Leestijd: ca. 4 minuten

Branded content is een vorm van marketing die betaald of gemaakt wordt door een bedrijf. Nog meer dan in een advertorial zit de merkuiting versmolten met de content. Klinkt interessant, maar er zijn zaken waarmee je rekening moet houden voor een optimaal resultaat. Daarom hieronder vijf tips om je kennis bij te spijkeren.

1. Relevantie regeert

Ook bij branded content gaat het om relevantie. De headline in combinatie met de afbeelding bepaalt of een consument klikt om te gaan lezen. Als het artikel aan de verwachtingen voldoet krijgt het een hoge waardering, of het nu branded content is of redactioneel. Een commerciële afzender doet geen afbreuk aan de interesse. Sterker nog, het laatste wat je wilt is dat niet duidelijk is wie de afzender is. Maar let op: teveel het merk noemen in de tekst zelf ergert de lezer en schiet het doel voorbij.

2. Extra lengte mag best

Artikelen van meer dan 3000 woorden genereren, mits relevant, maar liefst drie keer zoveel verkeer. En ze genereren ook nog eens gemiddeld 3,5 keer meer backlinks ten opzichte van kortere content van zeg 1000 woorden. Dit is geen vrijbrief voor content-opvulling, maar wees niet bang compleet te zijn en aanvullende informatie te geven als dat past bij je doelstelling. Lezers waarderen dat.

3. Ken de demografie én psychologie

Daarnaast is het belangrijk om psychologie aan de klassieke demografie toe te voegen. Natuurlijk wil je weten dat de doelgroep onderneemt, een bepaalde leeftijd heeft en bijvoorbeeld in een bepaalde regio woont en/of werkt. Daarnaast zou je nieuwsgierig moeten zijn naar de brede lifestyle, naar sociale voorkeuren, uitdagingen en bijvoorbeeld voorkeuren voor levensstijl of taalgebruik. 

Het levert een veel breder beeld op van de doelgroep die je voor ogen hebt. Dat maakt het makkelijker om relevant te zijn. Daar zit ondertussen wel een uitdaging in, want relevantie is lastig in de huidige maatschappij waar vluchtige content ons elke dag om de oren vliegt. Ook hierin is het belangrijk om te blijven kiezen en focus aan te brengen. De combinatie van relevantie en een onderscheidend vermogen zorgen ervoor dat je merk en campagnes herkenbaar blijven. 

4. Weet voor wie je schrijft 

De maatstaf voor de kwaliteit van branded content is de redactionele content van de omgeving waarin het artikel wordt gepubliceerd. De lezer moet zoals gezegd intrinsiek belangstelling hebben voor de content, of die nu wel of niet branded is. Dit betekent dat niet ieder branded-content artikel geschikt is voor alle media platformen waarop het wordt gepubliceerd. Houd hier dan ook rekening mee. Verder spreekt het voor zich dat de content ook goed en toegankelijk geschreven moet zijn. Het schrijven van branded content is, net zoals bij goede redactionele content, een vak. 

5: Test, diversifieer en optimaliseer

Effectieve communicatie wordt versterkt door de kracht van herhaling. Gebruik meerdere middelen die elkaar versterken. Je kunt denken aan print, online, social media, e-mail en bijvoorbeeld telefonisch contact. En maak content makkelijk om te delen, zodat het extra bereik krijgt. Klanten die door de hele funnel vaker je naam horen warmen op die manier alvast verder op.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.