• Social
  • Mobile
  • CX
  • e-commerce
  • E-mail
  • Advertising
  • Digital Marketing
  • Branding
  • Search
Uitgelicht
  • Waarom hebben deze 14 welbekende merken hun logo veranderd?
  • 25 creatieve en zinvolle KPI’s
  • 7 Manieren om te hacken
  • Waar kan ik Social media voor gebruiken?
  • 10 beroemde influencers die de wereld van Instagram domineren
Bijgespijkerd logo
Zoek
  • Social
    Willekeurig
    • article placeholder

      Tips voor meer volgers, door Tweeps met veel volgers

      Michiel van Gaalen
      29/11/2010
      Bijgespijkerd, Personal branding, Social media, Social networking
    Recent
    • De 5 heetste social media trends van dit moment

      Redactie Bijgespijkerd
      23/06/2022
    • 6 Tips om Snapchat direct succesvol in te zetten als marketeer

      Redactie Bijgespijkerd
      19/06/2022
    • 7 tips voor een snelle SEO-optimalisatie

      Redactie Bijgespijkerd
      12/06/2022
    • Social media voor small business in 5 stappen

      Redactie Bijgespijkerd
      08/06/2022
    • 5 tips om je content langer te gebruiken

      Redactie Bijgespijkerd
      03/06/2022
    • 8 tips voor TikTok voor jouw bedrijf

      Redactie Bijgespijkerd
      26/05/2022
  • Mobile
    Willekeurig
    • article placeholder

      Geef Eerste kamer standaardapps

      Peter van Loevezijn
      21/09/2011
      Bijgespijkerd, Mobile, Trendwatching
    Recent
    • Tips voor teams onder hoogspanning tijdens de coronacrisis

      Redactie Bijgespijkerd
      18/11/2020
    • Remote working

      4 handige tips voor veilig werken in een hybride werkdomein

      Redactie Bijgespijkerd
      28/08/2020
    • Veilig internetten op vakantie

      3 tips voor veilig internetgebruik vanaf jouw vakantieadres

      Gastblogger
      12/08/2020
    • Tips voor interne communicatie

      3 tips voor de interne communicatie in tijden van een crisis

      Gastblogger
      27/07/2020
    • Video calling

      10 praktische tips voor een veilige online videoconferentie

      Redactie Bijgespijkerd
      03/05/2020
    • 5 tips om je merk te versterken met Snapchat

      Redactie Bijgespijkerd
      11/01/2018
  • CX
    Willekeurig
    • web 2.0

      Web2.0, een interessante toevoeging voor CRM?

      Coen Jacobs
      21/09/2009
      Bijgespijkerd, CX, Social media
    Recent
    • Zakenreis

      5 sterke gevolgen van de COVID-19-pandemie voor zakenreizen

      Redactie Bijgespijkerd
      13/09/2020
    • Marktbehoefte

      3 tips hoe je kunt inspelen op de veranderende marktbehoefte

      Gastblogger
      17/08/2020
    • Effectieve relatiegschenken

      3 aandachtspunten bij de keuze van een goed relatiegeschenk

      Gastblogger
      14/06/2020
    • CRM & marketing automation

      9 sleutels voor de integratie van CRM & marketing automation

      Redactie Bijgespijkerd
      01/04/2020
    • 4 tips om in finance het vertrouwen van de klanten te winnen

      Gastblogger
      23/02/2020
    • Customer journey mapping

      De 10 cruciale stappen in optimale customer journey mapping

      Redactie Bijgespijkerd
      09/02/2020
  • e-commerce
    Willekeurig
    • 11 e-commerce tips voor de komende feestdagen

      Redactie Bijgespijkerd
      10/11/2021
      e-commerce
    Recent
    • 6 tips hoe je een e-commerce bedrijf start

      Redactie Bijgespijkerd
      13/01/2022
    • 9 manieren waarop B2B e-commerce gaat veranderen in 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      07/01/2022
    • 4 essentiële e-commerce trends om op te letten in 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      17/12/2021
    • Black Friday – 3 marketing tips voor jouw bedrijf

      Redactie Bijgespijkerd
      22/11/2021
    • 8 tips voor ecommerce marketingstrategieën en -tactieken

      Redactie Bijgespijkerd
      27/08/2021
    • 6 tips voor effectieve conversieoptimalisatie van je website

