Zoekmachinemarketing. Voor veel marketeers is het een bekend begrip, voor enkelen slechts een tool die ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Bij SEO wordt de organische vorm van zoekmachinemarketing bedoeld. De organische vorm is die vorm die bepaald dat je wordt gevonden door de robotten van Google via de verschillende logaritmen. Deze logaritmen worden met onbekende frequentie periodiek aangepast.

 

De website zelf

Vindbaar zijn op organische wijze wordt met name door de opbouw, de inzet en het gebruik van de website bepaald. Denk hierbij met name aan:

  • opbouw van teksten
  • gebruik van foto’s
  • inzetten van bewegend beeld
  • technische constructie van de website
  • gebruik van tags en metatags
  • link building met andere websites
  • gebruik en inzet van sociale media
  • het zorgen voor interactie met derden
  • rankings
  • de psychologische aspecten van een website kunnen helpen omdat deze vaak dezelfde invalshoek hebben als het zorgen voor grote organische vindbaarheid; doel hiervan is anders
  • etc

Zie deze lijst niet als een checklist maar een activatielijst om de website een keer grondig te bekijken of te laten analyseren door een professional.
Wanneer mensen dus gebruik maken van organische zoekresultaten dan is het belangrijk om bovenaan de lijst te komen van zoekresultaten. We weten immers dat pagina 2 en zeker pagina 3 in de zoekresultaten nauwelijks worden bezocht.

 

Hoe zoeken mensen?

Met Google! Google is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het woord googlen is een officieel werk woord en in België klinkt het als goochelen. Analyseer eens je eigen gedrag. Wanneer heb je voor het laatste niet Google gebruikt om iets te vinden? Zeker nu Google in url-regel staat bij de meeste browsers ligt het bijna voor de hand dat je niet anders meer doet. Naast het gebruiken van apps is Google ook via mobiele devices een belangrijke tool om daar te komen waar je wilt zijn.

  • bijna 20% zoekt dagelijks wel iets op
  • ruim 45% is wekelijks wel op Google actief

Deze gebruikscijfers zijn stevig toegenomen in de afgelopen jaren en er wordt verwacht dat deze stijging alleen nog maar door zet.

 

Zoeken en offline – een mooie combinatie

Ruim 80% van bedrijven die online zijn gezocht via Google worden daarna op de offline locatie bezocht. Vaak gevolgd door een aankoop. Zeker wanneer de zoekresultaten, de informatie op de website en de daadwerkelijke ervaring offline met elkaar in verband staan.

 

Zoekgedrag

We zoeken dus veel online en dat wordt offline vaak opgevolgd. De vraag is natuurlijk hoe mensen zoeken. Dat is belangrijk:

  • de voor de hand liggende zoekwoorden kosten vaak veel geld
  • organisch zoeken gaat steeds vaker uit van het gedrag van mensen online, je krijgt dus een beter resultaat bij het invoeren van een zin dan bij een enkel woord (“dierentuin” versus “waar gaan we vandaag heen met de kinderen”)
  • wel moeten de resultaten van het zoeken en de acties erop met elkaar in verband staan, de zogenaamde cross mediale aanpak vraagt om consistentie
  • ook de ‘actie’ door de ondernemer moet voldoende snel zijn, de verwachting van mensen online is dat de mensen snel worden bediend en er snel wordt gereageerd door de ondernemer; niet of langzaam reageren kan het zoekresultaat alsnog verkleinen

Aandacht geven aan de zoekmachinemarketingstrategie is een vereiste voor elke ondernemer en marketeer.

één antwoord

  1. Eelke

    Logaritme: De logaritme van een bepaald getal is de exponent waarmee een constante waarde, het grondtal, moet worden verheven om dat bepaalde getal als resultaat te verkrijgen.

    Algoritme: Een algoritme is een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leiden. Algoritmen staan in beginsel los van computerprogramma’s, al worden voor de uitvoering van algoritmen vaak computers gebruikt.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.