• Social
  • Mobile
  • CX
  • e-commerce
  • E-mail
  • Advertising
  • Digital Marketing
  • Branding
  • Search
Uitgelicht
  • De beste tijd om op Instagram te posten (2023)
  • Waarom hebben deze 14 welbekende merken hun logo veranderd?
  • Top 5 AI-marketingtools om je bedrijf te laten groeien in 2023
  • 25 creatieve en zinvolle KPI’s
  • 11 Beste AI Content Creation & Strategy Tools
Bijgespijkerd logo
Zoek
  • Social
    Willekeurig
    • Instagram

      Instagram succesvol inzetten in je marketingmix

      Redactie Bijgespijkerd
      30/05/2015
      Bijgespijkerd, Social media, Social Media Advertising
    Recent
    • Infographic: de beste TikTok-marketing

      Redactie Bijgespijkerd
      27/01/2023
    • 5 Social Media Trends in 2023

      Redactie Bijgespijkerd
      24/01/2023
    • Tien alternatieve platforms voor Twitter

      Redactie Bijgespijkerd
      11/01/2023
    • Zeven tips om jouw merk op TikTok te brengen

      Redactie Bijgespijkerd
      13/12/2022
    • TikTok: wel of niet een goed idee?  

      Redactie Bijgespijkerd
      19/11/2022
    • Ruim 200 tips voor leuke inhaakmomenten in 2023

      Redactie Bijgespijkerd
      11/11/2022
  • Mobile
    Willekeurig
    • article placeholder

      Stop inefficiënt en saai vergaderen: gebruik de iPad

      Peter van Loevezijn
      04/10/2011
      Bijgespijkerd, Mobile
    Recent
    • Tips voor teams onder hoogspanning tijdens de coronacrisis

      Redactie Bijgespijkerd
      18/11/2020
    • Remote working

      4 handige tips voor veilig werken in een hybride werkdomein

      Redactie Bijgespijkerd
      28/08/2020
    • Veilig internetten op vakantie

      3 tips voor veilig internetgebruik vanaf jouw vakantieadres

      Gastblogger
      12/08/2020
    • Tips voor interne communicatie

      3 tips voor de interne communicatie in tijden van een crisis

      Gastblogger
      27/07/2020
    • Video calling

      10 praktische tips voor een veilige online videoconferentie

      Redactie Bijgespijkerd
      03/05/2020
    • 5 tips om je merk te versterken met Snapchat

      Redactie Bijgespijkerd
      11/01/2018
  • CX
    Willekeurig
    • De 5 redenen om een kassasysteem te gebruiken

      Redactie Bijgespijkerd
      18/03/2017
      Bijgespijkerd, customer experience, CX, e-commerce
    Recent
    • Customer experience trendrapport

      Trendrapport: vijf customer experience fundamentals

      Redactie Bijgespijkerd
      18/08/2022
    • Zakenreis

      5 sterke gevolgen van de COVID-19-pandemie voor zakenreizen

      Redactie Bijgespijkerd
      13/09/2020
    • Marktbehoefte

      3 tips hoe je kunt inspelen op de veranderende marktbehoefte

      Gastblogger
      17/08/2020
    • Effectieve relatiegschenken

      3 aandachtspunten bij de keuze van een goed relatiegeschenk

      Gastblogger
      14/06/2020
    • CRM & marketing automation

      9 sleutels voor de integratie van CRM & marketing automation

      Redactie Bijgespijkerd
      01/04/2020
    • 4 tips om in finance het vertrouwen van de klanten te winnen

      Gastblogger
      23/02/2020
  • e-commerce
    Willekeurig
    • Het online toepassen van succesformules Apple Stores

      Michiel Jansen
      06/07/2012
      Bijgespijkerd, e-commerce, online marketing
    Recent
    • 6 tips hoe je een e-commerce bedrijf start

      Redactie Bijgespijkerd
      13/01/2022
    • 9 manieren waarop B2B e-commerce gaat veranderen in 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      07/01/2022
    • 4 essentiële e-commerce trends om op te letten in 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      17/12/2021
    • Black Friday – 3 marketing tips voor jouw bedrijf

