Leestijd: ca. 6 minuten

Big Data, small data, elke marketeer heeft te maken met data. Data verzamel je het best op het moment dat er een touchpoint in een klantreis wordt ingevuld. Wanneer daar een reactie van de klant op komt (of juist geen reactie) ontstaat er data. Deze gegevens kunnen dan, al dan niet in combinatie met andere gegevens en data, worden herleid tot informatie die de marketeer moet helpen bij het nemen van een beslissing in een volgende strategie of campagne. Klinkt eenvoudig.

Zo eenvoudig als de beschrijving is is het in de praktijk vaak toch niet. Denk aan de juiste data vastleggen, het vastleggen zelf, het analyseren van data en gegevens, verrijken van eigen data met externe data, op de juiste wijze dataminen, het is slechts een greep uit de vele vraagstukken en obstakels die een marketeer tegen komt bij het werken met data en het vragen naar relevante informatie voor het nemen van de juiste beslissing.

 

Tip 1 – de juiste data gebruiken

We verzamelen data op verschillende en vele plaatsen. Je moet als marketeer je voortdurend bewust zijn van de data die je gebruikt.

  • waar komt de data vandaan
  • is de data actueel
  • hoe is de validiteit van de data
  • is de data goed opgeslagen in een (CRM-)systeem
  • krijg je data uit het systeem die je ook verwacht
  • verzamel je de juiste data of verzamel je alles wat je tegen komt

Er is een grote verscheidenheid aan data en met de komst van de vele online mogelijkheden is de hoeveelheid toegenomen alsook het aantal beschikbare bronnen en mogelijkheden. De kans dat de kwantiteit de kwaliteit gaat overtreffen is groot. Bedenk dus goed wat je verzamelt, gebruikt en opvraagt.

 

Tip 2 – gebruik systemen

Er zijn veel mogelijke softwareoplossingen en technieken die helpen met het ordenen van data en het vertalen van data naar informatie. Dit zogenaamde Marketing Technologie Ecosysteem vormt de basis om de verzamelde informatie te vertalen naar sturingsinformatie. Dat vraagt wel om een goede opbouw, aanpak, inrichting en gebruik van de verschillende technologische elementen uit het ecosysteem.
Data die is gebruikt en wordt ingezet in een campagne of strategie leidt daarna weer tot nieuwe data. Nieuwe data kan leiden tot andere informatie en dus nieuwe ontwikkeling van strategie.

 

Tip 3 – gebruik de juiste metrics

De doelstelling van een marketingstrategie staat centraal in het nemen van beslissingen. Deze doelstellingen vormen de basis voor de informatie die we nodig hebben om een beslissing te nemen. De data die we nodig hebben om te vertalen naar informatie die dan weer de basis leggen voor de besluitvorming moet wel op basis van de juiste grootheden worden verzameld.
Analyseer ook de data en informatie bij het niet realiseren van de doelstelling.

 

Tip 4 – analyseer je de data wel goed

Marketeers, cijfers, meten en analyseren is vaak niet de meest optimale combinatie helaas. Marketeers moeten meer meten en weten hoe er gewerkt moet worden met data, gegevens, inzichten en informatie. Ook de vertaling van die informatie naar de strategie speelt dan een rol. Zorg dat je kunt meten, analyseren en zorg voor inzicht in je cijfers en resultaten. Snap de chemie van cijfers in een spreadsheet.

 

Tip 5 – vraag de juiste mensen

Als marketeer ben je afhankelijk van data en informatie. Die data wordt vaak verzameld door mensen die meer technisch gedreven zijn. Deze mensen moeten wel beschikken over de competenties om de data te vertalen naar die informatie die jij kunt gebruiken en andersom moet je als marketeer een duidelijke en eenduidige vraag kunnen stellen aan de technisch gedreven mensen zodat zij weten wat jij verwacht.
In de praktijk wel eens aan meerdere marketeers in algemene bewoordingen om een analyse gevraagd. Zij hebben elk een briefing geschreven aan dezelfde groep mensen met een technische achtergrond. Elke marketeer kreeg andere resultaten terug en dat op basis van dezelfde briefing. Deze competentie bij de verschillende mensen is erg belangrijk.

 

Tip 6 – de goede tools

Systemen, technieken en tools. In de praktijk worden niet alle tools op de juiste manier ingezet. Toch wordt de output gebruikt als informatie waar besluitvorming op plaats vindt. Dat betekent dat je als marketeer jezelf moet overtuigen dat de tools die worden gebruikt om van data informatie te maken de juiste tools zijn. Krijg je daadwerkelijk die informatie die je verder helpt bij het nemen van beslissingen.

 

Tip 7 – je eigen houding

Data is enerzijds een stuk harde informatie waar gegevens uit komen en anderzijds is data een snel veranderend speelveld aan gegevens waar je mogelijk iets aan kunt hebben. Het vraagt van de huidige marketeer creativiteit, de wil om met data te werken en het meten en analyseren van de resultaten. Dus niet alleen mooie strategieën ontwikkelen en uitrollen maar met de voeten in de modder meewerken aan het gewenste resultaat en doelstellingen.

Data is slechts data. De informatie toepassen en het proces goed inrichten vormen een essentieel deel van het succes. En een marketeer kan niet meer zonder de analytisch ingestelde mensen die met data kunnen werken.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.