Leestijd: ca. 8 minuten

Is nog niet iedereen in je organisatie overtuigd van het nut van emailmarketing? Wij zetten 15 argumenten voor je op een rijtje. We kunnen niet om de statistieken heen: 40% van de B2B-marketeers zegt dat e-mailnieuwsbrieven het meest cruciaal zijn voor hun contentmarketing succes, en 73% van de millennials geeft de voorkeur aan communicatie van bedrijven via e-mail. Bovendien controleert 99% van de consumenten elke dag hun e-mail!

Argument 1: Het creëert persoonlijke content

Neem de naam van je contactpersoon op in de onderwerpregel, dit levert al een hogere klikfreqentie op. Maar ook geïndividualiseerde content op basis van het segmenteren van je doelgroep, werkt.

Eén van de belangrijkste voordelen van e-mailmarketing is dat je content sterk kan worden gepersonaliseerd voor de behoeften van je publiek. Je e-mails kunnen variaties bevatten, waaronder verschillende afbeeldingen of onderwerpregels om de betrokkenheid te vergroten. Ook kun je onderscheid maken in regio of betrokkeneheid. Voor succesvolle emailmarketing stuur je de juiste e-mail op het juiste moment naar de juiste mensen.

Argument 2: Het verzamelt feedback en enquêtes

Wil je dat klanten blijven communiceren, betrokken raken en je merk kopen? Verzend dan bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoeken om feedback van klanten te verkrijgen via e-mailcampagnes. Met deze informatie kun je strategieën bedenken om je klantervaring te verbeteren.

Argument 3: Het verbetert de verkoop

E-mailmarketingcampagnes kunnen producten of services bevatten, klanten aanmoedigen om te kopen nadat ze hun winkelwagentje hebben verlaten of speciale aanbiedingen aan je klanten bieden.

Bovendien kun je e-mailmarketing gebruiken om een deel van je verkoopproces te automatiseren, wat ook kan helpen de verkoop te verhogen.

Argument 4: Je communiceert met je publiek

Als je publiek het gevoel heeft dat ze met je kunnen praten, is de kans groter dat ze loyaal worden aan je merk. Met e-mailmarketing kun je meer met je publiek bereiken en eenvoudig communiceren met merkambassadeurs. Bovendien houden deze e-mails je publiek betrokken tijdens elke tijd van het jaar, of het nu een langzaam of druk seizoen is.

Argument 5: Het genereert verkeer naar je website

Met e-mailmarketingcampagnes stuur je verkeer naar je website en verbeter je je SEO. Bovendien houd je je publiek betrokken bij je merk en je website. Zorg ervoor dat elke e-mail een call-to-action (CTA) bevat, zodat lezers kunnen doorklikken naar je website.

Argument 6: Het verstuurt tijdig campagnes

Met e-mailmarketing kun je een complete campagne op korte termijn maken, omdat het niet zo lang duurt om ze te plannen. Bovendien kun je ervoor zorgen dat je publiek de e-mail op het juiste moment ziet.

Argument 7: Het verhoogt leads

E-mailmarketingcampagnes kunnen leads verder kwalificeren, zodat het verkoopteam geen tijd verspilt aan slechte leads. Bovendien kun je gemakkelijk bijhouden of de leads je e-mails openen of betrokken raken door op de links in je e-mail te klikken.

Argument 8: Je bereikt de juiste mensen op het juiste moment

Met e-mailmarketing is het veel gemakkelijker om mensen te bereiken omdat ze altijd hun e-mail controleren. Ze kunnen het op elk moment controleren, op meerdere apparaten, wat het succes van elke marketingcampagne kan verbeteren. Dit betekent dat je regelmatig voor je publiek staat, dus je bent altijd top-of-mind.

