Leestijd: ca. 3 minuten

Kwaliteit of kwantiteit? Het is allebei belangrijk. Want hoe meer goede, strategische en goed geoptimaliseerde SEO blogposts je publiceert, des te beter en hoe sneller je resultaat zult zien. Zes tips voor het sneller schrijven van goede blogberichten zonder op kwaliteit in te hoeven leveren.

Tip 1: Doe onderzoek naar trefwoorden

Zoek allereerst naar algemene termen en trefwoorden in een tool als Semrush’s Keyword Magic Tool. Dit levert heel veel suggesties op waar je waarschijnlijk zelf niet aan gedacht had. Trefwoordonderzoek is tijdrovend, maar levert je later veel tijd op. Let daarbij op het volgende:

  • Bewaar alle waarschijnlijk-tot-relevante zoekwoorden.
  • Werk in bulk. Werk ten minste twee maanden van tevoren. Zo heb je het grootste deel van je inhoud gepland,  last-minute trending topics of breaking news kun je dan altijd nog tussendoor plannen.
  • Sla alleen relevantie zoekwoorden op waar je doelgroep naar op zoek is.

Tip 2: Maak een contentplanner

Ga aan de slag met trefwoordclusters en potentiële onderwerpen. Markeer alle top trefwoorden die je wilt gebruiken als primaire trefwoorden (kernonderwerpen van je berichten). Voor een betere ranking kun je ook een aantal secundaire zoekwoorden opnemen.

Maak een plan waarin je bepaalt hoeveel posts je wilt uitvoeren en publiceren binnen een bepaalde tijdsperiode. Posts die wat meer moeite kosten (citaten van experts, interviews, professionele grafische ontwerpen of infografieken) plan je wat later.

Tip 3: Maak een schets van je bericht

Begin met een schets voor elke blogpost die je schrijft. Dit bevat de titel, kern en discussiepunten (in opsommingstekens onder elkaar). Zoek de statistieken die je nodig hebt, externe gegevens om je punten te onderbouwen, of casestudy’s om je zaak te versterken. Maak ook een overzicht van alle inkomende en uitgaande links. Streef naar minstens drie interne links naar eigen site of blogposts en minstens 2 naar niet-concurrerende externe sites.

Tip 4: Schrijf je bericht

Je hebt de voorbereiding gedaan en kunt nu echt gaan schrijven. Dat is nu een makkie. In welke volgorde je werkt, is aan jezelf (eerst de hoofdtekst of liever eerst de conclusie of de inleiding).

Heb je je bericht af, laat het dan even liggen. Lees de post een dag later nog eens en verbeter wat nodig is. Laat het ook door een ander lezen. Lees na de eerste keer doorlezen nog een keer regel voor regel door op fouten. Let op spel- en stijlfouten.

Tip 5: Zorg voor een SEO checklist

Zorg dat je een checklist bij de hand hebt zodat je niets over het hoofd ziet. Denk daarbij aan het maken van een SEO paginatitel; het oploaden van een metabeschrijving en zorg dat het trefwoord bovenaan je bericht staat.

Succes met het schrijven! Het gaat je vast veel tijd opleveren.

Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?

  • In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
  • Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

één antwoord

  1. Robert-Jan

    Bedankt voor je artikel, maar wellicht nog een paar handige aanvullingen. Ten eerste zou ik de zoekwoordanalyse niet alleen richten op zoektermen en of synoniemen. Probeer ook eens na te denken over onderwerpen die bij het onderwerp horen (NLP). Google heeft zijn huidige algoritme dusdanig ingericht met de Bert update dat deze zoektermen nog belangrijker zijn geworden om de context beter te begrijpen. Je kunt dit overigens heel mooi met surferSEO meenemen in je analyse voor het schrijven van een tekst: https://bit.ly/3eHcIB6

    Ook zou ik adviseren om goed na te denken hoe lang je het artikel schrijft. Kijk naar soortgelijke artikelen in de top 10 en gebruik een gratis chrome extension als SEO minon om te bepalen hoeveel woorden deze pagina’s zijn. (overigens kun je dit ook allemaal binnen surferseo zien).

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.