Het maken van een klantgerichte en klantcentrische website vraagt een andere benadering dan “bouw een website”. Nu zal vandaag er geen website meer zo gemaakt worden, toch is het verbazingwekkend dat er toch een aantal zaken niet door de marketeer worden meegenomen. Het zijn ook bewust aandachtspunten, denk na bij elk punt wat je doet en waarom. De argumenten bij het maken van de keuze zijn vaak het meest belangrijk voor succes.

 

Aandachtspunt 1 – ken je bezoeker

Het kennen van de bezoeker is het eerste aandachtspunt. Tevens het gedrag dat de bezoeker vertoont op de website. Gebruik hiervoor de beschikbare statistieken zoals verblijfduur en het moment van afhaken. Probeer een beeld te krijgen van de bezoeker en de reden dat hij op de website komt. Dat is niet vreemd, dat doen winkels al jaren en passen daar winkelpaden en plaats op schap op aan. Waarom zouden wij dat niet online doen?

 

Aandachtspunt 2 – wat is de rol van de website

De rol van de website in de klantreis. Wat is die? Is de website om te informeren, te communiceren, te verkopen of te onderhouden? Het zijn 4 doelstellingen uit nog veel meer mogelijkheden maar deze doelstellingen vragen elk om een andere invulling en inrichting van de website. En wat is de vervolgstap na het bezoeken van de website? Is die rol duidelijk aangegeven en weet de bezoeker van de website dat ook?
Het zijn een paar vragen die je jezelf moet stellen voor een beter resultaat. De rol van de website is onlosmakelijk verbonden met het succes van de website. Natuurlijk zal in veel gevallen een website meerdere rollen hebben. Maar weten dat deze meerdere rollen heeft maakt dat deze dan een andere opbouw vraagt en betere resultaten levert.

 

Aandachtspunt 3 – gebruik persona’s

Persona’s zijn een goed instrument om het gedrag van mensen vast te leggen en te weten wat hen ertoe kan bewegen om een volgende stap in de klantreis te zetten. Persona’s zijn niet heilig maar wel een goed hulpmiddel voor het verbeteren van de performance van de website.

 

Aandachtspunt 4 – gebruik eye tracking

Eye tracking is een vorm van testen van de website. Met eye tracking is het mogelijk om te zien hoe de klant daadwerkelijk gebruik maakt van jouw website. Er zijn bureaus die dat kunnen uitvoeren en het is zeker aan te raden. Door de bezoeker te laten kijken door het uitvoeren van een aantal opdrachten zie je vanzelf waar het goed gaat en waar het niet goed loopt in de website.

 

Aandachtspunt 5 – maak een site map

Natuurlijk moet een goede site map aan het begin van het project worden gemaakt. Het dwingt je om de routing van het bezoek goed te begeleiden en te sturen naar die call to action die jij wilt. De doelstelling(en) van de website moeten duidelijk uit de site map naar voren komen.

Het zijn 5 aandachtspunten die je helpen bij het zorgen voor een customer insight gedreven website. Natuurlijk zijn creativiteit, woordkeuze en look en feel ook aandachtspunten. Het goed invullen van deze punten komt ook voort uit de hier boven staande aandachtspunten. Maak vergeet ze niet.

Over de auteur

Ment Kuiper

Met ruim 20 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak is Ment een ervaren en door de wol geverfde vakdeskundige. Het helpen van mensen uit het vakgebied om op een hoger niveau te komen, stappen te zetten, te ontwikkelen zijn uitgangspunten die centraal staan. Tijdens zijn carrière heeft hij veel mensen verder gebracht. Ment doet dat door coaching, inspiratie, spreken op congressen, schrijven boeken, geven van trainingen, bedenken van concepten en inspireren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.