      Marco Bouman
      28/03/2021
  • E-mail
    Willekeurig
    • tips teksten

      9 tips voor betere teksten

      Redactie Bijgespijkerd
      08/11/2017
      Bijgespijkerd, Content, e-mail marketing
    Recent
    • 7 e-mailmarketing trends voor 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      29/01/2022
    • Bepaal de juiste toon van je merk in 4 stappen

      Redactie Bijgespijkerd
      09/01/2022
    • Waarom, hoe en hoe vaak schoon je je e-maillijst op? Een overzicht met handige tips

      Redactie Bijgespijkerd
      13/11/2021
    • Top 5 e-mail marketing trends voor 2022

      Redactie Bijgespijkerd
      12/10/2021
    • 10 tools om betere resultaten uit e-mailmarketing te halen

      Redactie Bijgespijkerd
      06/10/2021
    • 8 tips voor ecommerce marketingstrategieën en -tactieken

      Redactie Bijgespijkerd
      27/08/2021
  • Advertising
    Willekeurig
    • facebook

      Facebook in een Business omgeving

      Redactie Bijgespijkerd
      05/08/2015
      Bijgespijkerd, Social media, Social Media Advertising
    Recent
    • Ruim twintig tips om meer uit LinkedIn te halen

      Redactie Bijgespijkerd
      16/03/2022
    • Waarom je als marketeer niet om LinkedIn heen kunt

      Redactie Bijgespijkerd
      29/08/2021
    • Wat iedere marketeer over influencers zou moeten weten

      Redactie Bijgespijkerd
      23/08/2021
    • 5 Instagram tips om te groeien

      Redactie Bijgespijkerd
      28/07/2021
    • De zeven Instagram-marketingtips om je business te laten groeien

      Redactie Bijgespijkerd
      16/07/2021
    • 5 tools voor AI in advertising

      Redactie Bijgespijkerd
      10/07/2021
  • Digital Marketing
    Willekeurig
    • Gevoelswaarde geld

      6 manieren om slim in te spelen op de gevoelswaarde van geld

      Redactie Bijgespijkerd
      19/05/2019
      Bijgespijkerd, online marketing
    Recent
    • Checklist met 8 slimme tips die elke marketeer nodig heeft

      Redactie Bijgespijkerd
      21/06/2022
    • Top 100 influencers in contentmarketing

      Redactie Bijgespijkerd
      16/06/2022
    • 7 tips voor een snelle SEO-optimalisatie

      Redactie Bijgespijkerd
      12/06/2022
    • Social media voor small business in 5 stappen

      Redactie Bijgespijkerd
      08/06/2022
    • 5 tips om je content langer te gebruiken

      Redactie Bijgespijkerd
      03/06/2022
    • 10 handige apps voor marketeers

      Redactie Bijgespijkerd
      31/05/2022
  • Branding
    Willekeurig
    • 5 stappen om je brandvoice te vinden

      Redactie Bijgespijkerd
      09/04/2022
      Bijgespijkerd, Online branding, online marketing, Social media
    Recent
    • 7 tips voor een snelle SEO-optimalisatie

      Redactie Bijgespijkerd
      12/06/2022
    • 8 tips voor TikTok voor jouw bedrijf

      Redactie Bijgespijkerd
      26/05/2022
    • Vijf tips voor de beste branded content

      Redactie Bijgespijkerd
      20/05/2022
    • 5 tips voor de perfecte influencer marketing

      Redactie Bijgespijkerd
      18/05/2022
    • 6 redenen waarom branding zo belangrijk is

      Redactie Bijgespijkerd
      24/04/2022
    • 5 Tips om jouw online zichtbaarheid te vergroten

      Redactie Bijgespijkerd
      22/04/2022
  • Search
    Willekeurig
    • affiliatemarketing

      Affiliate websites in de problemen door Google

      Pieter Voogt
      16/12/2010
      online marketing, Zoekmachinemarketing
    Recent
    • 6 tips voor meer bezoekers op je website

      Redactie Bijgespijkerd
      24/05/2022
    • De 5 beste online marketing tips

      Redactie Bijgespijkerd
      21/04/2022
    • 5 tips voor optimale webtoegankelijkheid

      Redactie Bijgespijkerd
      18/04/2022
    • Waarom een SEO strategie zo belangrijk is

      Redactie Bijgespijkerd
      08/04/2022
    • 6 tips voor een perfecte landingspagina

      Redactie Bijgespijkerd
      18/03/2022
    • De 5 SEO trends die je niet mag missen

      Redactie Bijgespijkerd
      02/03/2022
Home
Bijgespijkerd

Waarom hebben deze 14 welbekende merken hun logo veranderd?

