Leestijd: ca. 5 minuten

Door Arjan Nieuwbeerta

Veel winkeliers denken dat het beginnen van een webshop naast hun fysieke winkel heel veel gedoe is. Hoe doe je dat dan met de facturatie, het voorraadbeheer en de opvolging van nieuwe producten? Wanneer je je webshop koppelt aan verschillende systemen, zoals een ERP-systeem of een POS-systeem, is dit geen obstakel meer. Deze koppeling zorgt ervoor dat winkel en webshop goed op elkaar zijn afgestemd, zodat alle bedrijfsprocessen soepel kunnen verlopen. Hierdoor heb je altijd alle gegevens afgestemd op elkaar en up-to-date. Je omnichannelstrategie is namelijk pas een succes wanneer je online en offline op elkaar hebt afgestemd.

De meerwaarde van een integratie tussen webshop en fysieke winkel

Met een goede omnichannelstrategie zorg je door middel van een integratie tussen webshop en fysieke winkel voor een vloeiend geheel. Dit biedt klanten de mogelijkheid om op een prettige en natuurlijk manier hun weg te vinden. Binnen deze strategie staat de klant centraal en ervaart hij geen kanalen meer, maar een bedrijf. Dit houdt in dat er één ervaring, één levertijd en één prijs is. Ook worden combinaties tussen verschillende kanalen actief gestimuleerd. Deze koppelingen zorgen ervoor dat bedrijfsprocessen door automatisering versnellen. Klanten willen tegenwoordig een on-demand ervaring, zodat ze producten kunnen bekijken en kopen wanneer en via welk kanaal ze maar willen. Is iets niet in de winkel verkrijgbaar, dan dient het eenvoudig online te bestellen te zijn of andersom. De webshop en de fysieke winkel zijn uniform en constant gesynchroniseerd met elkaar.

De rol van een ERP-systeem

Wanneer je een goede omnichannelstrategie wil realiseren, kan een systeem voor enterprise resource planning (ERP) hierin niet ontbreken. Een ERP-systeem zorgt ervoor dat administratieve, logistieke en financiële processen worden bijgehouden en gelijkgetrokken van alle verkoopkanalen. Het geeft je de mogelijkheid om zowel online als offline de voorraad te beheren. Dit programma is dus voornamelijk ingericht voor de backend.

De rol van een POS-systeem

Een systeem wat meer op de frontend gericht is, is het point-of-sale-systeem (POS). Dit programma noemt men doorgaans ook wel een kassasysteem, alleen is dit een beetje een gedateerde term. De huidige POS-systemen hebben uitgebreidere functies en zijn breder georiënteerd. Je kunt op één centrale plek klantgegevens, prijzen en promoties bijhouden en managen. Nadat je deze statistieken hebt geregistreerd, kun je ze gebruiken voor het bedenken van nieuwe en passende marketingactiviteiten.

De rol van een CRM-systeem

Een CRM-systeem helpt je om zakelijke relaties met klanten te beheren om zo de omzet van je bedrijf te verbeteren. Het programma heeft alle persoonsgegevens en interacties op één centrale plek opgeslagen. Deze data kun je vervolgens eenvoudig terugvinden en met je collega’s delen. Ook kun je het behoeftepatroon van consumenten aan de hand van deze data in kaart brengen. Op basis van deze analyses kun je op microniveau met klanten communiceren en gepersonaliseerde promoties aanbieden. ERP- en POS-systemen kunnen geïntegreerd worden met CRM-systemen, om zowel frontend als backend te verbinden met relatiemanagement.

De rol van webshop software

Wil je naast je fysieke winkel ook een webshop runnen, maar heb je weinig tot geen programmeerkennis? Dan kun je alsnog een webwinkel beginnen wanneer je gebruikmaakt van webshopsoftware. Met deze software kun je gemakkelijk een webshop inrichten, omdat je met standaardtemplates voor de lay-out van de webshop kunt werken. Wanneer je je webshop hebt gestart, kun je deze vervolgens met je fysieke winkel integreren. Je hebt de mogelijkheid ERP-, POS- en CRM-systeem in één programma te beheren. Op deze manier kun je alle processen goed bijhouden en op elkaar afstemmen. Dit garandeert een effectieve omnichannelstrategie. Wil je je meer verdiepen in webshop software? Een webshopsoftwarevergelijker kan je hier goed bij assisteren.

De auteur is marketingmanager bij het bedrijfssoftwarevergelijkingsbedrijf Software Vergelijken.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

één antwoord

  1. ICTindustrie

    Goed artikel,

    Voor de mensen die denken dat een webshop te veel werk is, webshops nemen winkels over, mensen bestellen steeds meer online, dus denk dat het het wel degelijk waard is.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.