Leestijd: ca. 5 minuten

Het bouwen van een community, mensen die je volgen, reageren en je berichten delen, is een belangrijk instrument voor een marketeer. Immers uit de volgers binnen de community is het mogelijk de fans of superpromotors te herkennen. Deze fans verspreiden jouw boodschap vaak effectiever dan het plaatsen van een advertentie. Het onderhouden van dit netwerk via de sociale media is dus een basis voor marketingsucces.

Het starten van een “sociale strategie” ligt vaak voor de hand. En uitspraken in de lijn van “we starten wel en zien wel wat er komt” tot en met “even elke dag een blog plaatsen” zijn vaak te horen. Je zult echter merken dat het consequent en voortdurend actief zijn binnen de community lastiger is dan je denkt. Een aantal tips die je ondersteunen bij het in de praktijk brengen van de sociale strategie.

 

Tip 1 – Zorg voor relevantie

Het bijhouden van een blog door de lezers en volgers kost tijd voor de lezers en volgers. Tijd is kostbaar en dus merk je dat relevantie voor de lezer een essentiële factor is om de community te houden, te vergroten en zelfs te activeren.
Dat betekent onder andere:

  • plaats berichten die passen bij de positionering en het doel van de community
  • een keer afwijken mag maar zorg voor een duidelijk beeld van de inhoud

 

Tip 2 – wees actueel

Bespreek onderwerpen en thema’s die actueel zijn en horen bij de behoeften van de lezers. Kijken we naar een blog als Bijgespijkerd dan moeten we niet dagelijks iets schrijven over offline communicatie. Immers de onderwerpen zijn meer gericht op online en de behoefte aan kennis over online is groter. Dat betekent niet dat we nooit iets plaatsen over offline communicatie, we houden er wel rekening mee dat de behoefte aan andere onderwerpen groter is en inspeelt op de actualiteit.

 

Tip 3 – verzorg je persoonlijke profiel

De koppeling van een community aan een profiel als LinkedIn ligt zeer voor de hand. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat er geen koppeling is. Dat betekent wel dat je profiel goed en optimaal moet zijn.

 

Tip 4 – reacties

Ga er bij een community niet van uit dat iedereen actief wil deelnemen in de zin van het geven van een reactie. Toch is het goed om een blog levendig te maken en houden door mensen te vragen om deel te nemen aan een gesprek of discussie. Het woord ‘vragen’ staat er duidelijk in. Je zult duidelijk een reactie moeten vragen aan de lezers. Rond de 10 tot 15% zal reageren en de activiteiten op de blog of binnen de community nemen daardoor toe.

Tip 5 – het succes van content

We hebben relevantie al genoemd. Content, de inhoudelijkheid waar een community op drijft, is bepalend voor het succes. Stel die vraag maar eens aan de volgers. Wanneer je “loesje” volgt is de verwachting dat je (meestal dagelijks) een soort poster met een zin ontvangt. Zodra Loesje lange teksten gaat produceren past het niet in de positionering van Loesje en het beeld van de ontvanger.
Weet je niet welke content het succes maakt, vraag het dan aan de volgers in de community. Zij helpen je verder.

 

Tip 6 – afbeeldingen

Plaatjes blijven veel langer in het geheugen zitten dan woorden. Plaats afbeeldingen die aansprekend zijn en aansluiten bij de content.

 

Tip 7 – heb je een plan?

Een plan is niet heilig maar om zomaar in het diepe te duiken voor het bouwen van een community leidt tot teleurstelling, Bij jou, maar zeker ook bij de volgers binnen de community. En je kunt maar immers 1 keer een eerste indruk maken.

  • gebruik een content planning
  • zorg voor een planning in de tijd
  • plan de content en tijd per medium dat je wilt inzetten

 

Tip 8 – reputatie b

De wijze waarop je actief bent binnen de community, de kwaliteit van de inhoud en het leveren volgens een vaste structuur bepaalt voor een groot deel jouw reputatie online. Zorg dat je daar oog voor hebt en houdt.

Het lijkt zo gemakkelijk en sommige tips liggen zo voor de hand. In de praktijk zien we toch veel mensen struikelen omdat deze, op het oog zo eenvoudig lijkende, tips toch meer tijd en energie kosten dan was verwacht.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.