      Redactie Bijgespijkerd
      22/11/2021
    • 11 e-commerce tips voor de komende feestdagen

      Redactie Bijgespijkerd
      10/11/2021
    • 8 tips voor ecommerce marketingstrategieën en -tactieken

      Redactie Bijgespijkerd
      27/08/2021
  • E-mail
    Willekeurig
    • email

      7 Tips voor onderwerpregels

      Redactie Bijgespijkerd
      08/01/2017
      Bijgespijkerd, Digital marketing, e-mail marketing
    Recent
    • Zeven tips om je e-mails te personaliseren

      Redactie Bijgespijkerd
      05/02/2023
    • Zeven tips voor Black Friday

      Redactie Bijgespijkerd
      07/11/2022
    • 5 visuele tips voor een goede online nieuwsbrief

      Redactie Bijgespijkerd
      09/07/2022
    • 7 e-mailmarketing trends voor 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      29/01/2022
    • Bepaal de juiste toon van je merk in 4 stappen

      Redactie Bijgespijkerd
      09/01/2022
    • Waarom, hoe en hoe vaak schoon je je e-maillijst op? Een overzicht met handige tips

      Redactie Bijgespijkerd
      13/11/2021
  • Advertising
    Willekeurig
    • app-en

      Whatsapp als marketinginstrument

      Redactie Bijgespijkerd
      07/06/2015
      Bijgespijkerd, Social media, Social Media Advertising
    Recent
    • 9 Facebook-marketing- en advertentiefouten die je moet vermijden

      Redactie Bijgespijkerd
      12/08/2022
    • Ruim twintig tips om meer uit LinkedIn te halen

      Redactie Bijgespijkerd
      16/03/2022
    • Waarom je als marketeer niet om LinkedIn heen kunt

      Redactie Bijgespijkerd
      29/08/2021
    • Wat iedere marketeer over influencers zou moeten weten

      Redactie Bijgespijkerd
      23/08/2021
    • 5 Instagram tips om te groeien

      Redactie Bijgespijkerd
      28/07/2021
    • De zeven Instagram-marketingtips om je business te laten groeien

      Redactie Bijgespijkerd
      16/07/2021
  • Digital Marketing
    Willekeurig
    • article placeholder

      Heb jij al Google Plus vriendelijke banners?

      Pieter Voogt
      13/02/2012
      Bijgespijkerd, online marketing
    Recent
    • 5 Branding tips voor kleine bedrijven

      Redactie Bijgespijkerd
      30/01/2023
    • In zeven stappen naar de perfecte landingspagina 

      Redactie Bijgespijkerd
      14/01/2023
    • Tien alternatieve platforms voor Twitter

      Redactie Bijgespijkerd
      11/01/2023
    • Vier tips voor de inzet van BeReal

      Redactie Bijgespijkerd
      06/01/2023
    • Zes acties die B2B-contentmarketeers moeten doen om in 2023 succesvol te zijn

      Redactie Bijgespijkerd
      29/12/2022
    • Zeven tips om jouw merk op TikTok te brengen

      Redactie Bijgespijkerd
      13/12/2022
  • Branding
    Willekeurig
    • social media

      Tips voor meer aanbevelingen via Social media

      Redactie Bijgespijkerd
      22/03/2015
      Bijgespijkerd, Online branding, online marketing, Social media
    Recent
    • 5 Branding tips voor kleine bedrijven

      Redactie Bijgespijkerd
      30/01/2023
    • Vier tips voor de inzet van BeReal

      Redactie Bijgespijkerd
      06/01/2023
    • Zeven tips om jouw merk op TikTok te brengen

      Redactie Bijgespijkerd
      13/12/2022
    • 4 Tips voor merkidentiteit

      Redactie Bijgespijkerd
      09/12/2022
    • Zeven tips hoe influencers in te zetten bij een pr-crisis

      Redactie Bijgespijkerd
      30/10/2022
    • Vier redenen om wél voor TikTok te kiezen

      Redactie Bijgespijkerd
      26/10/2022
  • Search
    Willekeurig
    • Nóg gerichter adverteren binnen Google Zoeken