Jeroen van der Zwet
16/09/2019
Bijgespijkerd, Online branding

Leestijd: ca. 10 minuten

Niets is zo nauw verbonden met een merk als het bedrijfslogo. Veel bedrijven herzien naar verloop van tijd hun logo en besluiten wel eens om aanpassingen of updates door te voeren. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. Vaak is een logo verouderd en kiest men voor een nieuwe uitstraling. De wijzigingen kunnen tevens om logo-technische redenen worden doorgevoerd. Bovendien kan natuurlijk een fusie ten grondslag liggen aan een nieuw logo-ontwerp. Dit is de analyse van 14 bekende bedrijven die hun logo hebben veranderd. Het is niet alleen de beschrijving van de veranderingen, maar ook een inkijk in de redenen waarom voor die modificaties is gekozen.

1. YouTube voegt het beeldmerk toe voor meerdere platformen

In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd heeft het logo – voor het eerste in 12 jaar – een update gekregen. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk naar de linkerzijkant verplaatst. Hierdoor is het logo breder geworden. Zodra er echter vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, wordt alleen het play-icoontje getoond.

2. Converse legt meer nadruk op het beeldmerk

Naast YouTube heeft ook Converse in 2017 haar logo aangepast. Belangrijk om te weten is dat dit logo van het bedrijf Converse is en dus bijvoorbeeld niet van de bekende Converse All Star-schoenen. Voorheen zat de herkenbare ster verwerkt in de ‘O’. Converse heeft daar een los beeldmerk van gemaakt. Dit opent mogelijkheden voor het gebruik van alléén het beeldmerk – zonder plaatsing van de merknaam – op bijvoorbeeld social media.

3. Domino’s verandert het logo als gevolg van een breder productaanbod

Restaurantketen Domino’s Pizza heeft in 2012 een nieuw logo geïntroduceerd. Wat opvalt, is dat het woord ‘Pizza’ is weggelaten. Domino’s heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. De keten wil consumenten niet in verwarring brengen door ‘Pizza’ ook onder het nieuwe logo te plaatsen. Sterker nog, het bedrijf probeert de nadruk te leggen op het woordmerk door dit in een groter lettertype te tonen. Bovendien zorgt het overgebleven dominosteentje voor extra herkenning en versterkt dat het woordmerk.

4. Netflix kiest voor een iconische rode ‘N’

Toen Netflix in 1997 werd opgericht, was het nog een uitwisselclub van VHS-banden. Waar de diensten tegenwoordig online worden aangeboden, werden videobanden in de begindagen per post verstuurd. Gezien de veranderingen in de dienstverlening was het niet onlogisch dat ook het logo veranderde. Bij de laatste wijziging in 2017 hebben de zeven letters plaatsgemaakt voor een iconische rode ‘N’. Het nieuwe logo is responsive en werkt op diverse platformen, zoals in de app, op social media en zelfs op de knopjes van de afstandsbediening. Het zegt iets over de ambities van het bedrijf.

5. Starbucks ontdoet zich van de merknaam

Zelfs als je er nog nooit een kopje koffie hebt gedronken, ben je waarschijnlijk wel bekend met het logo van koffieketen Starbucks. Misschien is het je nog niet eens opgevallen, maar sinds 2011 heeft Starbucks een nieuw logo. Bij het laatste redesign heeft het logo de aanduiding ‘Starbucks Coffee’ verloren, net als de zwarte kleur in het logo. Het nieuwe logo is als het ware de ingezoomde versie van het oude logo, waardoor de zeemeermin nog dominanter – en meer iconisch – is geworden.

6. UPS doet een jasje uit en kiest voor de oorspronkelijke huisstijlkleuren

De oudste koerierdienst ter wereld is door de jaren heen vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Met de laatste publiekelijke wijziging in 2003 laat UPS zien zich niet langer te beperken tot het vervoeren van pakketjes. Dit is duidelijk gemaakt door het pakketje uit het oude logo te verwijderen, zodat de focus op het schild komt te liggen. Het schild heeft een make-over gekregen en is gegoten in de oorspronkelijke bruine UPS-huisstijlkleuren. Ook heeft het bedrijf besloten om UPS als de officiële naam aan te nemen.

