Leestijd: ca. 5 minuten

De website van een organisatie is het hedendaagse visitekaartje. In hun zoektocht naar inspiratie en informatie betreden consumenten, in zowel business-to-consumer als business-to-business, meer en meer de digitale paden. Maar de website van een bedrijf of instelling biedt meer mogelijkheden dan de aloude brochure. In toenemende mate wordt het online domein een marketingmedium dat de hele customer journey kan bestrijken.

In zijn boek ‘Marketing.com 4.0 – Praktijkboek e-commerce, social media & contentmarketing’ beschrijft Wim van der Mark de vier kernfuncties van de website voor een organisatie. Die essentiële functies worden continu gevoed door technologische ontwikkelingen. De analysetechnieken worden immers voortdurend geavanceerder. Zo is het bijvoorbeeld steeds eenvoudiger vast te stellen welke delen van een site goed of juist niet goed worden bekeken.

1. Versterking van imago en merkwaarde

You will never get a second chance to make a first impression. Hoewel oppervlakkigheid geen menselijke deugd is, kun je niet om het feit heen dat de eerste indruk veelzeggend is. Toch hebben bedrijven die een website vooral hebben om de merkwaarde te vergroten veelal moeite om deze doelstelling goed te meten. Het trekken van veel bezoekers is namelijk geen enkele garantie voor het behalen van de doelstelling. Het genereren van terugkerende bezoekers laat wel waardering voor de website zien, maar zegt nog niets over de waardering voor het merk zelf. Daarvoor is het zaak de site niet als een veredelde catalogus op te zetten. Het geven van adviezen in aanloop naar een eventuele aankoop is een gepaste aanpak om het imago en de merkwaarde te versterken. Op deze manier wordt al enige tijd voor de aanschaf van de benodigde artikelen en diensten het merk onder de aandacht gebracht van de juiste doelgroep.

2. Informatievoorziening

De monumentale encyclopedie heeft plaatsgemaakt voor het internet. Want door de onstuimige groei van het wereldwijde web is de deskresearcher verhuist van de bibliotheek naar de werkkamer thuis. Het internet is een meer dan uitstekend informatiemedium, als je tenminste de weg weet op de digitale snelweg. Voor sommige bedrijven en instellingen behoort het verstrekken van informatie tot een van de belangrijkste taken.

De vormgeving van die websites is dan ondergeschikt aan het overzicht en de optimale vindbaarheid van de informatie. Het succes van websites met een informerende functie laat zich meten aan de hand van de bezoekersaantallen, de klikpaden die bezoekers kiezen, de tijd die bezoekers op de informatiepagina’s verblijven en de kortstondige enquêtes waarin gevraagd wordt naar de waardering van de informatie. Dit zijn objectieve criteria die eenvoudig te meten zijn.

3. Leadgeneratie

De website kun je met een gerust hart beschouwen als een showroom. In de aanloop naar een eventuele aankoop vindt de oriëntatie in zowel B2C als B2B grotendeels online plaats. Leadgeneratie is voor de meeste ondernemingen dan ook de belangrijkste functie van de website. Die site stelt bedrijven namelijk in staat in contact te komen met nieuwe en potentiële klanten. Om dat te realiseren dient wel aan een aantal voorwaarden te worden voldaan. Daarbij geldt dat elke afzonderlijke voorwaarde essentieel is. Als aan één van deze condities niet of onvoldoende wordt voldaan, heeft dat onmiddellijk consequenties voor het aantal nieuwe klanten dat via de website contact opneemt. Deze voorwaarden zijn de vindbaarheid, de helderheid van de communicatie, de gebruiksvriendelijkheid en navigatiemogelijkheden, de mogelijkheden voor interactie en de kwaliteit van de content.

4. Online verkoop

Gemak dient de mens en eenvoud geeft macht. Dat verklaart in essentie het succes van e-commerce-businessmodellen. Want hoeveel makkelijker kan het leven zijn als jij je aankopen vanuit de luie stoel met een laptop, tablet of smartphone kunt doen? De e-commerce-markt wordt in Nederland gedomineerd door enkele grote gespecialiseerde webwinkels annex platformen als bol.com, Coolblue en wehkamp. Naast de grote spelers zijn er duizenden gespecialiseerde webshops voor nichemarkten. Verder zie je de omnichannel-aanpak: winkelketens met een webshop. Criteria voor de meting van de verkoopfunctie van een website zijn onder andere de omzet, het aantal nieuwe klanten, het aantal terugkerende klanten en de omzet per klant. Belangrijk is vooral dat je niet het wiel probeert uit te vinden. Want elke bestaande webshop kan als voorbeeld dienen voor een website met een verkoopfunctie.

Tip: Training Klantgericht schrijven

  • Deze eendaagse training is bestemd voor iedereen die actief betrokken is bij het schrijven van teksten voor websites.
  • In een dag leer je hoe je optimaal inspeelt op het leesgedrag op het internet van je bestaande en potentiële klanten.

► Lees meer over deze training

Over de auteur

één antwoord

  1. Ramon Kaaijven

    Informatief artikel zeker. Ik wil de traditionele (oude) manier toch niet volledig uitsluiten, alhoewel wij in een digitaal tijdperk leven.
    Noem mij maar ouderwets haha

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.