      Pieter Voogt
      05/03/2013
      e-commerce, online marketing, Zoekmachinemarketing
    Recent
    • 10 Tips voor mobiele SEO

      Redactie Bijgespijkerd
      05/12/2022
    • 7 Google-zoektips om Google nog efficiënter te gebruiken

      Redactie Bijgespijkerd
      12/10/2022
    • Acht tips voor beeldoptimalisatie voor SEO

      Redactie Bijgespijkerd
      06/10/2022
    • 5 SEO Tips om nog deze zomer mee te beginnen

      Redactie Bijgespijkerd
      14/07/2022
    • 6 tips voor meer bezoekers op je website

      Redactie Bijgespijkerd
      24/05/2022
    • De 5 beste online marketing tips

      Redactie Bijgespijkerd
      21/04/2022
Home
Bijgespijkerd

Waarom hebben deze 14 welbekende merken hun logo veranderd?

Jeroen van der Zwet
16/09/2019
Bijgespijkerd, Online branding

Leestijd: ca. 10 minuten

Niets is zo nauw verbonden met een merk als het bedrijfslogo. Veel bedrijven herzien naar verloop van tijd hun logo en besluiten wel eens om aanpassingen of updates door te voeren. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. Vaak is een logo verouderd en kiest men voor een nieuwe uitstraling. De wijzigingen kunnen tevens om logo-technische redenen worden doorgevoerd. Bovendien kan natuurlijk een fusie ten grondslag liggen aan een nieuw logo-ontwerp. Dit is de analyse van 14 bekende bedrijven die hun logo hebben veranderd. Het is niet alleen de beschrijving van de veranderingen, maar ook een inkijk in de redenen waarom voor die modificaties is gekozen.

1. YouTube voegt het beeldmerk toe voor meerdere platformen

In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd heeft het logo – voor het eerste in 12 jaar – een update gekregen. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk naar de linkerzijkant verplaatst. Hierdoor is het logo breder geworden. Zodra er echter vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, wordt alleen het play-icoontje getoond.

2. Converse legt meer nadruk op het beeldmerk

Naast YouTube heeft ook Converse in 2017 haar logo aangepast. Belangrijk om te weten is dat dit logo van het bedrijf Converse is en dus bijvoorbeeld niet van de bekende Converse All Star-schoenen. Voorheen zat de herkenbare ster verwerkt in de ‘O’. Converse heeft daar een los beeldmerk van gemaakt. Dit opent mogelijkheden voor het gebruik van alléén het beeldmerk – zonder plaatsing van de merknaam – op bijvoorbeeld social media.

3. Domino’s verandert het logo als gevolg van een breder productaanbod

Restaurantketen Domino’s Pizza heeft in 2012 een nieuw logo geïntroduceerd. Wat opvalt, is dat het woord ‘Pizza’ is weggelaten. Domino’s heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. De keten wil consumenten niet in verwarring brengen door ‘Pizza’ ook onder het nieuwe logo te plaatsen. Sterker nog, het bedrijf probeert de nadruk te leggen op het woordmerk door dit in een groter lettertype te tonen. Bovendien zorgt het overgebleven dominosteentje voor extra herkenning en versterkt dat het woordmerk.

4. Netflix kiest voor een iconische rode ‘N’

Toen Netflix in 1997 werd opgericht, was het nog een uitwisselclub van VHS-banden. Waar de diensten tegenwoordig online worden aangeboden, werden videobanden in de begindagen per post verstuurd. Gezien de veranderingen in de dienstverlening was het niet onlogisch dat ook het logo veranderde. Bij de laatste wijziging in 2017 hebben de zeven letters plaatsgemaakt voor een iconische rode ‘N’. Het nieuwe logo is responsive en werkt op diverse platformen, zoals in de app, op social media en zelfs op de knopjes van de afstandsbediening. Het zegt iets over de ambities van het bedrijf.

