Leestijd: ca. 5 minuten

Adverteren online is onlosmakelijk verbonden met elke vorm van cross media strategie. Soms ligt het zo voor de hand dat marketeers er over heen kijken en er geen aandacht aan schenken. En dat terwijl een zeer succesvol instrument kan zijn. In dit artikel de basics en de verschillende vormen van online advertising. Altijd makkelijk om even bij te zijn of een aantal aha-ervaringen.

 

De basis termen

Voordat je een online advertentie campagne start is het nodig om deze termen weer even op een rij te zetten.

  • PPC
    Pay per Click.
    Bij dit model kiezen adverteerders voor een maximaal bedrag dat zij willen betalen voor elke keer dat iemand op de advertentie klikt.
  • CPC
    Cost per Click.
    De adverteerder betaalt voor elke klik voor het tarief dat op dat moment in de campagne geldt.
  • CPA
    Cost per Action.
    De adverteerder betaalt alleen wanneer er uit de klik ook een vervolgactie komt. Denk aan leads of aanvragen van een offerte.
  • CPM
    Cost per Duizend.
    De adverteerder betaalt een tarief bij elke 1000 impressies.
  • CTR
    Click Through Rate.
    De adverteerder betaalt voor een combinatie tussen impressies en clicks.
  • Conversieratio
    Dit is het percentage dat uiteindelijk leidt tot succes, ofwel de conversie.
  • Contextual Advertising
    De adverteerder ontwerpt advertenties die op basis van content geplaatst kunnen worden in verschiillende websites waar de content bij past.
  • ROI
    Returm on Investment.
    Wat heeft de campagne uiteindelijk opgebracht.

 

Social Media Advertising

In dit artikel leggen we de nadruk op Facebook, Twitter en Google.

Facebook Ads:

  • via Facebook kan een advertentie geplaatst worden
  • de selectiecriteria voor Facebook zorgen er voor dat je goed kunt targetten
  • stimuleer mensen pagina’s te promoten
  • stel vooraf een budget in, een maximum dagbedrag, aantal impressies of maximum bedrag
  • kies voor betalen per click of impressie

Twitter:

Adverteerders staan via een sidebar op de Twitterpagina.

  • het is mogelijk om een maximum budget vast te stellen per dag
  • de adverteerder geeft een maximum bedrag aan voor een advertentie
  • in tegenstelling tot Facebook wordt de doelgroep automatisch getarget en die is niet altijd even relevant

Google:

Gebaseerd op het PPC model, adverteerders stellen vooraf een budget in of een maximum bedrag dat per dag uitgegeven mag worden.

  • het bedrag wordt mede bepaald door het bedrag dat je bereid bent te betalen
  • de relevantie van de advertentie wordt gebaseerd op relevantie, landingspagina en de advertentie zelf; een hogere kwaliteit kan een hoger bod opleveren
  • de winnende adverteerder betaalt alleen wanneer er is geklikt op de advertentie
  • de campagne is gemakkelijk te meten via verschillende rates
  • goede targetting mogelijkheden
  • grootste bereik van de drie

 

Real Time Bidding

Op basis van Real Time Bidding kun je aangeven voor welk bedrag je op welk soort websites wil adverteren.

  • uitgevers verkopen advertentieruimte aan adverteerders met als uitgangspunt voor het hoogste bedrag te kunnen verkopen
  • een bied-platform inventariseert het aanbod van advertenties en de vraag naar ruimte, op basis van vraag en aanbod wordt de prijs bepaald; het winnende bod wordt getoond
  • je kunt de campagne goed controleren en managen
  • levert narrow targetting
  • je kunt de uitgaven in de hand houden

 

Display Advertising

Het adverteren met grafieken, afbeeldingen en dergelijke in webpagina’s, email en applicaties.

  • via IAB zijn afmetingen afgestemd
  • een advertentie kan bevatten tekst, logo, afbeelding en video
  • een advertentie kan gericht worden ingekocht bij een uitgever of een organisatie die ruimte beschikbaar stelt
  • op deze manier is het targetten goed te doen
  • afspraken over betaling zijn meestel CPC, CPM of PPC.
  • kost veel tijd voor marketingafdeling

 

Retargetting

Op basis van cookies wordt het online gedrag van bezoekers op website “anoniem” gevolgd en via advertenties op andere website die de bezoeker bezoekt wordt advertentie getoond. Vaak te zien bij websites van kranten-uitgevers.

  • je benadert mensen die in elk geval belangstelling hebben getoong
  • de kracht van de boodschap zit in de herhaling en daardoor krachtig instrument
  • de bezoeker kan via de banner in 1 klik weer terug komen op de website van de adverteerder

Het zijn basis begrippen en vormen van online advertising die mogelijk zijn.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.