Leestijd: ca. 6 minuten

In deel 2 gaan we verder met het ontwikkelen van een digitale strategie in vogelvlucht.

Met de volgende stappen geven we een handvat voor het ontwikkelen van een digitale strategie. De benadering is vanuit het algemene kader, diepgang kun je vinden in andere, meer specifieke, blogs die ook op www.bijgespijkerd.nl zijn geplaatst.

Deze blog is in 2 delen.

Sociale media marketing als digitaal instrument

Het inzetten van sociale media is uit geen één strategie meer weg te denken. De term sociale media is in de praktijk te breed, zorg voor een specifieke omschrijving van de media die je daadwerkelijk inzet. In deze omschrijving kun je de elementen per gekozen sociale medium herhalen.
De elementen waar je over na moet denken bij het ontwikkelen van een digitale strategie vanuit de sociale media zijn:

  • welk medium ge je gebruiken, als je de klant goed kent dan weet je op welke media deze actief is, daar waar de klant het meest aanwezig en/of actief is ga je kiezen in de strategie
  • stel per medium doelen die je wilt bereiken, zorg dat deze doelen (die de KPI’s zijn binnen de strategie, zie ook “doelstellingen”) kwantitatief zijn
  • sluit binnen de verschillende media goed aan op de contentstrategie
  • zorg voor een voortdurende stroom aan contentproductie
  • het is heel goed mogelijk om binnen sociale media ook advertenties en commerciële boodschappen in te zetten
  • monitor de voortgang, meet de resultaten en stel bij daar waar nodig
  • experimenteer met de vele mogelijkheden en onderken wat wel en wat niet werkt voor jouw klanten en doelgroep

E-Mail marketing als digitaal instrument

Het versturen van een digitaal bericht via onze “mailkanalen” is een nog steeds veel gebruikt en ook succesvol instrument. De discussie over de effectiviteit en de zin van email zal de komende jaren alleen maar toenemen. Vooralsnog is het een goed bruikbaar, vaak kostenvriendelijk instrument.
De elementen die je ter overweging mee kunt nemen bij het ontwikkelen van een strategie:

  • de reden voor het gebruiken van de email
    – uitnodigen voor evenement of bijeenkomst
    – commercieel bericht
    – nieuwsbrief
    – informeren
    – etc
  • laat het verzamelen van email adressen een significant onderdeel zijn van de inzet van de andere media; wanneer je werkt met het versturen van nieuwsbrieven zorg dan dat mensen zich op de website gemakkelijk kunnen aanmelden
  • de content en teksten in de nieuwsbrief moeten goed en sterk zijn, niet alleen op basis van de spellingcontrole maar ook de opbouw en de effectiviteit van woorden en beelden is belangrijk
  • plan de inzet van email marketing en zorg dat de planning een onderdeel is van het gehele plan van digitale strategie instrumenten
  • monitor de inzet en uitkomsten meet de resultaten en experimenteer met de mogelijkheden

Mobile marketing als digitaal instrument

Een mobiel device wordt meer dan 200 keer per dag bekeken. Het mobiele device is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en dus zeker niet uit digitale marketing plannen. Experimenteer zelf met het eigen mobiele device en ontdek wat je er zelf eigenlijk allemaal mee doet. Bedenk ook hoe je een half jaar geleden met het toestel werkte en wat je er nu mee doet. Je zult jezelf vaak verbazen wat er dan is veranderd.
Elementen die je moet overwegen bij het ontwikkelen van een digitale strategie zijn:

  • doelstellingen en KPI’s bepalen
  • kies het juiste platform
  • zorg voor de aansluiting van het device op alle andere media en kanalen
  • zorg dat de inzet van mobiele devices wordt gestuurd en gebouwd vanuit het gedrag dat we vertonen via een mobiel device, een bericht op een tablet lezen we anders dan op een smartphone, denk dus aan het gedrag van klanten hoe je bericht er uit ziet (denk aan het moment waarop mensen bijvoorbeeld email lezen)
  • monitor de voortgang en meet de resultaten
  • volg de ontwikkelingen van mobiele mogelijkheden nauwlettend en experimenteer met die mogelijkheden

Affiliate marketing als digitaal instrument

Het samenwerken met andere partijen is een goede optie om het bereik te vergroten, deze partijen noemen we affiliates. De wijze waarop je samenwerkt kan bestaan uit vele mogelijkheden. Bij het aangaan van een affiliate bedenk dan goed of de affiliate ook een rol heeft bij de doelgroep.
Elementen die je meeneemt bij het bepalen van een strategie:

  • stel vooraf duidelijke doelen en KPI’s, zowel voor jezelf alsook voor de partner
  • ga een samenwerking niet zo maar aan, ontwikkel een programma
  • maak de samenwerkingen bekend in de markt
  • monitor de voortgang en meet de resultaten, experimenteer daar waar mogelijk

Contentmarketing in de digitale context

In alle instrumenten die zijn genoemd en mogelijk nog andere instrumenten is het onmogelijk om zonder content te werken. Dan zou een bericht namelijk leeg zijn. Mede door de vele mogelijkheden en de iterativiteit van de journey is het ontwikkelen van een contentplanning belangrijk geworden.

  • denk aan de soorten content die er zijn van een vlog tot en met een whitepaper
  • kijk wat werkt op welk moment
  • vergeet niet de duidelijke call to action mee te nemen die aansluit bij de KPI van het instrument en de doelstelling van de strategie
  • varieer en speel met content

Meten van resultaten

Bij de doelstellingen bepalen is al aangegeven dat het meten van de voortgang belangrijk is. Doelstellingen stel je vooraf en die wil je bereiken. Door bij elk instrument te werken met kwantitatieve doelen en KPI’s kun je de voortgang monitoren, bijsturen daar waar mogelijk en nodig is en zorgen dat het einddoel wordt bereikt.

Met deze 11 stappen heb je je digitale strategie in vogelvlucht ontwikkeld. Zorg voor een consistente en eenduidige aanpak, monitor en stel bij daar waar nodig.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.