7. Subway heeft na een dosis kritiek weer een nieuw logo

Subway is de laatste jaren wel erg nadrukkelijk op zoek geweest naar manieren om haar restaurant als gezond te presenteren. De bekende huisstijlkleuren werden vervangen door ‘gezonde’ groene letters. Dit bleek geen succes en uit pure noodzaak is het logo wederom veranderd. Het nieuwe logo staat rechtop en heeft een moderne uitstraling gekregen. De oorspronkelijke huisstijlkleuren zijn terug en geoptimaliseerd, zodat deze het best tot hun recht komen in uitingen via alle kanalen. Het icoon, dat een nieuwe aanwinst is voor het merk, voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.

8. Microsoft toont de succesvolle elementen voor meer herkenning

Na 25 jaar hetzelfde logo te hebben gebruikt, heeft Microsoft in 2012 een nieuw logo gepresenteerd. Het vorige logo was simpelweg een woordmerk. Bij het nieuwe logo is dat ook het geval, maar is er een minder opvallend lettertype gebruikt. Hierdoor behoort ook de – naar eigen zeggen – zakelijke uitstraling tot het verleden. Daarnaast is er ook een vierkante versie van het kleurrijke symbool van het besturingssysteem Windows toegevoegd. Door het Windows-symbool zorgt het logo voor meer herkenning.

9. Philips heeft het klassieke logo geoptimaliseerd voor een digitale weergave

Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo. Helemaal nieuw is het logo echter eigenlijk niet. Op een paar kleine wijzigingen na lijkt het nieuwe logo sterk op een oud logo uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Belangrijker nog is dat het logo geoptimaliseerd is voor het web. De dunne lijnen in het oude logo zijn verleden tijd, want die kunnen problemen geven in een digitale weergave. Mede daarom is gekozen voor twee radiogolven in plaats van drie golven. Ook is gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft en daarom ook duidelijker getoond wordt op kleine schermen, zoals bijvoorbeeld het scherm van een smartphone.

10. MasterCard volgt de trends en kiest voor een platte typografie

Sinds 2016 heeft creditcardmaatschappij MasterCard een nieuw logo in gebruik. Niet vanwege een wijziging van diensten of de identiteit, maar omdat het beter past bij het huidige digitale tijdperk en de logo-trends. Het basisdesign, met de twee cirkels en de kleuren geel en rood, blijft ongewijzigd. In het nieuwe logo zijn de verticale strepen, die de twee cirkels verbonden, uit het logo verdwenen. Verder is de naam ‘MasterCard’ uit het beeldmerk gehaald en wordt deze ernaast of eronder gebruikt in een platte typografie.

11. Kraft en Heinz combineren het logo na een fusie

Toen Heinz in maart 2015 Kraft Foods overnam, was iedereen benieuwd onder welke naam de fuserende bedrijven verder zouden gaan. Er werd gekozen voor een samensmelting van beide bedrijfsnamen: Kraft Heinz Company. Dit had ook gevolgen voor het logo. Beide namen zijn uit hun omlijsting gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing in de letters ‘t’ en ‘h’, in één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, want de afzonderlijke producten dragen niet de dubbele naam. ‘Heinz Ketchup’ blijft dus gewoon ‘Heinz Ketchup’.

12. Instagram gaat van retro naar modern vanwege user interface-elementen

Als je al langere tijd Instagram-gebruiker bent, is het je vast niet ontgaan dat in 2016 het uiterlijk en het logo van de mobiele applicaties is veranderd. De herkenbare retro camera heeft plaatsgemaakt voor een platte vorm. Dit leverde kritiek op van gebruikers. Maar zoals – wel vaker – is het slechts een kwestie van wennen. Bovendien kon de wijziging onderbouwd worden, want in de applicatie zijn veel user interface-elementen opgenomen. Daarbij past de nieuwe stijl veel beter. Met andere woorden, het nieuwe logo symboliseert de mogelijkheden van Instagram aanzienlijk beter.

