Leestijd: ca. 4 minuten

Hoe optimaliseer je je webpagina’s voor een betere gebruikerservaring en een beter inzicht in je content? We geven je 7 tips die snel tot een goed resultaat leiden.

Tip 1: Gebruik opvallende, on-band en geoptimaliseerde titeltags

De titeltag wordt in het resultaat van de zoekmachine onder de URL weergegeven, maar boven de metabeschrijving. Titeltags moeten opvallend, on-brand en geoptimaliseerd zijn voor je zoekwoorden.

Een algemeen aanvaarde regel is om onder de 60 tekens te blijven, maar je moet 51 tot 55 tekens aanhouden voor de beste kans dat Google je titeltags niet herschrijft.

Neem de tijd om goede titeltags te schrijven die de taal van de doelgroep gebruiken, opvallend en on-brand zijn en de inhoud op een juiste manier beschrijven.

Tip 2: Gebruik goede koppen

Het plaatsen van je doelzoekwoord in je kop en subkoppen is erg belangrijk. Als je je koppen (H1) optimaliseert, zie je een grotere impact dan wanneer diezelfde term verborgen is in de paginakopie.

De koppen moeten sluw, aantrekkelijk en vooraf geladen zijn met trefwoorden, waardoor je doelgroep naar de hoofdinhoud wordt getrokken. Maar vergeet ook de kleinere koppen (H2 en H3) niet, ook daar liggen kansen voor SEO-optimalisatie.

Tip 3: Gebruik interne links met geoptimaliseerde ankertekst

Interne links zijn een eenvoudig te gebruiken, impactvolle SEO-optimalisatie op de pagina. Ze helpen je doelgroep door de website en vergemakkelijken het pad naar aankoop.

Interne koppelingsoptimalisaties moeten twee regels volgen:

  • Optimaliseer ankertekst met je doelzoekwoorden of semantische termen. Vermijd algemene termen zoals  ‘Meer informatie’
  • Kies de plaatsing van links verstandig. Links van gezaghebbende, semantisch gerelateerde content leveren meer voordeel op.  

Tip 4: Zorg voor rijke content

Zorg dat je content niet alleen trefwoordrijk is, maar ook diep. Geweldige content moet de vraag beantwoorden, anticiperen op de volgende vragen van de gebruiker en die ook beantwoorden.

Haal het meeste uit kortere content door opzettelijk te zijn met elk woord. Gebruik termen die semantisch gerelateerd zijn aan je doelzoekwoord en schrijf makkelijk te lezen teksten, voor zowel mensen als machines.

Tip 5: Gebruik beschrijvende alt-tekst voor afbeeldingen

Een beschrijvende alt-tekst is altijd van cruciaal belang voor gebruikers met een visuele beperking. Heb je op je site een infographic of is je content visueel van aard, an is het gebruik van beschrijvende alt-tekst helemaal essentieel.

Tip 6: Let op E-A-T signalen

De SEO term E-A-T is de afkorting van Expertise, Autoriteit en Trustworthiness. Google wil steeds de beste zoekresultaten tonen aan haar gebruikers en wil dus vermijden dat websites met onvolledige of zelfs valse content rond een bepaald onderwerp bovenaan in de rankings komen.

Probeer externe citaten van hoge kwaliteit toe te voegen aan informatieve content en lange artikelen. Zorg ervoor dat de auteur een goede reputatie heeft en zorg voor biografieën van de auteur. Prijzen, getuigenissen en studies kunnen allemaal waarde toevoegen voor je doelgroep.

Tip 7: Gebruik geldige schema markup

Schema markup is een verzameling codefragmenten die op elke pagina van een website kunnen worden geplaatst om specifieke aspecten van de pagina in de zoekresultaten op te roepen. Pagina’s met gestructureerde gegevens hebben de neiging om hogere klikfrequenties te ontvangen dan pagina’s zonder, omdat de fragmenten aantrekkelijker zijn voor zoekers.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.