Leestijd: ca. 5 minuten

Applicaties voor toeleveringsketens hebben in het afgelopen decennium een flinke ontwikkeling en digitalisering doorgemaakt. Op het eerste gezicht is dat een mooie innovatie, maar de systemen en applicaties zijn vaak alsnog dusdanig verouderd dat ze een obstakel vormen voor de supplychain in het bereiken en nastreven van het volledige potentieel. De verouderde oplossingen werken goed. Die classificatie goed is echter wél gebaseerd op de standaard die gold tijdens de ontwikkeling en implementatie destijds. Alleen het updaten van oudere systemen is dan ook niet voldoende om anno 2020 daadwerkelijk als een digitale organisatie te kunnen fungeren.

Echte digitalisering – en daarmee het bereiken van de beste bedrijfsresultaten – ontstaat namelijk enkel wanneer de supplychain en het aanverwante transportmanagementsystemen (TMS) in een netwerk zijn geïntegreerd. Dat netwerk is bij voorkeur een platform dat de data – zowel van de systemen zelf als uit het omliggende ecosysteem – gebruikt om eenvoudiger toegang te bieden tot diverse diensten en samenwerkingen met bijvoorbeeld partners en vervoerders.

Steeds meer organisaties hebben dringend behoefte aan een nieuwe oplossing, die de capaciteit en efficiëntie kan verhogen en de hoeveelheid data die nodig is om de bedrijfsresultaten en klantervaring te verbeteren direct kan uitwisselen. Te vaak wordt er dan alleen gekozen voor het updaten van de oude systemen. Toch is dat meestal niet toereikend en is een dergelijke situatie een teken dat de supplychain klaar is voor de toepassing van nieuwe technologie. Dit zijn vier belangrijke signalen die aantonen dat een supplychain toe is aan nieuwe technologie.

1. Er wordt niet voldaan aan de klantverwachting

Het aantal pakketten en zendingen neemt niet alleen toe, ze worden vaak ook steeds kleiner en leverpatronen worden complex maar tegelijk ook korter. En of deze nu naar een consument of een bedrijf gaan, volledige transparantie in de supplychain is de norm. Proactieve monitoring en informatie-uitwisseling worden gevraagd van dergelijke systeemoplossingen. Alleen door het creëren van zichtbaarheid kan worden voldaan aan de hoge klantverwachtingen. Als de huidige software dit niet aankan, is het tijd voor nieuwe technologie.

2. Slechts een handvol medewerkers begrijpt de systemen

Eén van de grootste risicofactoren is wanneer slechts enkele mensen binnen een organisatie de systemen daadwerkelijk kennen en begrijpen – en al helemaal als deze medewerkers de organisatie verlaten. Wanneer een applicatie dusdanig verouderd of maatwerk is dat deze niet meer doorontwikkeld kan worden, gaat belangrijke kennis verloren bij het vertrek van deze collega’s. Is dit het geval? Dan is het tijd voor de implementatie van nieuwe technologie die zowel schaalbaar als begrijpelijk is voor iedereen – ook voor medewerkers die het systeem niet zelf in beheer of ontwikkeld hebben.

3. Transportkosten drukken de winst

Wanneer transportkosten een grote druk leggen op de winstgevendheid, is het tijd om na te denken over de technologie van een TMS. Transport maakt namelijk een aanzienlijk deel uit van de bedrijfskosten. Het verlagen van deze kosten is vaak essentieel om als bedrijf te overleven, iets wat gemakkelijker wordt gemaakt met de toepassing van een TMS die schaalvergroting of niche-concepten eenvoudig kan ondersteunen. De gegevens die in het TMS beschikbaar zijn, helpen organisaties om betere – en kostenefficiëntere – beslissingen te nemen die leiden tot besparingen op de lange termijn.

4. Nieuwe ideeën kunnen niet – altijd – geïmplementeerd worden

Dankzij een optimaal ingerichte, frictieloze supplychain kan er snel gehandeld worden en is het mogelijk om in te spelen op kansen en veranderingen zoals verduurzaming. Veel organisaties zoeken immers naar nieuwe manieren om hun logistieke proces van kostenpost naar concurrentievoordeel om te buigen. Zo neemt de vraag naar verzenden over de landsgrenzen toe en is er steeds meer behoefte aan advies en ondersteuning bij the last mile. Als een huidige applicatie of oplossing deze nieuwe behoeftes niet kan invullen of ondersteunen, is het tijd om te kiezen voor nieuwe technologie. Een cloud-gebaseerd platform – met geïntegreerde applicaties die niet alleen voldoen aan de nieuwe klantvraag maar ook nieuwe mogelijkheden bieden – kan in dit traject een van de oplossingen zijn.

Door: Ron Verhagen, vice president solution consulting bij IT-dienstverlener BluJay Solutions.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

één antwoord

  1. Fieldbuddy

    Interessant artikel! Zeker leerzaam.

    Met de huidige technologie zal Supply Chain Management zeker een grotere rol spelen bij bedrijven. Niet alleen is SCM belangrijk voor (onderlinge) logistieke doelstellingen, maar ook het beheren van het juiste personeel door planningstools gebruiken valt onder Supply Chain Management.

    Zoals in het artikel al wordt vermeld, omvat Supply Chain een breed scala aan technologieën waar bedrijven steeds meer gebruik van zullen maken in de toekomst, vooral nu de huidige technologie ver ontwikkeld is.

    Groetjes Felix,

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.