Leestijd: ca. 5 minuten

Retargeting, ook wel behaverial targeting genoemd, is een vorm van marketing waarbij daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van daadwerkelijk gedrag van klanten. Door de online technieken is retargeting vooral op online gefocused. Het lijkt me dat bij de introductie van de online technieken in offline technieken en zeker in combinatie met mobiele mogelijkheden, dat retargeting op termijn zal groeien naar meer mogelijkheden.

Uit onderzoek blijkt dat de directe conversie op de website bij een eerste bezoek van mensen laag is. Op basis van de aloude techniek “de kracht van de boodschap zit in de herhaling” worden door dat bezoek advertenties geplaatst op andere websites die door de bezoeker van onze website daarna worden bezocht. De herkenning het product of dienst die net is bekeken is de kans op conversie groter.

 

Retargeting en zoekmachines

Het verschil tussen retargeting en zoeken is dat bij retargeting de boodschap bij de potentiële klant getoond wordt zonder dat de klant daar iets voor doet. Bij het zoeken naar informatie zal de klant meer inspanning moeten leveren.
Voordeel van het zoeken is dat de klant er meer gericht mee bezig is op het moment van zoeken. Retargeting kan ook na de besluitvorming nog steeds worden getoond.
De conversie van retargeting is omgeveer 6 keer groter dan zoeken. Uiteindelijk is de cross mediale aanpak het beste voor het eindresultaat.

De kracht van retargeting

Retargeting is een instrument dat zeer goed werkt als aanjager voor de andere media in de cross mediale strategie. Door bijvoorbeeld retargeting te gebruiken voor een bezoeker op de website, vervolgens via het CRM systeem een email versturen nadat de uiting ook gezien op andere websites, levert een extra conversie op van bijna 70%.
De overall performance van de marketing strategie neemt dus aanzienlijk toe door het gebruiken van de mogelijkheden van retargeting.

 

Betere ROI door retargeting

Omdat er met retargeting meer gericht op de klant of bezoeker gestuurd wordt, nemen de uiteindelijke kosten af. Ten tweede is het budget voor retargeting goed te managen en sturen evenals de inhoudelijke criteria (selectie) van de retargeting aanpak.
De traffic die wordt gegenereerd door de retargeting aanpak moet wel op de juiste pagina landen.

 

Retargeting en Facebook

Ook via Facebook is retargeting toe te passen. In een bredere context wordt dan gesproken over Social Retargeting. Met de mogelijkheden van retargeting in combinatie met de selectiecriteria binnen de sociale media is een gerichte strategie op potentiële klanten mogelijk.

 

Mobiel en retargeting

Het mobiele device neemt enorm toe in het gebruik en dat zal de komende jaren alleen maar zo blijven. De mobiele retargeting is gebaseerd op het daadwerkelijke gedrag en bezoek van mensen via het mobiele device. Het gedrag van mensen op het mobiele device is anders dan op tablet of latop. Vanuit die invalshoek is mobiele targeting als specifiek instrument niet weg te denken. Zeker de combinatie van mobiel en sociaal targeten levert succes op.

 

CRM Retargeting

In de inleiding is gesteld dat retargeting breder wordt en uiteindelijk geïntegreerd wordt in alle kanalen, offline en online. De eerste variant is CRM Retargeting. Door het combineren van de resultaten van retargeting met de informatie uit offline contactmomenten ontstaat CRM retargeting. Het vraag wat van de organisatie en de mensen. Ook de processen moeten uiteindelijk op elkaar zijn afgestemd.

Retargeting op Youtube

Er zijn meerdere mogelijkheden om gebruik te maken van het materiaal op Youtube in de retargeting strategie. De marketeer moet er wel rekening mee houden dat de mensen die film kijken anders kijken dan mensen die informatie zoeken op een website. Vertaal de retargeting strategie naar “video-mogelijkheden”. Opvallen kan, zorg voor aansluiting en invulling op het niveau humor en hart. Emotie is een drijver voor succes bij retargeting op Youtube.

 

Er is steeds meer budget voor retargeting

Marketeers gaan retargeting vaker inzetten. Het is relatief eenvoudig, agile achtig, kosten relatief laag en gemakkelijk te combineren in een cross media strategie.

Meer verdieping in retargeting is voor veel marketeers nodig. Met deze weetjes heb je in elk geval een beeld van de mogelijkheden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.