Leestijd: ca. 4 minuten

Het inzetten van Instagram voor zakelijke doeleinden ligt niet direct voor de hand. We kennen allemaal wel Instagram, de meeste gebruiken ook Instagram, echter het daadwerkelijk inzetten van Instagram als onderdeel van de marketingstrategie zien we nog niet vaak. Onbekend maakt onbemind. Om de marketeer te helpen succesvol gebruik van dit sociale medium te maken, 10 tips. Met deze tips kun je een start maken met het inzetten en toepassen van de mogelijkheden van Instagram maar ook verbeteren van je huidige strategie.

 

Je eigen pagina

Wanneer je Instagram gebruikt of gaat gebruiken is het belangrijk dat je zelf ervaringen hebt of hebt opgedaan. Daarom heb je een pagina aangemaakt en ben je Instagram gaan gebruiken.
Voor het inzetten van Instagram binnen de marketingstrategie is het noodzakelijk dat je een bedrijfspagina hebt aangemaakt. Een bedrijfspagina geeft je meer mogelijkheden en voordelen dan een persoonlijke pagina.

 

Waar ga je Instagram voor gebruiken

Wanneer je een medium in gaat zetten is het belangrijk om te kijken naar de doelstelling voor het inzetten van het medium. De invulling varieert als we bijvoorbeeld als doel hebben ons product te verkopen ten opzichte van het doel voor het vergroten van brand awareness.
Zorg dat je het doel duidelijk voor ogen hebt. Dat kan ook de rol zijn in de cross media strategie.

 

Delen

Maak het delen van de foto’s die je plaatst mogelijk op andere sociale media zoals Facebook, Twitter en Pinterest. De impact van Instagram wordt groter en de doelstellingen voor het inzetten va Instagram zijn beter haalbaar.

 

Look en feel

Zorg voor een eenduidige weergave van foto’s en afbeeldingen in Instagram. Bij een consistente look en feel stijgt de herkenning door de doelgroep en volgers. Daarmee stijgt ook de effectiviteit van Instagram.

 

Koppel Instagram foto’s aan de blog

Door het gebruik maken van foto’s uit Instagram in je blog verhoog je verkeer van de blog naar Instagram en omgekeerd. Zorg voor de inpassing van de juiste code en voor de juiste link en verwijzing van en naar de blog, website en Instagram.

 

Gebruik sponsors

De foto’s afwisselen met een gesponsorde advertentie zorgt enerzijds voor inkomsten en anderzijds zorgt het voor traffic.

 

Beloon volgers

Geef volgers een beloning door te werken met codes of het weg geven van producten of diensten bij het bereiken van een aantal volgers. Op deze manier inspireer je de groei van het aantal volgers.
Het nadeel is dat je op deze manier niet alleen de doelgroep aantrekt maar ook de zogenoemde koopjesjagers.

 

Tag andere foto’s

Er worden foto’s gemaakt waar jouw organisatie, mensen of producten in genoemd worden. Tag deze foto’s via Instagram. De plaatser of maker van de foto vindt dit interessant en zal mogelijk vaker foto’s maken. Op deze manier maken anderen content voor je en genereer je traffic.

 

Schrijf een fotowedstrijd uit

Door anderen te stimuleren foto’s te maken die een relatie hebben met jouw organisatie, merk of product, krijg je meer foto’s en content maar ook meer mensen die betrokken zijn. De mensen die de foto’s maken zullen dit zelf ook melden aan de eigen volgers. Naast meer content is de kans op meer volgers ook groter.

 

Je collega’s

Plaats foto’s van je collega’s in een werksituatie. Dit geeft vertrouwen aan de volgers. Business is namelijk gericht op mensen en via Instagram laat je de menselijke component zien.

Met deze tips kun je een goede start maken met het inzetten van Instagram in je marketingstrategie.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.