Leestijd: ca. 5 minuten

In 2012 telde Mark Zuckerberg een miljard dollar neer voor de overname voor een bedrijf met twaalf medewerkers. Instagram, een mobiele applicatie voor uitwisseling van foto en video. De applicatie is het ultieme voorbeeld dat plaatjes meer zeggen dan woorden. De vierkante beelden die naar keuze gefilterd kunnen worden, blijken vooral jongeren aan te spreken. Ook marketeers hebben het sociale medium ontdekt. Campagnes op het platform genereren aanmerkelijk meer engagement dan acties op Facebook of Twitter. Als de aansluiting met de trendsetters tenminste gevonden wordt. Want dan is interactie met de meer dan 300 miljoen actieve gebruikers per maand mogelijk zonder uitgebreide berichtgevingen. Zaak is derhalve de hoofdrolspelers van jouw film te vinden, de invloedrijke personen op dit sociale medium. De Instagram-puzzel opgelost met zes stukjes.

 

1. Identificatie

Als je een reclamebudget hebt dat tot het plafond reikt, kun je natuurlijk iedere beroemdheid voor je campagne inschakelen. Maar niet iedereen heeft de middelen Bono, Rihanna of Ronaldo te contracteren. In dat geval is de gebruiker van Instagram met een groot aantal volgers de aangewezen optie. Aan de effectiviteit van het inhuren van deze actieve personen hoeft niet getwijfeld te worden. Het rendement van een dergelijke investering kan verrassend hoog zijn.

 

2. Tracering

Het vinden van de invloedrijke mensen op het sociale medium die voor jou interessant zijn, gaat in drie stappen. De populaire pagina’s die Instagram voorstelt met een algoritme gebaseerd op de mensen die jij volgt, bieden de eerste aanknopingspunten. Het tweede hulpmiddel wordt geleverd door de hashtags. Relevante zoektermen leiden naar mogelijk aantrekkelijke Instagrammers. Als derde bieden je volgers de helpende hand in de speurtocht. Het is zijn immers mensen met interesses die aansluiten bij jouw aanbod.

 

3. Verificatie

Op wereldwijde web is niet alles dat zichtbaar is authentiek. Het is derhalve aan te bevelen naar de zuiverheid van een Instagram-gebruiker te kijken. Als hij een stortvloed aan berichten verspreidt, is de kans groot dat zijn volgers inmiddels volkomen murw gespamd zijn. Bovendien is het zaak vast te stellen dat zijn volgers echt zijn en niet onduidelijke of dubieuze accounts. Een stelregel is dat een deugdelijke influencer een engagement, of betrokkenheid als jij wil, heeft van minimaal van 5 procent. Dat wil zeggen dat zijn berichten bij 5 op de 100 volgers bijvoorbeeld een opmerking losmaakt.

 

4. Contact

Zodra vastgesteld is welke invloedrijke mensen op Instagram interessant zijn, kan contact gezocht worden met deze personen. Veelal staan de contactgegevens in het profiel. Anders biedt de directe en persoonlijke berichtgeving uitkomst. Het eerste contact dient uiteraard informatief en aanlokkelijk te zijn. Op loze kreten zit de actieve Instagrammer niet te wachten. Ook het meerdere malen benaderen van boeiende trendsetters is geen verstandig idee. Een zorgvuldige administratie is daarom een noodzaak.

 

5. Campagne

Zodra je contact hebt gelegd met de invloedrijke Instagram-gebruikers, kunnen de campagnes beginnen. Zorg wel voor uitingen die passen bij de individuele influencers. En zet vooral een dikke streep door directe reclameboodschappen. Op dit sociale medium zit niemand te wachten op spam. Dus geen plaatjes van scooters, maar van de trendsetter stoer en tevreden op die scooter. Met in elke boodschap een verwijzing naar jouw profiel en een vermelding van een immer terugkerende hashtag. Op deze manier trek je meer bezoekers naar jouw profiel en dankzij die hashtag zorg je dat meer mensen op Instagram berichten over jou verspreiden.

 

6. Onderzoek

Omdat influencers niet voor niets voor jou in actie komen, is ook nu meten het sleutelwoord. Statistische analyse van jouw campagnes is noodzakelijk voor de bepaling van de effectiviteit. Let daarbij wel op dat de kritische prestatie-indicatoren, de KPI’s, niet direct gericht zijn op omzetverhoging. Want, zoals gezegd, op Instagram is iedereen allergisch voor advertenties en spam. Leg daarom de focus op de verhoging van het aantal opmerkingen, likes en volgers op Instagram. En tegelijkertijd naar de belangstelling die wordt gegenereerd via jouw andere kanalen.

Het mag duidelijk zijn. Instagram is een boeiend en aantrekkelijk medium. Maar enkel door zorgvuldig handelen kan het succesvol worden ingezet worden. De miljoenen gebruikers zijn echter de inspanningen waard.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.