Leestijd: ca. 4 minuten

Niet afhankelijk zijn van een fysieke ruimte, geen huur betalen en last but not least: ook in coronatijd een goede boterham verdienen. Dit zijn zo enkele voordelen van een e-commerce bedrijf. Wat is hiervoor nodig en welke stappen zet je om vandaag nog te beginnen? We geven je 6 tips voor het starten van een online bedrijf.

Tip 1: Je website is je etalage

Start met een goede website. Je adres en meta description zijn je etalage. De beschrijving moet interessant en zelfs verleidelijk genoeg zijn om de concurrentie te verslaan en gebruikers op jouw website te laten klikken. Besteed veel zorg aan je website. Een eerste indruk blijft lang hangen en is moeilijk te veranderen. Dus zorg ervoor dat het een goede indruk is.

Denk goed na over wat je gaat presenteren om je publiek te laten scrollen. Is dat je nieuwste aanbieding, een opvallende afbeelding van je laatste campagne of misschien een eenvoudige maar overtuigende actie (CTA) die nieuwsgierigheid opwekt. Gebruikers moeten naadloos en met weinig frictie door je site kunnen navigeren.

Tip 2: Zorg voor goede visuals

Je creatieve middelen kunnen je merkperceptie maken of breken. Investeer in visuals van hoge kwaliteit, ze zijn het visitekaartje van je merk.

Je kunt dit zelf doen of uitbesteden aan een marketing- of brandingbureau of andere professionals. Kijk eens op sites als Pexels en Unsplash waar je productfoto’s en video’s van hoge kwaliteit kunt vinden, gratis voor commercieel gebruik. Ken je Canva? Hiermee kun je mooie visuals maken die passen binnen je merkidentiteit.

Tip 3: Zet in op social media

Beschouw social media als een gebied met veel bezoekers waar je met je winkel aanwezig wilt zijn. Plaats je content daar waar je publiek online aanwezig is zodat ze je bedrijf weten te vinden en je bouwt aan een community. Doe je het goed, dat zorgt social media ervoor dat je publiek geïnteresseerd raakt in je merk, en zorgt je website ervoor dat ze blijven hangen en naar de volgende stap in de buyer’s journey gaan.

Tip 4: Help klanten zichzelf te helpen

Ben je niet in staat om grote hoeveelheden verzoeken van klanten te verwerken? Bied dan nuttige bronnen aan zodat huidige en toekomstige klanten snel zelf de antwoorden kunnen vinden die ze nodig hebben.

Wellicht krijg je veel dezelfde vragen. Stel dan een FAQ op. Niet alleen goed voor SEO, maar zo’n FAQ stelt ook de meest dringende vragen van je bezoekers aan de orde.

Tip 5: Automatiseer waar mogelijk

Er zijn veel manieren om interacties te automatiseren op een manier die ze verder leidt in het kooptraject. Je kunt bijvoorbeeld een chatbot instellen die is ontworpen om veelgestelde vragen van websitebezoekers te beantwoorden.

Automatisering kan er ook zo uitzien:

  • E-mail workflow na aankoop een review van de klant over jouw product/dienst.
  • Ticket aanmaken voor een lid van je verkoopteam om contact op te nemen met een prospect zodra deze de prijzenpagina bezoekt.
  • Uitpubliceren van producten die niet op voorraad zijn en een e-mail notificatie sturen naar het fulfillment team.

Tip 6: Maak gebruik van multi-channel verkoop

Als e-commercebedrijf wil je jouw bereik maximaliseren en overal aanwezig zijn waar je publiek is.

Om meer om te zetten, verkoop je producten op meerdere plekken, zolang ze aansluiten bij je doelgroep en je product/dienst.

Over de auteur

één antwoord

  1. Europe Racking

    Bedankt voor deze waardevolle tips voor het starten van een e-commerce bedrijf! Een sterke website, aandacht voor visuals, en actieve aanwezigheid zijn inderdaad essentieel om je online business te laten groeien. Het advies om klanten zelf te helpen en te automatiseren waar mogelijk, evenals het benutten van multi-channel verkoop, zijn slimme strategieën om efficiëntie te bevorderen. Zo lijkt het mij ook belangrijk om te automatiseren met voorraadbeheer in het magazijn.

    Met vriendelijke groet,

    Joost

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.