Leestijd: ca. 9 minuten

Klanten willen gepersonaliseerde diensten, waaronder product aanbevelingen en directe toegang tot klantenondersteuning. Eén manier voor directe interacties met klanten en attente, gepersonaliseerde zorg: WhatsApp. Elke dag sturen internationale WhatsApp-gebruikers 100 miljard berichten met deze app.

WhatsApp is steeds belangrijker geworden voor bedrijven en speelt in op zowel marketing- als communicatiebehoeften. Gebruik belangrijke tools en functies zoals bedrijfsprofielen, WhatsApp-statussen, groepen en uitzendkanalen en geautomatiseerde berichten om op elk moment rechtstreeks met klanten over de hele wereld te communiceren.

Het omarmen van de creatieve mogelijkheden die WhatsApp biedt voor slimme bedrijven kan je helpen om je verkoopproces te stroomlijnen, het bereik van je marketingcampagnes te vergroten, je leads en conversies te stimuleren en over de hele linie superieure klantervaringen te bieden.

Tip 1: Maak een welkomstbericht

Het eerste bericht dat je klanten ontvangen wanneer ze contact opnemen met je bedrijf op WhatsApp, moet een geautomatiseerd welkomstbericht zijn. Maak van de gelegenheid gebruik om een bericht te maken dat nuttige informatie biedt over belangrijke onderwerpen zoals openingstijden en geschatte responstijden.

Deel een kort, vriendelijk, professioneel welkomstbericht dat communiceert naar je klanten over je bedrijf en welke soort klantervaring ze op dit platform kunnen verwachten. Sluit af met een call-to-action die klanten aanmoedigt om bijvoorbeeld de producten te bekijken die je in je digitale catalogus aanbiedt, of contact met je op te nemen met specifieke vragen en verzoeken. Het geven van bruikbare doelen aan je klanten is een geweldige manier om vanaf het begin een goed resultaat te creëren.

Tip 2: Deel merkinformatie

Je WhatsApp-account is ook een extra plek om informatie over je bedrijf weer te geven en je merk te promoten. Behandel je WhatsApp-bedrijfsprofiel als een nieuwe kans om reclame te maken voor je merkwaarden, services en producten.

Je kunt antwoord geven op veelgestelde vragen, zoals openingstijden en locaties, waardoor WhatsApp een nuttige bron van informatie voor klanten is die hen zal aanmoedigen om in te loggen. En je kunt een link opnemen naar een digitale catalogus met interactieve inhoud over de aangeboden services en producten van je organisatie, zodat klanten het aanbod van je bedrijf rechtstreeks via WhatsApp kunnen verkennen.

Tip 3: Integreer messaging met je sociale media

Als je je professionele WhatsApp-account integreert met je zakelijke Facebook- en Instagram-accounts, kun je berichten en informatie naadloos synchroniseren op verschillende platforms. De contactgegevens van je organisatie op je professionele Facebook- en Instagram-profielen bevatten je WhatsApp-telefoonnummer. En je professionele WhatsApp-profiel toont je meest recente Facebook- en Instagram-berichten.

Daarnaast kun je directe klantgesprekken en interacties op WhatsApp promoten door directe acties op te nemen in Facebook- en Instagram-advertenties die klanten rechtstreeks naar je WhatsApp-berichtenplatform leiden. Deze koppeling verhoogt de kracht van je social media advertenties en leidt eenvoudig tot hogere verkoopcijfers.

Tip 4: Automatiseer klantenondersteuning

Eén van de krachtigste toepassingen van WhatsApp als een zakelijke tool is om klantenondersteuning op hoog niveau te bieden, de klok rond, terwijl je werknemers worden ontlast van de last van het controleren en reageren op elk bericht.

Gebruik een geautomatiseerde chatbot met kunstmatige intelligentie met WhatsApp om te reageren op veelgestelde vragen van klanten om de hoeveelheid tijd die je werknemers besteden aan het beantwoorden van digitale klantvragen te verminderen. Als alternatief kun je een virtuele assistent inhuren om de WhatsApp van je bedrijf voor je uit te voeren, het klantinteractieproces te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat elke vraag en feedback van klanten snel wordt beantwoord en beantwoord.