5. Starbucks ontdoet zich van de merknaam

Zelfs als je er nog nooit een kopje koffie hebt gedronken, ben je waarschijnlijk wel bekend met het logo van koffieketen Starbucks. Misschien is het je nog niet eens opgevallen, maar sinds 2011 heeft Starbucks een nieuw logo. Bij het laatste redesign heeft het logo de aanduiding ‘Starbucks Coffee’ verloren, net als de zwarte kleur in het logo. Het nieuwe logo is als het ware de ingezoomde versie van het oude logo, waardoor de zeemeermin nog dominanter – en meer iconisch – is geworden.

6. UPS doet een jasje uit en kiest voor de oorspronkelijke huisstijlkleuren

De oudste koerierdienst ter wereld is door de jaren heen vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Met de laatste publiekelijke wijziging in 2003 laat UPS zien zich niet langer te beperken tot het vervoeren van pakketjes. Dit is duidelijk gemaakt door het pakketje uit het oude logo te verwijderen, zodat de focus op het schild komt te liggen. Het schild heeft een make-over gekregen en is gegoten in de oorspronkelijke bruine UPS-huisstijlkleuren. Ook heeft het bedrijf besloten om UPS als de officiële naam aan te nemen.

7. Subway heeft na een dosis kritiek weer een nieuw logo

Subway is de laatste jaren wel erg nadrukkelijk op zoek geweest naar manieren om haar restaurant als gezond te presenteren. De bekende huisstijlkleuren werden vervangen door ‘gezonde’ groene letters. Dit bleek geen succes en uit pure noodzaak is het logo wederom veranderd. Het nieuwe logo staat rechtop en heeft een moderne uitstraling gekregen. De oorspronkelijke huisstijlkleuren zijn terug en geoptimaliseerd, zodat deze het best tot hun recht komen in uitingen via alle kanalen. Het icoon, dat een nieuwe aanwinst is voor het merk, voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.

8. Microsoft toont de succesvolle elementen voor meer herkenning

Na 25 jaar hetzelfde logo te hebben gebruikt, heeft Microsoft in 2012 een nieuw logo gepresenteerd. Het vorige logo was simpelweg een woordmerk. Bij het nieuwe logo is dat ook het geval, maar is er een minder opvallend lettertype gebruikt. Hierdoor behoort ook de – naar eigen zeggen – zakelijke uitstraling tot het verleden. Daarnaast is er ook een vierkante versie van het kleurrijke symbool van het besturingssysteem Windows toegevoegd. Door het Windows-symbool zorgt het logo voor meer herkenning.

9. Philips heeft het klassieke logo geoptimaliseerd voor een digitale weergave

Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo. Helemaal nieuw is het logo echter eigenlijk niet. Op een paar kleine wijzigingen na lijkt het nieuwe logo sterk op een oud logo uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Belangrijker nog is dat het logo geoptimaliseerd is voor het web. De dunne lijnen in het oude logo zijn verleden tijd, want die kunnen problemen geven in een digitale weergave. Mede daarom is gekozen voor twee radiogolven in plaats van drie golven. Ook is gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft en daarom ook duidelijker getoond wordt op kleine schermen, zoals bijvoorbeeld het scherm van een smartphone.

10. MasterCard volgt de trends en kiest voor een platte typografie

Sinds 2016 heeft creditcardmaatschappij MasterCard een nieuw logo in gebruik. Niet vanwege een wijziging van diensten of de identiteit, maar omdat het beter past bij het huidige digitale tijdperk en de logo-trends. Het basisdesign, met de twee cirkels en de kleuren geel en rood, blijft ongewijzigd. In het nieuwe logo zijn de verticale strepen, die de twee cirkels verbonden, uit het logo verdwenen. Verder is de naam ‘MasterCard’ uit het beeldmerk gehaald en wordt deze ernaast of eronder gebruikt in een platte typografie.

11. Kraft en Heinz combineren het logo na een fusie

Toen Heinz in maart 2015 Kraft Foods overnam, was iedereen benieuwd onder welke naam de fuserende bedrijven verder zouden gaan. Er werd gekozen voor een samensmelting van beide bedrijfsnamen: Kraft Heinz Company. Dit had ook gevolgen voor het logo. Beide namen zijn uit hun omlijsting gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing in de letters ‘t’ en ‘h’, in één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, want de afzonderlijke producten dragen niet de dubbele naam. ‘Heinz Ketchup’ blijft dus gewoon ‘Heinz Ketchup’.