Argument 9: Je produceert kosteneffectieve campagnes

E-mailmarketingcampagnes zijn meestal kosteneffectiever dan traditionele campagne, omdat je niet hoeft te betalen voor fotoshoots, locatiekosten, printers, mailing of plaatsing. Het enige dat je nodig hebt, is een copywriter en grafisch kunstenaar (als je geen stockafbeeldingen gebruikt). Dit kan zelfs één persoon in je team zijn. Indien nodig kun je een e-mail in één dag produceren, wat veel kosteneffectiever is dan de tijd die nodig is om een directe of gedrukte campagne te produceren.

Omdat tijds- en budgetbeperkingen altijd van invloed zijn op marketeers, kunnen e-mailmarketingcampagnes efficiënter zijn en tegelijkertijd inkomsten en leads genereren.

Argument 10: Je biedt meer waarde aan je publiek

Eén van de belangrijkste doelen van elk bedrijf is om waarde te bieden voor je publiek, zodat ze blijven terugkomen. E-mailmarketing is een mooie plek om loyale klanten te cultiveren, omdat je waarde kunt toevoegen, zelfs wanneer klanten geen aankoop doen.

Als je continu waarde levert voor je publiek, zullen meer mensen opletten en produceer je een hogere ROI.

Argument 11: Je hebt een platform voor zelfpromotie

Met e-mailmarketingcampagnes heb je altijd een manier om jezelf te promoten, vooral omdat klanten zich hebben aangemeld. Je kunt e-mails verzenden over nieuwe producten, functies en voordelen of nieuwe content. Omdat klanten van je willen horen, is deze zelfpromotie niet ongewenst of storend.

Argument 12: Je bent eigenaar van je media en contactlijst

Het bouwen van een e-maillijst is belangrijk. En jij bent de eigenaar! Je kunt met hen communiceren, ongeacht de e-mailprovider. Bovendien ben je ook eigenaar van de content die je produceert en verzendt.

Argument 13: Je vergroot je naamsbekendheid

Door consequent waardevolle en relevante content te verzenden, zoals promoties, nieuwsbrieven en productupdates, kun je een relatie opbouwen met je abonnees en je merk top of mind houden.

Je kunt ook links naar sociale media in je e-mails opnemen, waarmee je abonnees je content kunnen delen en het bereik van je merk kunnen vergroten. Bovendien bieden e-mailmarketinganalyses waardevolle inzichten in hoe je publiek betrokken is bij je content, zodat je je strategie in de loop van de tijd kunt verfijnen en je resultaten kunt verbeteren.

Argument 14: Je bespaart tijd

Met e-mailmarketingautomatisering kun je een workflow instellen die specifieke berichten activeert op basis van abonneegedrag of gesegmenteerde lijsten. Deze geautomatiseerde campagnes kunnen op de achtergrond worden uitgevoerd, zodat je je kunt concentreren op andere delen van je bedrijf. Dit kan je tijd besparen en helpen bij het leveren van een consistente, efficiënte ervaring voor je abonnees en klanten.

Argument 15: Meten is weten

Het uitvoeren van A/B-tests voor e-mails kan je helpen bepalen wat het beste werkt bij je publiek zodat je je e-mailcampagnes kunt optimaliseren voor betere prestaties. Kies verschillende varianten, analyseer de resultaten en je ziet welke variant beter presteert.

Ook kun je de open rates van e-mail, klikfrequenties en conversiepercentages bijhouden om te bepalen met welke soorten content en berichten je publiek het meest betrokken is. Bovendien kun je gegevens verzamelen via aanmeldingsformulieren en links naar sociale media in je e-mails, zodat je de demografische gegevens, voorkeuren en het gedrag van je abonnees kunt begrijpen.

Je kunt deze informatie vervolgens gebruiken om je e-maillijst te segmenteren en meer gepersonaliseerde en relevante content aan je publiek te leveren. Door voortdurend te leren over je publiek via e-mailmarketing, kun je gerichte marketinginspanningen verbeteren en betere resultaten voor je bedrijf behalen.

Bron: Hubspot

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.