Binnen de marketingstrategie stijgt het aandeel van de e-commerce. Zowel zakelijk alsook consumenten kopen steeds vaker en steeds meer online. Dat betekent dat de marketingstrategie vaker ingericht moet worden met succesfactoren gericht op e-commerce. In deze 2 blogs bespreken we de 12 belangrijkste tactieken om de e-commerce te verbeteren.

Dit is het eerste deel van 2 delen.

 

1 Verbeter het design van de online winkel

Het design is voor een deel bepalend voor het succes. Een saai en nietszeggend design laat klanten weer snel vertrekken. Denk ook maar aan offline winkels die niet aan de uitstraling van de winkel denken.
Om aandacht te schenken aan het design kun je:

  • feedback vragen
  • resultaten goed analyseren (en niet alleen van de verkoop maar ook van de routing naar de koop)
  • test een design, laat het variëren en meet wat de resultaten zijn

 

2 Wat is de doelstelling?

Wat wil je bereiken met de website. Vaak zegt de online sales verantwoordelijke dat er geen doelstelling is of dat het niet bekend is. Daarnaast kan het zijn dat het gaat om informatie werven tot en met verkoop. Maar wat wil je echt en welke rol wil je de website en delen van de website laten zijn.

  • zorg dat de doelen elkaar kunnen versterken
  • doelen zijn altijd smart

 

3 Houd de achterdeur dicht

Mensen willen vaker de webshop verlaten zonder aankoop dan met aankoop. Wanneer je zorgt dat er een aanbieding wordt gedaan wanneer de klant vertrekt dan is de kans op conversie groter.
Zeker als het aanbod aansluit bij het gedrag online van de bezoeker van de website.

 

4 Houd contact met de koper

“Aandacht is het nieuwe zwarte goud”. De mens wil als mens worden gezien. Dat betekent dat vaker contact hebben leidt tot hogere verkoopresultaten. En vanuit communicatie weten we dat de kracht van de boodschap in de herhaling zit. Informeer mensen over de status van de order, is besteld, is ingepakt, is aangeleverd bij de bezorger, wordt vanmiddag geleverd. Een vorm van communicatie die het contact intensiveert en daardoor de experience voor de klant vergroot.

  • een boodschap sturen tijdens het koopproces leidt tot een open rate van minimaal 50%

 

5 Gebruik email verstandig

Ondanks dat we zeggen dat email uit is, Socionomics geeft zelf aan dat studenten geen email account meer ontvangen, wordt het door veel mensen gewoon als interactievorm gebruikt. Om traffic te genereren blijft het goed medium.

  • je kunt content gemakkelijk delen
  • de relatie van email naar website en sociale media is gemakkelijk te maken
  • 80% van de mensen vindt het leuk om een persoonlijk aanbod te krijgen
  • 70% van de mensen gebruikt een coupon in de mailing

 

6 Geef de kans voor ranking en rating

De koop wordt meer, vaker en sneller gedaan wanneer de klant kan “ranken en raten”. Ook dat er producten via ranking en rating beoordeeld worden geeft vertrouwen aan de klant. Zorg dat deze mogelijkheid wordt geboden tijdens het gehele proces van oriëntatie tot en met after sales. Zo heeft de klant voortdurend het gevoel dat wanneer er iets mis gaat er meteen iets over gezegd kan worden.

Dit zijn de eerste 6 tactieken om de e-commerce te verbeteren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.