Leestijd: ca. 3 minuten

tweete

Statusupdates binnen social networks worden steeds populairder en dus belangrijker. Zoals ik al eerder schreef, is niet alleen Twitter meer de plek waar men haar status update. Mensen gebruiken de tijdlijn om aan hun netwerk te laten weten waar ze mee bezig zijn, maar ook om je identiteit te laten zien. Zo kan het variëren van ‘Ik ben terug van vakantie’, naar ‘I like this YouTube video’ tot ‘Ik ben aanwezig op dit evenement’ naar ‘Ik ben lid geworden van deze Facebook group’. Doordat dit onder de ogen komt van iedereen in je netwerk, kan dit een viraal effect krijgen. Kortom, erg interessant voor marketeers en bedrijven. Iemands statusupdate is the place to be!

Dankzij de Twitter API en Facebook Connect is het bij netwerken als Facebook en Twitter mogelijk om op externe plaatsen je status te updaten. Als ik dus een game aan het spelen ben op mijn iPhone, kan ik binnen die game mijn highscore naar Facebook posten. Vervolgens komt dit bericht onder de ogen van mijn gehele netwerk op Facebook.

doodle_iphone

YouTube speelt hier ook op in, door de mogelijkheid te bieden om de URL te posten naar je Facebook profiel of Twitter pagina zodra je een video hebt geupload.

Youtube_sm

En de ROFLquiz geeft je alleen de uitslag als je inlogt met je Twitter account, zodat de uitslag getweet kan worden.

roflquiz

Eigenlijk is het niks anders dan Word of Mouth, ouderwetse mond-tot-mond reclame, versterkt door de kracht van internet. De kracht van internet in deze zin is de mogelijkheid tot het verspreiden van een boodschap naar je hele netwerk en de drempel hier zo laag mogelijk voor maken. We nemen immers nog steeds het meeste aan van onze vrienden en waarom iemand niet op het idee brengen om je dienst of product aan te raden. Of, in ieder geval onder de aandacht te brengen.

Hyves
Facebook en Twitter lopen echt voor wat betreft API’s. Alhoewel Hyves inmiddels ook de kracht van statusupdates begin in te zien, getuige de lancering van Nu in Nederland, lopen ze wat betreft de mogelijkheden nog achter op de eerder genoemde netwerken. Ik zit dan ook te wachten op de dag dat de API van Hyves uitgebreider wordt en het meer richting Facebook Connect gaat. Zodat we dit soort dingen ook in Nederland kunnen gaan inzetten. Je WieWatWaar kunnen updaten vanuit een iPhone game, banner, YouTube of campagnesite? Ik zie mogelijkheden. Statusupdates zijn de nieuwe e-mails, de nieuwe tell-a-friend, de nieuwe banners, de nieuwe.. spam?

Over de auteur

Sytse heeft een functie als Social media strateeg bij het online reclamebureau Pickle Factory.

6 reacties

  1. Coen Meerbeek

    Eens met wat je zegt over Hyves. Hyves NU is grappig maar niet functioneel. Ik wil alleen zien wat mijn vrienden doen en niet van iedereen.
    Wat ik echter wel begrijp is dat Hyves er voor kiest, aanname dit overigens, om juist goed na te denken over het concept voordat ze domweg Facebook gaan volgen wat betreft functies.
    Ik hoop dat ze goed op weg zijn, jammer dat we deze progressie nergens kunnen volgen!

    Beantwoorden
  2. Kees Romkes

    Gelukkig heb je nog altijd zelf in de hand wiens’ status updates je allemaal wil zien… Hyves zie ik eigenlijk nooit, facebook updates heel zelden maar mijn twitter staat altijd open.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.