Leestijd: ca. 3 minuten

In vijf stappen naar een social mediaplan voor jouw onderneming? Zeker als je te maken hebt met een beperkt budget kan social media uitkomst bieden. Het helpt je bij het opbouwen van naams- en merkbekendheid en vergroot het aantal volgers die loyaal en betrokken zijn.

Stap 1: Wat doet je concurrentie?

  • Platforms: Kijk op welke sociale mediaplatforms de concurrentie zit en hoe ze zich hier presenteren. Waar creëer je de hoogste betrokkenheid? Een hoog aantal volgers betekent namelijk niet altijd een hoge betrokkenheid.
  • Hashtags: Analyseer de content en hashtags. Waarmee onderscheiden zij zich en welke inhakers of speciale dagen zijn ook voor jouw bedrijf interessant?
  • Advertenties: Kijk in de Facebook Ad Library welke advertenties van concurrenten de hoogste betrokkenheid hebben.

Stap 2: Maak een contentstrategie

  • Wissel verschillende soorten content af zodat je verschillende doelgroepen aanspreekt. Denk bijvoorbeeld aan tekst, blogs, video, infographics en externe content.
  • Focus op een specifiek social media platform en bedenk wat je hier wil bereiken. Maak dit meetbaar. Dit kan betrekking hebben op je inspanningen (elke week 4 berichten) of op het resultaat (200 volgers erbij).
  • Maak een contentkalender. Hier zijn verschillende systemen voor, maar je kunt ook gewoon een spreadsheet in Google of Excel gebruiken.

Stap 3: Maak en plaats content

Je weet wat de concurrentie doet en wat jij wil. Nu ga je gewoon aan de slag. De mogelijkheden zijn eindeloos, experimenteer! Besef ook dat je content vaker kunt gebruiken. Van een filmpje kun je een testimonial maken, een leuke post met foto of een FAQ. Denk ook aan zeer praktische zaken als het formaat: op Instagram heb je een vierkante afbeelding nodig, voor TikTok heb je een portretformaat nodig.

Je content is klaar. Dan is het tijd om te plaatsen. Doe dit volgens de contentplanner, op de juiste momenten (kijk wanneer je doelgroep actief is), gebruik de juiste hashtags en plaats regelmatig zodat je doelgroep betrokken blijft. Betrek ook anderen bij dit proces.

Stap 4: Communiceer

Reageer op zowel positieve als negatieve vermeldingen en opmerkingen, voer korte gesprekken voeren met gebruikers en deel content waarin je wordt genoemd. Plan hier dagelijks tijd voor in.

Stap 5: Analyseer je resultaten

Wat werkt wel, wat niet? Hoe kun je je betrokkenheid vergroten? Waar zie je kansen voor verbetering? Op Facebook kun je dit uitgebreid analyseren zodat je je kunt verbeteren.

Kijk ook hoe je concurrenten het doen en wat je hiervan kunt leren of overnemen.

Tip: Wil jij zelf aan de slag met de productie van een video? Dan is de training Onlinevideo maken met je smartphone voor jou!

  • In één dag ontdek je alle stadia van de ontwikkeling van een video: van idee tot realisatie.
  • Na de training kun je een pakkende video produceren, monteren en distribueren.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.