13. Ajax kreeg na de metamorfose van het logo kritiek van supporters

In 1990 heeft Ajax een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo van Ajax is ook een voorbeeld van een oud logo dat een metamorfose heeft ondergaan. In het oude logo werd de Griekse god Ajax tot in detail weergegeven. Het nieuwe Ajax-logo oogt moderner door de strakke lijnen en vormen. Het lijkt zeker nog wel op het oude logo, maar is nu veel praktischer voor print en online gebruik. Echter, sinds de invoering van het nieuwe Ajax-logo is er behoorlijk veel weerstand van de supporters. Die oude beeltenis van Ajax straalde trots en warmte uit. En dat is wat de supporters terug willen. Of dat ook gebeurt…

14. Aldi moderniseert het oude logo

In 2017 heeft supermarktketen Aldi Süd een redesign van het logo doorgevoerd. Nederlanders hebben daar niets van gemerkt. Aldi is namelijk opgedeeld in Aldi Nord en Aldi Süd en alleen Aldi Nord is actief in Nederland. Het moderniseren van het logo past bij het huidige modernisatieproces waar Aldi Süd op dit moment mee bezig is. Anders dan wat de meeste merken doen, kiest Aldi ervoor om het logo meerdere lagen, verloop en diepte te geven.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Gerelateerd

bedrijfslogobeeldmerkhuisstijlmerkidentiteitmerknaamneuromarketingreclamecampagne

Over de auteur

Jeroen van der Zwet

Jeroen van der Zwet is contentmarketeer bij Promoboer en JM Promotions, leveranciers van drukwerk en promotiemateriaal.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

RSS Vacatures

  • Customer Insights Specialist - Kramp
  • Teamcaptain Corporate Communications - Nedap
  • Lead Marketeer - Vink Kunststoffen - Ingevuld
  • Internal Communications Advisor - Kramp
  • Allround MarCom Professional - Kramp

Laat je bijspijkeren!

► Opleiding digital en online marketing

► Opleiding social media

► Opleiding online marketeer

► Opleiding digitale marketing strategie

► Opleiding content marketing

RSS Laatste nieuws van CustomerTalk

  • Steeds meer Nederlanders bekend met én klant bij flitsbezorgers 24/06/2022
  • Anja van Egmond is Service Excellence Professional 2022 23/06/2022
  • Inzet AI groeit hard en heeft meer impact 22/06/2022
  • Betrouwbaarheid hét motief voor online B2B-klant voeding en drank 20/06/2022
  • Consument winkelt liever fysiek dan winkelier denkt 17/06/2022

RSS CustomerTalk – Events & Webinars

  • Zo verhoog je je conversie en user experience
  • Verbind de wereld van design met de business
  • Gastvrijheid en de impact van positiviteit in de anderhalve-meter-samenleving
  • Digital Marketing Estafette 2021
  • Digital Marketing Estafette 2021

Laatste berichten – social

  • De 5 heetste social media trends van dit moment

    Redactie Bijgespijkerd
    23/06/2022
  • 6 Tips om Snapchat direct succesvol in te zetten als marketeer

    Redactie Bijgespijkerd
    19/06/2022
  • 7 tips voor een snelle SEO-optimalisatie

    Redactie Bijgespijkerd
    12/06/2022

Laatste berichten – Digital

  • Checklist met 8 slimme tips die elke marketeer nodig heeft

    Redactie Bijgespijkerd
    21/06/2022
  • Top 100 influencers in contentmarketing

    Redactie Bijgespijkerd
    16/06/2022
  • 7 tips voor een snelle SEO-optimalisatie

    Redactie Bijgespijkerd
    12/06/2022

Recent

  • De 5 heetste social media trends van dit moment

    Redactie Bijgespijkerd
    23/06/2022
  • Checklist met 8 slimme tips die elke marketeer nodig heeft

    Redactie Bijgespijkerd
    21/06/2022
  • 6 Tips om Snapchat direct succesvol in te zetten als marketeer

    Redactie Bijgespijkerd
    19/06/2022
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Pagina’s

  • Over Bijgespijkerd
  • Externe links
  • Adverteren
  • Bijgespijkerd Trainingen
  • Disclaimer
  • Whitepaper download
  • Evenementen
  • Onze bloggers
© 2018 Bijgespijkerd | Disclaimer | Website door Mark Lanphen
 

Reacties laden....