Leestijd: ca. 5 minuten

Relevantie is een belangrijk onderscheidend aspect voor succes binnen de verschillende sociale media. Gebruik maken van de juiste content, juiste vrienden en andere factoren bepalen jouw relevantie op Facebook voor jouw omgeving. En daarmee ook jouw succes. De tips gelden zowel voor b2b alsook voor b2c aanpak.

Tip 1: als je aanwezig bent moet je ook aanwezig zijn

Gebruik maken van Facebook vraagt om tijd en aandacht van jezelf. Het posten van nieuws, nieuwe feiten, gebeurtenissen en andere relevante items voor jouw volgers is van belang. Denk hierbij aan de volgende elementen:

  • de timing van het plaatsen
  • de soort content
  • de frequentie van het plaatsen
  • het herhalen van boodschappen
  • de relatie van informatie, content en call to action berichten

 

Tip 2: zorg dat je content gedeeld wordt

Content op het juiste tijdstip plaatsen is 1, maar er voor zorgen dat de content ook reacties krijgt, gedeeld wordt en voer wordt voor volgers om op te reageren, maakt dat jouw omgeving vaker bezocht en gebruikt wordt.

Deze interactie versterken kan onder andere door:

  • het stellen van de juiste vragen
  • het stellen van actiegerichte vragen

 

Tip 3: de grootte van het bericht is een belangrijke factor

In het kader van de maatschappij waarin we nog steeds clicken, browsen, scannen en zappen, is het leveren van compacte informatie en content een succesfactor. “lees verder” of het plaatsen van een url levert meer traffic op dan lange artikelen.

 

Tip 4: aanbiedingen, coupons en andere versterkers

In de b2b markt blijft het aanbieden van kortingen, gratis producten, coupons en dergelijke een zeer succesvolle en belangrijke traffic generator. Zeker in de combinatie van offline met online is hier een mooie en goede combinatie van te maken. Natuurlijk is de algemene strategie hierin richting gevend en moet je wel rekening houden met onderwerpen als merkbeleving, cultuur, behoefte van de klant en de rol van Facebook in de cross mediale strategie.

 

Tip 5: wees jezelf en geef wat charme

Zoals eerder is aangegeven moet het inzetten van Facebook passen bij je merk, je cultuur en je eigen uitstraling en authenticiteit. Vanuit die invalshoek is het noodzakelijk om de mens als mens te benaderen. Dat betekent dat je moet reageren op mensen, interactie moet zoeken, geven en terug geven en mensen bedanken als er iets is geplaatst.

Het kan ook worden weer gegeven door:

  • plaatsen van foto van jezelf of van collega’s
  • link leggen naar mensen, merken en instellingen
  • vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid kijken naar goede doelen of andere nice to know organisatie
  • vertel je verhaal als mens, wees zelf een mens, combineer zakelijk en privé

 

Tip 6: plaats de juiste relevante content

Een veel voorkomende vergissing die mensen maken bij het optimaliseren van de sociale media strategie is het hebben van een content strategie. We beginnen enthousiast, plaatsen berichten, er komen reacties op maar al heel snel droogt de funnel van mogelijke berichten op. Het zoeken naar content, om het maar te kunnen plaatsen, kost veel tijd en de relevantie van de content en de relevantie voor het plaatsen van de content dalen. Het hebben van een goede contentstrategie is de basis voor het complete succes:

  • zorg voor voldoende aanwas van content
  • zorg voor relevante content
  • maak een duidelijke planning wanneer je wat en hoe gaat plaatsen
  • maak de contentstrategie onderdeel van de marketing strategie
  • content kan een goede drager zijn van boodschappen in de cross mediale strategie

 

Tip 7: visualiseer

Plaatjes, afbeeldingen, graphics en ander beeldmateriaal trekt de meeste aandacht en wordt het meest gelezen. Natuurlijk moeten de afbeeldingen wel een significant onderdeel zijn van de contenstrategie en moet het natuurlijk toegevoegde waarde bieden. De gevisualiseerde communicatie levert de meeste likes en interactie op.

 

Tip 8: wees actueel

Dagelijks zijn er wel voorvallen die algemeen bekend zijn en waar je via Facebook, via jouw content, op in kunt spelen. Actualiteit is een aspect die voor veel mensen herkenbaar is en waar je tekstueel mee kunt varieren. Denk aan:

  • het nieuws van de ochtend
  • krantenkoppen
  • feestdagen
  • sportresultaten
  • bijzondere dagen
  • filmpremiere
  • etc

 

Tip 9: wees integer

Slecht nieuws en negatieve berichten verspreiden sneller dan echt positieve berichten. Dat betekent dat je er voor moet zorgen dat je integer bent en daardoor voorkomt dat je via viraliteit geconfronteerd wordt met de snelle verspreiding.

Aandachtspunten hierbij zijn:

  • zorg voor transparantie
  • voorkom spam berichten
  • verwijder geen negatieve berichten

Door het hanteren van deze 9 tips maak je beter en effectiever gebruik van Facebook. Hierdoor komen er meer volgers, meer volgers met inhoud, koppeling met content van derden en daarmee dus de waarde van het kanaal.

Succes!

Over de auteur

Ment Kuiper

Met ruim 20 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak is Ment een ervaren en door de wol geverfde vakdeskundige. Het helpen van mensen uit het vakgebied om op een hoger niveau te komen, stappen te zetten, te ontwikkelen zijn uitgangspunten die centraal staan. Tijdens zijn carrière heeft hij veel mensen verder gebracht. Ment doet dat door coaching, inspiratie, spreken op congressen, schrijven boeken, geven van trainingen, bedenken van concepten en inspireren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.