast kwam een matchmaker-model aan bod. In dit kader werden twee voorbeelden genoemd: het eerder genoemde vacaturematch-model dat werkgevers en werkzoekende aan elkaar kan verbinden en een information-match; vragen beantwoorden via jouw netwerk. Tot slot viel zelfs de naam Sharepoint nog even, dat refereert aan een model waar zakelijke communities opgezet kunnen worden.

Whoopaa of niet?
Ik ben persoonlijk zeker geïnteresseerd in de filosofie van Whoopaa. Meer controle over je online identiteit kan mijns inziens geen kwaad. Dat zakelijk en privé door elkaar gaan is wat mij betreft een duidelijke tendens, de vraag is echter of dit een probleem is. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Deel gedachten hierover in de comments (en laat dan ook even weten waarom je een dienst als Whoopaa dan wel of niet ziet zitten).

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

9 reacties

  1. Freek Janssen

    Ik ga er in elk geval even mee stoeien. Mijn eerste indruk is dat ik net zo goed Tweetdeck kan gebruiken. En zo graag wil ik zakelijk en privé nu ook weer niet scheiden eigenlijk ;)…

    Overigens zijn de reacties op Twitter terughoudend tot redelijk negatief.

    Beantwoorden
  2. Ivo Elshof

    Hoi Thomas,

    Ik volg Whoopaa ook met grote interesse; een Nederlands bedrijf, met dergelijk hoog ambitieniveau en een unieke visie zie je niet veel.

    Echter zijn er inderdaad een aantal zaken die een rol spelen bij het al dan niet succesvol worden;
    – is het inderdaad kwalijk dat prive en zakelijk door elkaar lopen of kan die juist een pluspunt zijn;
    – de snelheid waarmee nieuwe features uitgerold kunnen worden; maw: kan men bijblijven in het geweld van andere *veel grotere* social networks
    – is een plek te veroveren met een unieke positionering op privacy gebied voldoende om toegevoegde waarde te bieden t.o.v. andere netwerken.

    Alleen de toekomst zal dit uitwijzen.

    Mijn collega heeft een blog geschreven waar wat dieper ingegaan worden op de mogelijkheden van whoopaa.
    http://blog.best4u.nl/whoopaa-what-review/

    Het is in ieder geval goed om te zien dat de founders al direct de dialoog opzoeken.

    Ik blijf in ieder geval met zeer veel interesse whoopaa volgen.

    Beantwoorden
  3. Thomas

    @ Freek

    Die behoefte leeft bij mij ook niet enorm hoor, hoewel mijn Facebook (voorlopig) wel echt een prive kanaal is. Dus ergens heb ik al in die behoefte voorzien.

    Denk wel dat er een groep mensen online is en nog gaat komen, die minder handig zijn daarmee en hoe deze kanalen te gebruiken. De behoefte zou daar wel sterk kunnen leven, maar dat is een aanname.

    Beantwoorden
  4. Harriet

    Ik zie er op dit moment de meerwaarde niet van in. Ik had een account aangemaakt, maar die zojuist weer verwijderd. Ik vind het zelf niet erg dat zakelijk en privé door elkaar lopen.

    Misschien dat er in de toekomst meer mogelijkheden bijkomen en dat het dan wel interessant wordt.

    Beantwoorden
  5. Rop

    Als je een aantal malloten in je voetbalteam hebt, lijkt het me geen overbodige luxe prive en zakelijk te scheiden. Sommige mededelingen en tweets kunnen je klanten beter niet zien. Ik ga Whoopaa zeker eens checken 😉

    Beantwoorden
  6. Thomas

    @ rop

    dat voetbalteam is zeer herkenbaar. Heb mijn webmaster van voetbal ook moeten vragen wat dingen te verwijderen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.