Tip 5: Promoot content met innovatieve WhatsApp-marketing

Gebruik de statusfunctie op je WhatsApp-profiel om tijdelijke content te delen, op dezelfde manier waarop je verhalen op je Instagram- of Facebook-profielen zou delen om nieuwe content, weggeefacties, aanmeldingen voor nieuwsbrieven, seizoensverkopen of andere aankondigingen te promoten die de aandacht van je klanten en potentiële klanten zullen trekken.

Maak aantrekkelijke, opvallende statusupdates voor je WhatsApp-account en behandel deze met dezelfde zorg en aandacht als al je promotionele inhoud op sociale media.

Tip 6: Stroomlijn je verkoop

WhatsApp-berichten zijn een effectievere tool gebleken voor het genereren van leads en het stroomlijnen van de verkoopcyclus dan telefoontjes of e-mailexplosies, waardoor hogere conversiepercentages worden gecreëerd. Organisaties kunnen geautomatiseerde berichtreacties gebruiken om eventuele verwarring tijdens het afrekenproces te verduidelijken, zoals welke betalingsopties je bedrijf accepteert. Deze nuttige tips en 24/7 reacties kunnen de betrokkenheid bij het aankoopproces versnellen, wat resulteert in meer verkopen voor je bedrijf.

WhatsApp kan ook worden gebruikt om het verkoopproces te versnellen door gepersonaliseerde betalingsherinneringen en individuele kortingsaanbiedingen naar klanten te sturen. Klanten kunnen ook geautomatiseerde waarschuwingsberichten in de app ontvangen wanneer je merk een verkoopevenement of andere tijdelijke promotiedeals heeft die de conversies kunnen verhogen.

Tip 7: Laat je bedrijf efficiënt draaien

Om je bedrijf efficiënter te laten werken, analyseer en identificeer je specifieke gebieden waar je kernfuncties rechtstreeks in WhatsApp kunt repliceren.

Naast klantinteracties kan WhatsApp ook worden gebruikt voor interne communicatie. Medewerkers en managers kunnen profiteren van het beveiligde communicatieplatform om elkaar snel te bereiken. Recruiters kunnen WhatsApp gebruiken als een snelle en eenvoudige manier om te reageren op vragen en zorgen van kandidaten. En werknemers kunnen WhatsApp gebruiken om contact op te nemen met de HR-afdeling van hun organisatie om betaalde verlofverzoeken in te dienen, eventuele problemen te melden of misverstanden op te lossen.

Tip 8: Gebruik Broadcast en WhatsApp-groepen

Met het verzenden van een WhatsApp Broadcast kun je meerdere individuele contacten tegelijkertijd bereiken, maar elke gebruiker ontvangt je bericht alsof het alleen naar hen is verzonden, rechtstreeks in hun een-op-een chatruimte. WhatsApp-groepen stellen je ondertussen in staat om gelijkgestemde klanten samen te brengen om een leuk, community-gevoel te creëren waarbij individuele gebruikers de andere leden van de groep kunnen zien die een bericht ontvangen.

Je kunt Broadcast gebruiken om aankondigingen over verkopen en promoties te delen, terwijl WhatsApp-groepen een sociaal forum kunnen bieden voor natuurlijke marketing.

Tip 9: Deel een gedetailleerde digitale catalogus

De beste manier om klanten te laten zien welke producten en diensten je te bieden hebt, is door een gedetailleerde digitale catalogus te bieden. Klanten kunnen door pagina’s bladeren en door eenvoudig te navigeren categorieën sorteren om toegang te krijgen tot belangrijke informatie over specifieke producten en services.

Deel aantrekkelijke afbeeldingen van producten en diensten en maak een goed ontworpen digitale catalogus die de sfeer, waarden en kwaliteiten benadrukt die je merk wil overbrengen.

Kies voor kleurenschema’s en lettertypepaletten die in lijn zijn met uw website, sociale media-inhoud en ander promotiemateriaal om alles consistent en professioneel aantrekkelijk te houden.

Tip 10: Deel content op je WhatsApp-status

Zorg ervoor dat je WhatsApp-status consistente updates weergeeft, zodat klanten weten dat ze het WhatsApp-profiel van je merk moeten controleren voor informatie over de nieuwste merkupdates.

Je kunt speciale promoties en verkopen aanbieden via de WhatsApp-status van je bedrijf, om klanten een extra stimulans te geven om het profiel van je merk consistent te blijven controleren. Voeg speciale weggeefacties, freebies en andere verleidelijke aanbiedingen toe die alleen beschikbaar zijn via je WhatsApp-status.

Bron: Mention.com

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.