De discussies zijn herkenbaar. De activiteiten die kunnen starten op diverse sociale media zoals op Facebook, LinkedIn, Twitter en Pinterest, vanuit een merk, product of dienst, leidt vaak tot discussie. Een discussie tussen verschillende “belanghebbenden” binnen dezelfde organisatie. Uitspraken als:

  • dan is ons merk niet meer te managen
  • ons merk ligt te grabbel
  • negativiteit over ons product leidt ons naar de afgrond

Op zich zijn het sowieso uitspraken vanuit een underdog positie. Je bent er toch van overtuigd dat jouw product, dienst of merk het beste merk is dat er bestaat!

Andere invalshoek is ook om te kijken naar de ontwikkeling van het begrip merk. Het gaat te ver om daar diep op in te gaan. Maar een merk is een “associatie in het denken van de klant”. (Je ziet een merk en er komt iets in je op). Dat betekent dat het gaat om mijn denken. Dat wordt het meest beinvloed door mijzelf en de mensen om me heen.

Social media en merk
Vanuit de ontwikkelingen online en de voortgang van de verschillende sociale media is het invullen van de merk en de strategie aan het veranderen. Acteren op sociale media heeft meer invloed op me en dus het effect van het merk dan het uitstralen en verkopen van een merk. Dat geeft de angst en onzekerheid weer maar ook dat we daar iets mee kunnen.

Risicomanagement
Met deze kennis is het noodzakelijk om na te denken over de stappen die je kunt nemen en moet nemen om het risico te beperken.

Tip 1 – registreer merken

Zorg dat alle merken, logo’s en beelden zijn vastgelegd. Het maakt niet uit of je gaat bloggen, op sociale media actief wordt of op andere wijze content gaat delen, je hebt daarmee in elk geval de regie.
Denk aan de volgende elementen:

  • naam vastleggen
  • logo en beeld registreren
  • url claimen
  • naam op faceboof, LinkedIn en andere sociale media claimen en vastleggen
  • denk ook na over aanpalende begrippen, termen en woorden die passen bij het merk
  • zijn namen van mensen ook belangrijk rondom het merk, bespreek dan de situatie

 

Tip 2 – al je mensen zijn het merk

Ben je bewust dat alle mensen, al jouw collega’s mede bepalend zijn voor het merk en de merkwaarde. Dat was offline ook al zo, op verjaardagen worden alle werkgevers besproken. Via de verschillende online media en sociale media is de impact van je collega’s groter geworden. Bij het nadenken over het merk en jouw mensen kun je:

  • hen tips en handvatten geven
  • voorzien van informatie die voor henzelf gemakkelijk te delen is
  • betrek de mensen in de sociale media strategie (het zijn vaak ook je eerste fans en de mensen die het meest worden overgslagen)

 

Tip 3 – webcare

Het monitoren van de verschillende media is geen mogelijkheid meer maar een must voor elke zichzelf serieus nemende marketeer. Verschillende tools of externe bureaus geven je de handvatten om te monitoren. Heb je daar geen tijd of geld voor, dan moet je een proces inrichten dat je minimaal op een aantal belangrijke plekken online met enige regelmaat kijkt en via een zoekmachine je eigen merk zoekt.
Je kunt je afvragen of je dat nu ook met enige regelmaat doet.

 

Tip 4 – transparantie

Zorg voor transparantie en openheid. Geef toe als er iets fout gaat en vier de successen met je volgers. Laat zien wat er gebeurt en de kans op negatieve impact voor het merk is veel kleiner dan we daarvoor hadden gedacht en verwacht.

 

Tip 5 – blijf actief

Sociale media en online marketing moeten we er niet zo maar even bij doen. Zodra je gebruik maakt van sociale media dan moet je je daar ook voor de volle 100% voor inzetten. Eenmaal gestart. Dan zijn er bij de achterban en volgers verwachtingen waar je aan moet voldoen. Stilte is een afbreuk van je merk, dan kun je beter de pagina niet meer publiceren.

Deze 5 tips geven je handvatten om met sociale media je merk te versterken. Zorg voor een goed fundament en sociale media kunnen echt een versterkende factor zijn voor jouw merk en merkwaarde.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.