Leestijd: ca. 3 minuten

LinkedIn is voor marketeers en salesprofessionals in business-to-business een onmisbaar platform voor het leggen en onderhouden van relevante contacten geworden. Het medium biedt dankzij de indrukwekkende omvang talloze kansen in elke fase van de customer journey en de buyer journey in het zakelijke domein. Echter, professionals slagen er veelal nog onvoldoende in om de mogelijkheden voor targetting succesvol in te zetten. Daardoor laten zij kansrijke gelegenheden liggen om klanten en prospects te benaderen. Tijd dus voor vier adviezen voor targetting op LinkedIn die B2B-marketeers moeten kennen.

1. Start met de doelstellingen van je campagne

Het is van belang om de doelstellingen die je wil bereiken, worden gerealiseerd met de gekozen targetting-methode. Met de lancering van de objective-based advertising experience in de Campaign Manager van LinkedIn kun je direct checken of de gekozen targetting-methode werkt. Als je bijvoorbeeld meer traffic naar de website wil genereren, kun je direct zien wat het volume en de cost per click zijn. Als deze maatstaven sterk afwijken van je doelstellingen, is het verstandig de targetting aan te passen.

2. Zet targetting in om influencers persoonlijk te benaderen

Marketeers en salesprofessionals in B2B zijn in de regel gericht op beslissingsbevoegden. Onderzoek wijst uit dat decision making units steeds groter worden, net als de invloed van influencers. Mogelijke influencers bevinden zich op een breed terrein. Denk bijvoorbeeld aan gebruikers, inkopers, IT- specialisten, finance professionals en managers. Van belang is om campagnes zo goed mogelijk af te stemmen op de verschillende functionarissen. Controllers zijn namelijk doorgaans in andere zaken geïnteresseerd dan bijvoorbeeld inkopers of IT-specialisten.

3. Focus je met name op de 4 belangrijkste targetting-mogelijkheden

Met een combinatie van de vier essentiële mogelijkheden voor targetting zijn heel snel goede resultaten te bereiken. Deze mogelijkheden zijn senioriteit, functie, industrie en organisatieomvang. Gebruik een combinatie van twee of drie van deze kenmerken. Hiermee ben je in staat een publiek te bereiken dat groot genoeg is en toch redelijk specifiek is.

4. Test verschillende routes naar hetzelfde doel

Marketeers hebben veelvuldig de neiging vast te houden aan een targetting-wijze die zijn succes eerder heeft bewezen. Markten en klanten veranderen echter steeds sneller en ook LinkedIn blijft voortdurend vernieuwen. Door regelmatig A/B-testen te verrichten met verschillende targetting-manieren ontdek je de meest optimale manier om je doel te bereiken. Hiermee voorkom je dat een aanzienlijk deel van je advertentiebudget verloren gaat.

Kortom, richt je op je doelstellingen, start breed en verfijn targetting meer en meer op basis van data en ervaring. Wees vooral niet bang om van de gebaande paden af te wijken en nieuwe manieren te ontdekken om je doelgroep te bereiken.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.