Leestijd: ca. 2 minuten

Via diverse media werd gisteren kenbaar gemaakt dat vanaf 2013 op 83% van de intercitystoelen een WiFi internetverbinding dekking aanwezig moet zijn. De plannen van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaan ruim 15 miljoen euro kosten en dienen de komende vier jaar. Een belangrijke voorwaarde voor de reservering van het geld is dat de spoorsector gezamenlijk een plan opstelt. De minister wil met dit plan voorkomen dat concurrerende systemen ontpoppen.

Persoonlijk vind ik het heerlijk om in de trein de tijd te doden met een bezoekje aan mijn favoriete website en sociale netwerken maar dit werkt al vlekkeloos met mijn doodsimpele mobiele telefoon en een ongelimiteerde internet bundel.

Het tijdsbestek dat de minister voor dit plan heeft uitgetrokken is veel te ruim genomen. Wanneer de huidige ontwikkelingen in de mobiele markt worden bestudeerd is het duidelijk zichtbaar dat het aandeel van internet via mobiele hardware (zowel smartphones als dongels etc.) een enorme sprong voorwaarts heeft genomen. Logischerwijs zal dit de komende vier jaar nog enkel toenemen en verbeteren. Wanneer de implementatie van dit plan rond is, is het hebben van WiFi in de trein al overbodig. Daarnaast zal ik de toekomstige alternatieven voor WiFi als Wimax en LTE maar buiten beschouwing laten.

Het enige voordeel van de draadloze toepassingen in de trein is dat het een geheel gratis en open netwerk is. Maar daarentegen bieden de ongelimiteerde abonnementen die nu al geruime tijd beschikbaar zijn een goed alternatief. En daarbij ben je voor een lage prijs geheel ongebonden aan de locatie.

Volgens mij kan minister Eurlings zijn plan beter nog eens heroverwegen en het geld niet besteden aan een project wat bij aanvang eigenlijk al verouderd is.

Hoe denken jullie over deze plannen?

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

7 reacties

  1. Mark

    Lopen echt achter daar in den haag! Politiek kan zich beter niet met innovatie bemoeien. Ik geniet zelfs nu heerlijk in de trein van mijn internet op mijn nokia!

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Ik zie er de meerwaarde ook niet echt meer van. Iedereen heeft mobiel internet straks, en bovendien is dit ook nog in veel gevallen te gebruiken voor op de laptop. Ik ben het dus met je eens dat het hier om geldverspilling gaat….maargoed, daar is de NS natuurlijk ook een welbekend expert in.

    Beantwoorden
  3. Niels

    Het plan is niet zo slecht als het lijkt. ALs je kijkt naar het gebruik van social media etc dan is het een onzinnige besteding. Maar veel studenten zitten dagelijks in de trein, en werken dan op hun laptop aan een verslag. Wifi in de trein maakt het mogelijk om bijv tijdens die lange treinreis van Maastricht naar Groningen te werken aan een verslag en het gelijk op te sturen.

    @Sjef, mobiel internet via de laptop wordt bij consumenten abbo’s niet echt gewaardeerd.

    Beantwoorden
  4. Ron van Rijbroek

    Allereerst bedankt voor dit artikel. Het onderschrijft mijn persoonlijke mening.
    In eerste instantie klinkt het idee internet in de trein perfect en goed. Maar zoals je zegt, denk ook eens aan alternatieven. “Altijd en overal online” dus mobiel internet via een telecom aanbieder is veel aantrekkelijker dan een locatiegebonden dienst.

    Beantwoorden
  5. Pieter van Luijt

    @Niels,
    Als je kijkt naar de enorme investering denk ik dat de student het bestand ook wel kan verzenden wanneer hij in Groningen is aangekomen. Of wanneer hij heel graag zelf internet wil tijdens zijn reis een dongel aanschaffen!

    Tevens vind ik het erg vreemd dat men over WiFi praat voor een project in 2013. Wimax of LTE staan nu nog in de kinderschoenen maar over vier jaar moet dit toch wel door ontwikkeld kunnen zijn..

    Daarbij laten mobiele providers inderdaad het zogenaamde tethering (je laptop op internet via je mobiele telefoon) niet toe. Ik denk dat de providers wel van de vraag gebruik moeten maken en dit tegen een kleine vergoeding toe laten als dit technisch mogelijk is.

    Beantwoorden
  6. Niels

    @Pieter,

    uiteraard zijn er alternatieven. Alleen zal de NS zich moeten onderscheiden t.o.v. bijv. eigen vervoer.

    Doel van de NS zal ongetwijfeld zijn: meer bieden voor hetzelfde geld. Dus bouwen zij aan een onderscheidend vermogen. Omdat ik nu zelf niet hoef te investeren in randapparatuur om internet te krijgen in de computer, zal ik eerder overwegen om met de trein naar mijn werk te gaan. Want ik kan nu nog snel even die vergadering voorbereiden en versturen naar mijn collega’s. Terwijl ik anders een uur eerder uit mijn bed had gemoeten.

    Studenten zijn de reizigers van de toekomst. Voor de NS is het zaak om heb ook na hun studie in de trein te houden. een + voor comfort dus.

    Eerlijkheid is eerlijk, technoligisch gezien weet ik er niet zo heel veel van. Ik kijk iets meer naar de toegevoegde waarde op de lange termijn. En volgens mij is die er wel. En op welk platform dat gebeurt, maakt mij niet zoveel uit.

    Maar het is allemaal afhankelijk van de wensen van de gebruiker, en het type gebruiker. Innovators en early adopters zullen ongetwijfeld vinden dat het een onzin ivesterig is. Maar Internet bestaat volgens mij ook al sinds de jaren 70 of 80, en nog steeds gebruiken we haar volledige potentieel niet op de huidige platvorms. En dat heeft puur en alleen te maken dat vooruitgang start bij de laatste schakel. Pas als die om is, kan de definitieve volgende stap worden gemaakt.

    Beantwoorden
  7. Pieter van Luijt

    @Niels:

    Je hebt gelijk dat wij als early adopters en/of innovators meestal niet representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander. De kritiek zit hem dan ook vooral in de timing (2013) en de techniek…

    Daarbij ben ik blij dat het voor jou in ieder geval een reden is om de trein meer te gebruiken. Zeker voor de langere trajecten. Hopelijk denken daar meer mensen zo over en dat zou op zijn minst een bijdrage leveren aan het fileprobleem..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.