Leestijd: ca. 3 minuten

Hoe val je als merk voldoende op, wek je vertrouwen en bouw je een band op met je doelgroep? Ontwikkel een brandvoice! Dit doe je door een toon, stijl en persoonlijkheid te ontwikkelen die bij je merk past. Een brandvoice helpt je om consistent, authentiek en herkenbaar te zijn in al je uitingen, van je website tot je socialemedia posts. Het helpt je ook om je waarden, visie en missie over te brengen én om een emotionele connectie te maken met je klanten.

Wij zetten de vier stappen om tot een brandvoice te komen op een rijtje.

Stap 1: Analyseer je merkidentiteit

Wie ben je als merk? Wat is je doel, wat zijn je kernwaarden, wat maakt je uniek, wat beloof je je klanten? Dit zijn de bouwstenen van je merkidentiteit, de basis voor je brandvoice.

Een hulpmiddel om je merkidentiteit te analyseren is door een brand persona te maken. Dat is een fictief personage dat de eigenschappen, kenmerken en persoonlijkheid van je merk vertegenwoordigt. Door je merk als een persoon neer te zetten, geef je makkelijker een stem aan je merk.

Stap 2: Onderzoek je doelgroep

Wie is je ideale klant? Wat zijn de behoeften, wensen, problemen, interesses, voorkeuren en verwachtingen van deze persoon? En hoe kun je hierop inspelen?

Om je doelgroep te onderzoeken, kun je een buyer persona maken. Dit is een fictief profiel van je ideale klant, dat is gebaseerd op marktonderzoek en data. Door je in te leven in je ideale klant, vind je makkelijker een stem die bij je merk past.

Stap 3: Bepaal de kenmerken van je brandvoice

Dit zijn de eigenschappen die beschrijven hoe je wilt klinken in al je communicatie. Je kunt hiervoor een brandvoice-chart gebruiken. Dat is een tabel waarin je vier of vijf kenmerken van je brandvoice definieert, uitlegt en illustreert met voorbeelden. Je kunt ook aangeven wat wel en niet past bij elk kenmerk. Zo schets je een duidelijk beeld schetsen van hoe je wilt klinken in verschillende situaties en kanalen.

Stap 4: Implementeer en test je brandvoice

Implementeer je brandvoice in al je communicatie uitingen. Test deze vervolgens om te controleren of je je brandvoice consistent hebt doorgevoerd.

Dit kun je doen via een brandvoice-quiz. Hierin worden je vragen gesteld over je merk, doelgroep en communicatiestijl en kun je zien hoe consistent, authentiek en herkenbaar je brandvoice is, en waar je je kunt verbeteren.

Stap 5: Evalueer en verbeter je brandvoice

Het ontwikkelen van een brandvoice is een continu proces. Houd je brandvoice up-to-date en voer stap 1 tot en met 4 regelmatig opnieuw uit. Er kunnen veranderingen in de markt zijn, je klanten kunnen veranderen én je eigen doelstellingen. Je brandvoice groeit mee en vraagt om regelmatige bijstelling.

Bron: Comrads

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.