Leestijd: ca. 6 minuten

Mariéme Jamme op MoMo Amsterdam #12 (License: Attribution-Noncommercial-Share Alike / Jöran Maaswinkel)

Afgelopen maandag was alweer de 12e editie van het gratis evenement Mobile Monday (MoMo) in de Rode Hoed, Amsterdam; een bijeenkomst van mensen die geïnteresseerd zijn in mobiele ontwikkelingen, producten en diensten. Het is een combinatie van een aantal presentaties binnen een thema en een borrel achteraf.

Deze keer had het thema betrekking op mobiel in opkomende markten, met zowel binnenlandse als buitenlandse sprekers. Hieronder een samenvatting van een wederom inspirerende middag!

Openingswoord
(Marc Fonteijn / @marcfonteijn)

Marc opende de 12e MoMo met een aantal mededelingen waaronder de bekendmaking van de 6 finalisten in de Vodafone Mobile Clicks wedstrijd:

Daarna nam Yuri van Geest even het woord, om afscheid te nemen van teamlid Claire Boonstra (@claireboo), die zich nu vooral gaat focussen op haar werk bij SPRXmobile met o.a. Layar.

Mobiles for Development
(Hajo van Beijma  / @hajovanbeijma / slides)

Hajo van Beijma op MoMo Amsterdam #12 (License: Attribution-Noncommercial-Share Alike / Jöran Maaswinkel)Hajo werkt bij Text to Change en geeft in zijn presentatie inzicht in de invoering en toepassing van mobiele techniek in ontwikkelingslanden.

Bij mobiele oplossingen in ontwikkelingslanden moeten we vooral denken aan betalingsverkeer, landbouw, overheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Op het gebied van landbouw kan bijvoorbeeld iemand met zijn GSM eenvoudig erachter komen waar hij of zij de beste prijs kan krijgen voor zijn of haar product.

Mobiele innovatie moet volgens Hajo voornamelijk vanuit Afrika zelf plaatsvinden. Daarbij hebben zij soms wel en soms niet ondersteuning nodig van westerse landen.

Daarnaast is het belangrijk om te leren van fouten. Als voorbeeld gaf Hajo de ‘666’ SMS shortcode. Een enigszins ongelukkig nummer wanneer je een SMS dienst gaat leveren in een christelijk gebied. Daarnaast is het belangrijk om niet te blijven hangen in een pilotfase, maar juist snel te kunnen opschalen, aangezien er elke week 1 miljoen extra mobiele telefoons bijkomen in Afrika.

Kaarten met GSM dekking in Afrika zijn op internet beschikbaar. Dataverkeer is vaak niet betrouwbaar en wordt dus niet of nauwelijks gebruikt. Spraak en SMS wordt daarentegen wel veel gebruikt.

Mobiele web in opkomende markten
(Nuno Sitima / @sitima / slides)

Door zijn werk bij Opera kan Nuno Sitima veel vertellen over de grootte van de mobiele markt in opkomende markten zoals Rusland en Indonesië. Zo kon hij bijvoorbeeld overduidelijk laten zien, dat ondanks alle hype in westerse landen rondom Google Android en Apple iPhone, de meest gebruikte telefoons in de opkomende markten nog steeds van Nokia en Sony Ericsson zijn. Daarnaast kon hij het publiek inzicht geven in welke diensten daar populair zijn en waar en wanneer gebruikt worden.

De populariteit van mobiel internet in opkomende markten is afhankelijk van de juiste voorwaarden:

  • Juiste prijs voor dataverkeer
  • Open markt (simlockvrije telefoons)
  • Lage marktpenetratie van pc’s en breedband internet

De volgende groeimarkt zal volgens Nuno waarschijnlijk Latijns Amerika zijn, als daar de prijs voor dataverkeer omlaag gaat.

Op de vraag wanneer Opera beschikbaar komt op de iPhone antwoordde Nuno: “I cannot comment on that”.

Top 10 effectgebieden van mobiel
(Madanmohan Rao / @madanrao / slides)

Madanmohan is een (snel sprekende) auteur en consultant uit India. Hij had in zijn presentatie een aantal lijstjes, die het makkelijker maken om de grote markt voor mobiele oplossingen te segmenteren:

De 8 C’s van een draadloos ecosysteem: connectivity, content, community, culture, capacity, cooperation, commerce en capital.

De typen informatiemaatschappijen, met voor elk type een voorbeeld van een land wat daarbij hoort: restrictive (Myanmar), embryonic (Afghanistan), emerging (Nepal), negotiating (China), intermediate (India), mature (Australië) en advanced (Japan en Zuid-Korea)

Top 10 effectgebieden van mobiel in opkomende markten:

  1. Disaster report & relief
  2. Human rights, freedom of expression
  3. Healthcare
  4. Poverty alleviation
  5. Improving education, environment
  6. Social inclusion, access to capital
  7. Connecting diaspora
  8. Cultural preservation
  9. Government transparency, accountability
  10. Enhancing private sector, SME’s, informal labour

Leuk voorbeeld is suruk.com; een mobiele applicatie die de tuktuk gebruiker allerlei informatie geeft over tuktuk chauffeurs en de route en duur van de rit om zodoende beter, veiliger en goedkoper op de plaats van bestemming te komen.

Africa is calling
(Mariéme Jamme / @mjamme / slides)

De laatste -en naar mijn mening beste presentatie van de dag- was van Mariéme Jamme. Niet alleen een inspirerend eigen verhaal, maar ook een inspirerend verhaal over helpen en ondernemen in Afrika.

Wat Afrika nodig heeft is niet geld, maar ‘tools’. Geef hulpmiddelen zoals mobiele telefoons, zodat  Afrika zich onafhankelijk en in vrijheid kan ontwikkelen.

Problemen waar Afrika vooralsnog mee kampt zijn geloofwaardigheid en transparantie. Ook daar kunnen mobiele telefoons helpen om het ondernemerschap in Afrika zichtbaarder, geloofwaardiger en uiteindelijk ook winstgevender te maken.

Op een vraag uit het publiek wat de komende 3 jaar het belangrijkste onderwerp is in Afrika, antwoordt Mariéme met volle overtuiging “Onderwijs!”.

Nog een aantal kreten van deze inspirerende presentatie: “Africans are born entrepreneurs!”, “We need to re-brand Africa!”, “We need to start partnering with Africa!”

Ik denk dat Mariéme met deze presentatie een goede voorzet heeft gegeven in het vernieuwen van het wereldbeeld van Afrika.

Over de auteur

Ralf heeft al jaren een passie voor internet en mobiele technologie, die hij in praktijk brengt met zijn bedrijf Everdune.

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.