12. Instagram gaat van retro naar modern vanwege user interface-elementen

Als je al langere tijd Instagram-gebruiker bent, is het je vast niet ontgaan dat in 2016 het uiterlijk en het logo van de mobiele applicaties is veranderd. De herkenbare retro camera heeft plaatsgemaakt voor een platte vorm. Dit leverde kritiek op van gebruikers. Maar zoals – wel vaker – is het slechts een kwestie van wennen. Bovendien kon de wijziging onderbouwd worden, want in de applicatie zijn veel user interface-elementen opgenomen. Daarbij past de nieuwe stijl veel beter. Met andere woorden, het nieuwe logo symboliseert de mogelijkheden van Instagram aanzienlijk beter.

13. Ajax kreeg na de metamorfose van het logo kritiek van supporters

In 1990 heeft Ajax een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo van Ajax is ook een voorbeeld van een oud logo dat een metamorfose heeft ondergaan. In het oude logo werd de Griekse god Ajax tot in detail weergegeven. Het nieuwe Ajax-logo oogt moderner door de strakke lijnen en vormen. Het lijkt zeker nog wel op het oude logo, maar is nu veel praktischer voor print en online gebruik. Echter, sinds de invoering van het nieuwe Ajax-logo is er behoorlijk veel weerstand van de supporters. Die oude beeltenis van Ajax straalde trots en warmte uit. En dat is wat de supporters terug willen. Of dat ook gebeurt…

14. Aldi moderniseert het oude logo

In 2017 heeft supermarktketen Aldi Süd een redesign van het logo doorgevoerd. Nederlanders hebben daar niets van gemerkt. Aldi is namelijk opgedeeld in Aldi Nord en Aldi Süd en alleen Aldi Nord is actief in Nederland. Het moderniseren van het logo past bij het huidige modernisatieproces waar Aldi Süd op dit moment mee bezig is. Anders dan wat de meeste merken doen, kiest Aldi ervoor om het logo meerdere lagen, verloop en diepte te geven.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Gerelateerd

bedrijfslogobeeldmerkhuisstijlmerkidentiteitmerknaamneuromarketingreclamecampagne

Over de auteur

Jeroen van der Zwet

Jeroen van der Zwet is contentmarketeer bij Promoboer en JM Promotions, leveranciers van drukwerk en promotiemateriaal.

één antwoord

  1. Niene 03/07/2022

    Maar maar waarom?! De oude logo ’s zijn zo mooi!

    Niene

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

RSS Vacatures

  • Online Contentmarketeer - Kingspan Light + Air
  • Marketing Manager - Arbor Media
  • Online Marketeer - CAD2M
  • Content Marketeer - CAD2M

Laatste berichten – social

  • Infographic: de beste TikTok-marketing

    Redactie Bijgespijkerd
    27/01/2023
  • 5 Social Media Trends in 2023

    Redactie Bijgespijkerd
    24/01/2023
  • Tien alternatieve platforms voor Twitter

    Redactie Bijgespijkerd
    11/01/2023

Laatste berichten – Digital

  • 5 Branding tips voor kleine bedrijven

    Redactie Bijgespijkerd
    30/01/2023
  • In zeven stappen naar de perfecte landingspagina 

    Redactie Bijgespijkerd
    14/01/2023
  • Tien alternatieve platforms voor Twitter

    Redactie Bijgespijkerd
    11/01/2023

Recent

  • 5 Tips voor Google Analytics die elke marketingprofessional moet kennen

    Redactie Bijgespijkerd
    07/02/2023
  • Zeven tips om je e-mails te personaliseren

    Redactie Bijgespijkerd
    05/02/2023
  • 14 marketingtrends voor 2023 (infographic)

    Redactie Bijgespijkerd
    03/02/2023
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pagina’s

  • Over Bijgespijkerd
  • Externe links
  • Adverteren
  • Bijgespijkerd Trainingen
  • Disclaimer
  • Whitepaper download
  • Onze bloggers
© 2018 Bijgespijkerd | Disclaimer | Website door Mark Lanphen
 

Reacties laden....