Leestijd: ca. 3 minuten

Dagelijks schrijven we meerdere mailingen voor onze relaties. Daarbij denken we vaak niet aan de elementen in de e-mail. Wanneer we email vanuit een wervende of behoudende doelstelling versturen denken we langer na over de inhoud en opbouw en mogelijk andere elementen van een mail. Onderstaande tips zijn soms voor de hand liggend en soms gaan we er in de snelheid van het verwerken overheen terwijl het dan een tip kan zijn die conversieverhogend werkt.

Deze tips zijn ook bruikbaar voor de eigen dagelijkse mail!

1 Less is more

De kunst van het weg laten. Zeker in de snelheid waarmee we email lezen en verwerken is kort en krachtig de essentie voor een mail. We lezen het meest de email via een smartphone. Probeer dan maar eens grote teksten te lezen.

2 Naam van de afzender

Laat zien wie de mail stuurt!
Als je wordt gebeld of je stelt je voor dan is het eerste wat je wilt weten wie het is. Dat geldt ook voor email.

3 De link ‘unsubscribe’

Het is wettelijk vast gelegd maar het getuigt ook van goed gedrag: geef de ontvanger duidelijk aan hoe hij uitgeschreven kan worden voor de nieuwsbrief.

4 Een “echt” adres

Om het vertrouwen van de ontvanger te krijgen of te vergroten is het weergeven van een fysiek adres van het kantoor een pré. Die hoeft niet meteen bovenaan te staan, tip is om het adres wel ergens in de mail te plaatsen. Laat de mensen zeker niet te lang zoeken op de website.

5 Onderwerpregel

De onderwerpregel is een item in de email die van grote invloed is voor het succes dat een email moet opleveren. De onderwerpregel zien we als ontvanger als eerste en bepaalt of we de mail gaan lezen of niet. Testen en experimenteren is wel een vereiste.

6 Duidelijke CTA

Een Call To Action in een mail is belangrijker dan we soms denken. Als je in de mail niet zegt wat de ontvanger moet doen en je laat dat niet duidelijk zien dan is de kans groot dat de gewenste actie niet wordt gedaan.

  • gebruik een button
  • speel met kleuren
  • dirigeer, zeg duidelijk wat de ontvanger moet doen (lees verder, klik hier, kijk nu, etc)

7 Copyright

Zijn er teksten in de mail of de mail zelf die beschermd moeten worden vanuit de auteursrechten, vermeld dat dan. Dat kan aan het eind van de mail. (Naast het fysieke adres zou het zeker kunnen).

8 Preheader tekst

Op verschillende e-mailprogramma’s die worden gebruikt op mobiele devices is het gebruikelijk dat naast de onderwerpregel ook geheel of gedeeltelijk de eerste tekst gelezen kan worden. Deze tekst kan er voor zorgen dat de eerste selectie van lezen of niet lezen positief wordt.

Het zijn de eerste 8 tips. Vaak weet je alle succesfactoren wel maar worden ze door de snelheid van handelen weg gedrukt. Al pak je er maar 1 op voor je volgende mail, de conversie zal verbeteren. In deel twee geven we de volgende 8 tips.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.