Leestijd: ca. 5 minuten

Het is inmiddels een jaar geleden dat ik te horen kreeg dat mijn functie kwam te vervallen. Sinds die tijd heb ik gekozen voor een carrière switch, van procesmanager naar online marketeer.

Als je, zoals ik, in een situatie komt dat je zowel een ander vakgebied als een andere branche voor ogen hebt, kom je erachter dat je oude personal brand niet meer bij je past. Dit artikel gaat over waar je op moet letten als je jezelf wilt rebranden?

Stappen in personal branding

In literatuur over personal branding doorloop je grofweg deze stappen:

  1. Zelfonderzoek; Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
  2. Ontwikkel een brand strategy
  3. Zet de passende middelen in
  4. Onderhoud je brand

Deze stappen doorloop je ook in geval van rebranding, maar de één zal je wat meer tijd kosten dan de ander. Voor de eerste drie stappen licht ik de aandachtspunten toe. Het onderhouden van je brand is onveranderd, met jouw zelfonderzoek en strategie als uitgangspunt natuurlijk.

Zelfonderzoek blijft de basis

Ondanks dat je jezelf, op basis van je werkervaring, leeftijd en eerder zelfonderzoek aardig denkt te kennen is het goed om onderstaande vragen nog een keer grondig te doorlopen. Ditmaal doe je dit natuurlijk met je nieuwe ambitie voor ogen. Dit kan je zelf doen, maar het verdient zeker aanbeveling om je te laten begeleiden door een coach.

  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?

Antwoord op deze vragen kan je bijvoorbeeld achterhalen met een oefening gebaseerd  op het model voor “Logische niveau’s” van de Brit Gregory Bateson. Zijn model, doorontwikkeld door Robert W. Dilts, maakt je bewust van wat je doet, kan, wil en bent. Het biedt inzicht in je talenten, drijfveren, passies, ambitie en waarden. Kortom, je persoonlijkheid.

Neem afstand van je oude brand, maar benut hem wel

Bij rebranding heeft het kiezen van je brand strategy een extra dimensie. Bij het maken van een keuze voor de kwaliteiten die jij in de spotlight wilt zetten, moet je je ook afvragen of deze relevant zijn voor je beoogde nieuwe brand. Een voorbeeld.
Als verzekeringsadviseur was ´diepgaande verzekeringskennis´ één van de sterke punten in je functie. Bij een carrière switch als wedding planner kan dit voor jou functioneel gezien nog steeds heel handig zijn voor het regelen van je verzekeringen, maar waarschijnlijk draagt het weinig bij aan een sterk personal brand als weddingplanner.

Naast relevantie moeten je sterke eigenschappen zich voldoende onderscheiden ten opzichte van je oude brand. Je moet het verschil tussen je oude en nieuwe brand kunstmatig iets groter maken dan het in de werkelijkheid is  om jouw carrière switch duidelijk voor het voetlicht te brengen.

De ervaring uit je vorige carrière is natuurlijk niet ineens zonder waarde. Deze ervaring moet je zoveel en zo slim mogelijk uitnutten ter versterking van je nieuwe brand.

Dezelfde weddingplanner kan zijn ervaring als teammanager, zijn uitverkiezing tot ‘Verzekeringsman van het jaar’ en de organisatie van verschillende bedrijfsevenementen gebruiken om respectievelijk zijn stressbestendigheid, klantgerichtheid en organisatietalent aan te tonen.

Kortom, bij rebranding moet je nog strategischer keuzes maken welke persoonskenmerken op te poetsen of juist wat minder aandacht te geven.

Heroverweeg je personal branding middelen

Het internet biedt vele mogelijkheden om jezelf te profileren. Ook bij rebranding komt het erop aan de juiste middelen in te zetten. Dit kan betekenen dat je afscheid neemt van het ene ten faveure van een ander. Of dat je het middel opnieuw moet gaan ontdekken.
De weddingplanner kan goed gebruik maken van YouTube en Flickr voor profilering, door hier te laten zien hoe een door hem verzorgde bruiloft eruit heeft gezien. Deelname in discussieforums over woekerpolissen en pensioenperikelen daarentegen dragen niet bij aan zijn nieuwe brand.
Zoekend over verschillende sociale netwerken ontdekt de weddingplanner al snel LinkedIn groepen voor wedding planners. Hij vindt gelijkgestemde Twitter users op Just Tweet It en sluit zich via Google aan bij een beroepsorganisatie voor wedding planners.

Rebranding Don’ts

  • Lever geen half werk. Een beetje oud, een beetje nieuw is twee keer niks.
  • Je profielen op netwerksites als LinkedIn en Twitter pas aanpassen als je die nieuwe baan hebt.
  • Opdrachten doen die je nieuwe ‘brand’ niet versterken.

Rebranding Do’s

  • Communiceer expliciet, consequent en overal dat je een nieuwe ambitie hebt!
  • Maak gebruik van je netwerk, ook in je ‘oude’ vakgebied zitten verrassend nuttige connecties voor je ‘nieuwe’ vakgebied.
  • Neem deel in discussies op relevante fora en reageer op artikelen.
  • Heb lef! Rebranding is hard werken en brutaal zijn.

Het allerbelangrijkste is dat je achter je keuze blijft staan en erop blijft vertrouwen dat jij jouw ambitie waar zult maken.

———

Dit is mijn eerste blog voor Bijgespijkerd. Reacties, positief of opbouwend, ik zie ze graag tegemoet.
Thijs van de Reep

Over de auteur

Richt zich met Goed Idee Man op online strategie en het bedenken van nieuwe concepten. Wordt getypeerd als creatief, humoristisch en originele aanpakker. Twitter | Facebook | LinkedIn e.v.a. : ThijsvandeReep

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.