Leestijd: ca. 5 minuten

Afbeeldingen maken je content niet alleen toegankelijker en aantrekkelijker voor gebruikers, maar ze zijn ook belangrijk voor SEO. Inzicht in de basisprincipes van beeldoptimalisatie geeft je content de beste kans om te slagen met SEO.

Beeldoptimalisatie omvat het maken en leveren van afbeeldingen van hoge kwaliteit in het ideale formaat, formaat en resolutie om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Het gaat ook om het nauwkeurig labelen van afbeeldingen met metagegevens  zodat crawlers van zoekmachines ze kunnen lezen en de paginacontext kunnen begrijpen.

We geven je acht tips om je afbeeldingen te optimaliseren.

Tip 1: Wijzig het formaat

Afbeeldingen met een hogere resolutie en grotere afmetingen vertragen de laadtijd van je webpagina enorm. Hoewel ze goed werken voor gedrukt materiaal, moeten ze worden verkleind en verkleind voor het web.

  • Afbeeldingsgrootte = afmetingen van een afbeelding (in pixels)
  • Bestandsgrootte = opslagruimte (in MB)

 Bestandsoort: JPG voor afbeeldingen met veel kleur; PNG voor eenvoudige afbeeldingen

Compressiesnelheid: Hoe goed een afbeelding is gecomprimeerd, heeft invloed op zowel de bestandsgrootte als de kwaliteit : hoe kleiner het bestand, hoe slechter de beeldkwaliteit. Experimenteer wat het beste werkt. Veel hulpmiddelen voor het bewerken van afbeeldingen, zoals Photoshop hebben een save-for-the-web-optie die de bestandsgrootte automatisch minimaliseert en tegelijkertijd de beeldkwaliteit optimaliseert.

Tip 2: Optimaliseer de namen van je bestanden

Geef het bestand een naam met relevante, beschrijvende trefwoorden om de meeste SEO-kracht te krijgen. Bestandsnamen moeten logisch zijn voor zowel zoekmachines als mensen. Neem doelzoekwoorden aan het begin op en scheid ze met koppeltekens. Bijvoorbeeld: man-met-paraplu.jpg

Tip 3: Gebruik alt-tags

Zonder alt-tags kunnen zoekmachines je afbeeldingen niet nauwkeurig indexeren.

Een goede alt-tag biedt context en helpt ook visueel gehandicapte gebruikers. Schrijf een alt-tag gedetailleerder dan de bestandsnaam. Streef naar 10 tot 15 woorden om iets over het beeld over te brengen.

Tip 4: Gebruik bijschriften

Afbeeldingsbijschriften – de woorden direct onder afbeeldingen – hebben geen directe invloed op SEO, maar ze dragen wel bij aan de website-ervaring. Daarmee dragen de bijschriften indirect ook bij aan een verbeterde SEO omdat het de gebruikerservaring verbetert.

Tip 5: Gebruik uniek materiaal

Unieke content, zowel tekst als beeld is beter voor SEO. Streef daarom altijd naar uniek materiaal dat nog niet door andere website wordt gebruikt en grijp niet te snel naar stockfoto’s.

Tip 6: Maak afbeeldingen mobielvriendelijk

Crawlers kijken vooral naar de mobiele versie van een site. Je afbeeldingen moeten dus ook mobielvriendelijk zijn.

Sommige websitesjablonen en -builders wijzigen automatisch het formaat van afbeeldingen, maar je kunt de afbeeldingsgrootte opgeven op basis van de breedte van een apparaat. Je voegt dan een aangepaste CSS-code toe aan je website.

Tip 7: Voeg gestructureerde afbeeldingsgegevens toe

Door gestructureerde gegevens op je pagina’s op te nemen, kunnen zoekmachines je afbeeldingen weergeven als rijke resultaten. Gebruik de algemene richtlijnen voor gestructureerde gegevens van Google om te leren hoe u gestructureerde gegevens aan uw pagina’s kunt toevoegen binnen de parameters van de zoekmachine.

Tip 8: Vermeld afbeeldingen in je sitemap

Sitemaps zijn een belangrijk onderdeel van SEO omdat ze zoekmachines vertellen over je pagina’s en websitestructuur. Om ervoor te zorgen dat crawlers van zoekmachines elke afbeelding opmerken – een infographic, meme, foto, videominiatuur, enz. – neem je ze op in je sitemap.

Vermeld voor elke afbeeldingsvermelding de titel, beschrijving, URL-locatie, bijschrift en licentiegegevens. Voor video-items neem je de titel, beschrijving, URL-locatie, miniatuur-URL en URL van raw-videobestand op.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.