Leestijd: ca. 6 minuten

Het is momenteel volop vakantietijd. Een mooie tijd voor bezinning en ook om te kijken wat je na de vakantieperiode kunt doen om je online marketing te verbeteren. Daarom 5 trends om je bij te spijkeren voor de komende periode.

Trend 1: Responsieve advertenties

Vanaf 30 juni 2022 kun je binnen Google Ads geen uitgebreide tekstadvertenties meer maken of bewerken. In plaats daarvan kiest Google ervoor om alleen nog maar responsieve zoekadvertenties te ondersteunen. Met uitgebreide tekstadvertenties kun je aan elke advertentie drie koppen en twee beschrijvingen toevoegen. Deze worden dan precies zo weergegeven zoals je ze hebt ingevuld.

Bij responsieve advertenties kan je drie tot vijftien koppen toevoegen en twee tot vier beschrijvingen. Door middel van machine learning kiest Google zelf de meest relevante combinaties hiervan. Hoewel responsieve advertenties momenteel al kunnen worden gebruikt heb je vanaf 30 juni 2022 dus niet meer de optie om uitgebreide advertenties in te zetten.  

Het grote voordeel van responsieve advertenties is dat je veel gerichter kunt experimenteren met advertentieteksten. Aan de hand van data kun je zien welke van de advertentieteksten de machine learning van Google kiest om te gebruiken. Dit betreft de advertentieteksten die het beste resultaat behalen. Door deze data te analyseren en op basis hiervan aanpassingen te maken kun je de advertentieteksten constant blijven optimaliseren op basis van de verkregen data.

Trend 2: E-A-T

Misschien ben je de afkorting E-A-T al eens tegengekomen. Dat zou niet verwonderlijk zijn, want ook in 2020 en 2021 was het al een hot topic in de online marketing wereld. E-A-T staat voor expertise, authority & trustworthiness. Deze factoren zijn voor Google erg belangrijk om de kwaliteit van content mee te meten. 

Voor Google worden betrouwbaarheid van websites en kwaliteit van content steeds belangrijker, zeker gezien de opkomst van ‘fake news’ in de laatste jaren. Vrijwel alle grote algoritme-updates van 2021 focusten zich vooral op E-A-T factoren. Vaak troffen deze vooral de zogenaamde YMYL-websites (your money your life): websites uit de medische en financiële sector. 

Hoe zorg je dan dat je aan de scherpe kwaliteitseisen van Google voldoet?

Wees transparant over wie je bent. Dat betekent duidelijke contactgegevens, een goede over ons pagina en een ingevuld GMB-profiel.

Link in je content naar betrouwbare bronnen om de punten die je maakt te onderstrepen.

Vergaar backlinks van websites met een hoge kwaliteit en veel autoriteit.

Bonustip: bouw als auteur een goede reputatie op. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig gastartikelen te schrijven op externe platformen.

Trend 3: Verdwijnen van third-party cookies

Anno 2022 is het verdwijnen van third-party cookies een hot topic binnen de online marketingwereld. Als marketeer heb je third-party cookies nodig om de ene gebruiker van de andere te kunnen onderscheiden. Bij het adverteren op bijvoorbeeld Google of Facebook kun je vervolgens met behulp van deze cookies heel gericht relevante gebruikers targeten. 

In 2021 voerde Facebook een aantal regelwijzigingen door, waardoor er een stuk minder targetingopties zijn binnen het social media platform, zoals op basis van gezondheid of religie. Daarnaast voerde Apple haar beruchte iOS update uit, waardoor apps nu toestemming nodig hebben van iPhone-gebruikers om hun gedrag te tracken buiten de apps, waar dat voorheen automatisch gebeurde. Niet geheel verrassend weigerden de meeste gebruikers dit. 

Door deze ontwikkelingen wordt het vergaren van data voor je social media campagnes een stuk lastiger. Zonder third-party cookies zijn veel lucratieve campagnes namelijk niet meer effectief en niet meer goed te meten. Ook conversie optimalisatie wordt hierdoor uitdagender: er is minder data beschikbaar om op te sturen, wat client-side testing steeds lastiger maakt. 

Hoe ga je als online marketeer dan met deze ontwikkelingen om? Eén van de dingen die je als social media marketeer kunt doen is meer inzetten op video. Je kunt namelijk nog wel goed retargeten op basis van bijvoorbeeld video views. Hierdoor is het belangrijker dan ooit dat je je video’s ‘social first’ maakt:

Trend 4:: E-mails personaliseren

Dit jaar zijn gepersonaliseerde e-mails belangrijker dan ooit. In tijden van corona vinden steeds meer mensen persoonlijke connecties belangrijk, ook digitaal. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat 67% van de ontvangers van e-mails verwacht dat merken gepersonaliseerde content verwerken in hun e-mails. 42% raakt zelfs gefrustreerd of geïrriteerd als dat niet het geval is. Een gepersonaliseerde e-mail geeft mensen dan ook het gevoel dat het bericht speciaal voor ze is gemaakt.

Trend 5: Video advertising

Hoewel de traditionele televisie steeds minder bekeken wordt groeit het gebruik van video wel in de online advertentiewereld. Google verdient het meeste geld met zoekadvertenties maar de inkomsten van de video advertenties op Google zijn steeds meer en meer aan het worden. Google nam YouTube in 2016 over voor 1,65 miljard. Een waardevolle overname als je het ons vraagt.

Naast video advertising via YouTube zijn er uiteraard nog meer mogelijkheden. TikTok is vooral onder de jeugd (nog steeds) een enorme trend. Naast TikTok is Snapchat ook een veelgebruikt foto- en video platform onder de jeugd. Verder is Facebook onder de oudere doelgroep een interessanter platform voor video advertenties. Kortom, video advertenties groeien gaan belangrijk zijn in 2022.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.