Leestijd: ca. 3 minuten

Al zo lang er bedrijven en instellingen bestaan, is merkenbouw belangrijk. Branding is een middel om je producten, je diensten of je organisatie onderscheidend te laten zijn van andere partijen. Het begrip is afgeleid van het Oudnoorse woord brandr en betekent letterlijk zoiets als brandmerken. In de oudheid was brandmerken namelijk de manier waarop vee-eigenaren hun dieren konden onderscheiden van elkaar.

Inmiddels heeft branding een andere betekenis gekregen. De American Marketing Association (AMA) gebruikt als definitie: ‘A name, term, sign, symbol, or design, or a combination of them intended to identity the goods and services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competition.’ Het zorgt voor merken die meer zijn dan het product, de dienst of de organisatie. Zo worden bijvoorbeeld status, gevoel, emotie, zekerheid en exclusiviteit toegevoegd aan producten en diensten, meestal met als doel een hogere prijs te kunnen vragen.

Online branding

Vroeger bestond branding met name uit communicatie. Bedrijven zetten een groot billboard langs de openbare weg of plaatsten een mooie, paginagrote advertentie in de krant. Later kwamen daar televisie- en radiocommercials bij. Maar sinds enkele decennia leven we in een digitale wereld, waar deze klassieke vormen van branding ontegenzeggelijk aan kracht verliezen. Toch blijft branding van onschatbare waarde, juist in het online domein.

Branding is complexer geworden door de digitalisering. Het effect van een sterk merk is minder geworden. Echter, het belang daarvan wordt steeds groter. Zonder sterk merk ben je online overgeleverd aan platformen en telt alleen nog de prijs. Er zijn online tientallen tools beschikbaar voor marketeers en communicatieprofessionals die je kunnen helpen meer grip op branding te krijgen.

Acht marketingtools

Dit zijn acht populaire marketingtools voor online branding:

  1. Adobe Creative Cloud is een verzameling van Adobe-producten zoals Photoshop, InDesign, en Illustrator die nuttig zijn voor de creatie en het design van merkuitingen.
  2. Behance is een platform waar het meest recente werk uit de portefeuilles van de beste creatieve professionals uit verschillende branches wordt getoond.
  3. Looka maakt gebruik van artificiële intelligentie om direct mooie, unieke logo-ideeën voor je organisatie te genereren.
  4. MyEmblem.io creëert binnen enkele minuten een professioneel merk.
  5. Namechk biedt je de mogelijkheid snel te controleren of de merknaam die je in gedachten hebt nog beschikbaar is.
  6. Onym biedt tools en middelen voor het bedenken van product- en merknamen.
  7. Wordoid stelt je in staat om unieke namen te vinden voor je nieuwe product, bedrijf of domein.
  8. Lately biedt een gratis scanner die je helpt de consistentie van je branding op social media te monitoren.

Inspiratie voor dit artikel is gehaald uit boek ‘Digital marketing like a PRO – Prepare Run Optimize’ van Clo Willaerts.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.