Leestijd: ca. 2 minuten

Press-cutting-Serach-mediaZoekmachinemarketeers hebben het momenteel goed in Nederland. Het bedrijfsleven is eindelijk zo ver dat in alle regionen  (klein tot grootbedrijf) SEO en SEA als gemeengoed worden gezien. De crisis lijkt hier zelfs alleen maar aan mee te werken. Om even een vergelijk te trekken, enkele jaren terug zat zoekmachinemarketing in dezelfde fase als Social media nu, ongestuurd en ‘eng’ voor veel bedrijven.

Afgelopen weken zien we steeds meer nieuws over Social search verschijnen, de langverwachte eerste stappen richting werkelijke integratie van search en social zijn daarmee gezet. Onmiddellijk komen de vragen naar voren over de invloed die dit zal hebben op het vak van zoekmachinemarketeer. Waar hebben we tenslotte nog een optimalisatie expert voor nodig als het publiek zelf bepaald welke sites goed scoren en welke niet?

Ik vind dit een interessant vraagstuk. Ik ben het niet eens met de mening van enkele experts die beweren dat Social search een gevaar is voor zoekmachinemarketeers. Waar ik wel in geloof is het gegeven dat de functie van SEO experts behoorlijk zal veranderen. Zij zullen namelijk veel meer kennis moeten gaan opdoen van Social media, aangezien dit toch ook voor search de toekomst gaat zijn. Zoekmachinemarketeers zullen altijd nodig blijven, daar ben ik van overtuigd. Bedrijven zullen namelijk advies nodig blijven hebben over de manier waarop ze Social media in kunnen zetten om hoog te scoren binnen de zoekmachines.

Daaruit komt een mooi discussiepunt naar voren: zijn zoekmachinemarketeers en Social media marketeers niet elkaars toekomstige concurrenten? Ik ben benieuwd wat jullie daarover denken…brand maar los!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

11 reacties

  1. Maarten

    SEO wordt steeds minder technisch. Het wordt sowieso al makkelijker qua techniek, doordat de meeste systemen (wordpress, drupal, meganto, etc.) standaard al een zeer goede basis hebben. De strategie erachter wordt steeds belangrijker. Social media hoort daar zeker bij. Een zoekmachine is wel echter de brug tussen deze nieuwe media.

    De SEA specialist zal zich ook meer moeten gaan richten op adverteren in social media. Op zich een logische trend, want je adverteert naar waar de bezoekers (en hun interesse) zijn.

    Een bedreiging, zeker niet. Een verschuiving qua werkzaamheden wel zeker.

    Beantwoorden
  2. Bobby Verlaan

    Ik ben benieuwd hoe social media verankerd gaat worden in search. Zoals Google aangeeft is “everything a ranking problem”. Het innemen van posities tegenover elkaar.

    Hoe bepaal je wie leiderschap (authority) heeft van welk onderwerp als je weinig hebt om tegen elkaar te positioneren? Dit zijn ze volgens mij nog aan het uitvinden. Tot die tijd kunnen SEO’ers en social media experts er nog weinig van zeggen denk ik.

    Ik denk wel dat social search een steeds grotere rol gaat spelen als 2e manier van zoeken bovenop het ongesegmenteerde zoeken zoals het nu gebeurd.

    Beantwoorden
  3. Bobby Verlaan

    ofja. zeg maar een 2e manier van segmenteren.
    Er wordt natuurlijk al op geografische data gefilterd. Social zou echter een extra dimensie zijn.

    Social media zou je ook op twee manieren kunnen bekijken overigens. Bedoelen we social media search als zijnde kunnen zoeken in social media kanalen. Of bedoelen we via search zien welke mensen in je netwerk, of mensen vanuit een bepaald netwerk naar dezelfde keywords hebben gezocht, waarna je kunt zien wat zij interesant vonden vanuit hun perspectief.

    Dat laatste vind ik overigens veel interesanter 😉

    Beantwoorden
  4. Bobby Verlaan

    @Pieter,

    Gaaf dat het begin er staat, fairly fresh. Heb zojuist mijn Google profile ingesteld. Heb public profiel van Linkedin en Twitter eraan gekoppeld.

    Werkt het goed en handig? Hoe lang duurt het voordat social search bij je zoekresultaten verschijnd? Maargoed, dat is maybe offtopic. misschien een mailtje?

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    @pieter: Toch denk ik dat ook ‘internetmarketeer’ inmiddels een verouderd containerbegrip is. Kun je namelijk nog wel internetmarketeer zijn? Dan moet je inmiddels wel erg veel expertises bezitten. Ik doe geen zaken met een internetmarketeer, maar met een social media expert, SEO expert, SEA expert, Affiliatemarketingexpert, Usabilityexpert etc.

    Toch?

    Beantwoorden
  6. Bobby Verlaan

    Nu dat online en offline ook steeds dichter bij elkaar komen. Zou je misschien mogen spreken van een… marketeer?

    Met Location based services, augmented reality die zijn opmars gaat krijgen binnen twee jaar in de consumenten markt, sociale netwerken. Hoe gaat je heten als je al deze ontwikkelingen aanstuurt voor bedrijven? Ze hebben allemaal met het web en het echte leven te maken.

    Hier een poging: Geosocial marketeer?

    SEO en SEA zijn optimalisatie technieken om goed in de resultaten naar voren te komen, en dat is dan nog een kwestie van syntax.

    Daarnaast blijft natuurlijk ook de wereldwijde content bestaan zoals internet ontstaan is.

    Beantwoorden
  7. Pieter

    @Sjef: Een internetmarketeer heeft straks gewoon zijn eigen specialisme. Het doel van alle internetmarketeers is hetzelfde, namelijk meer rendement halen uit de online inspanningen van de klant. Alleen de manier waarop verschilt.

    Zoals in de reclamewereld nu al gebruikelijk, de een is gespecialiseerd in print, DM, radio, TV of online. Maar het zijn allemaal reclamemensen/marketeers. Ieder met hun eigen specialisme.

    Beantwoorden
  8. Danny Verhoeven

    Worden Zoekmachine marketeers en Social Media marketeers elkaars concurrenten? Ja en Nee.

    Ja omdat (naar verwachting) de website’s buiten de top 5 naar pagina 2 worden verwezen.

    Op pagina 1 verschijnen is dus niet meer het doel maar minimaal in de top 5.

    Nee omdat als je in de top 5 staat je geen last hebt van de social search.

    Beantwoorden
  9. Pieter Voogt

    @Danny: Maar Social resultaten zullen steeds vaker in die Top5 staan, omdat ze actueel en relevant zijn. Een taak voor de SEO dus. Hij/zij zal zich dus moeten verdiepen in Social of de ‘social markteteer’ zal zich moeten verdiepen in SEO.

    Beantwoorden
  10. Danny Verhoeven

    @Pieter Ik ben het absoluut met je eens dat een zoekmachine marketeer zich moet verdiepen in de wereld van Social Media.

    Enkel ik doe mee aan het experiment van Social Search en heb de resultaten alleen nog maar onderaan de pagina zien verschijnen.

    Als jij dus met je website onderaan pagina 1 verschijnt dan wordt je door de social search naar pagina 2 verwezen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.