Leestijd: ca. 5 minuten

‘iPad: the new big gadget on campus’, ‘University successfully integrates iPad into MBA program’, ‘University to provide iPads to all new students’.

Verschillende universiteiten in Amerika hebben de iPad ontdekt als ideaal leerinstrument voor studenten. En terecht. De iPad gaat het helemaal maken in het onderwijs en daar zijn vier goede redenen voor.

1. Directe toegang tot je studieboeken en artikelen

Met de iPad sla je alle studieboeken online op om ze altijd bij je te hebben en ze te raadplegen. In Amerika is inmiddels al veel studieliteratuur geschikt gemaakt voor leesapps en het aantal titels zal alleen maar groeien. Studenten hoeven ook niet meer met boeken te slepen en ze hebben een efficiënte tool om hun literatuur te raadplegen. Leesaantekeningen zijn tegenwoordig eenvoudig te maken in PDF-readerapps met een ingebouwde functie om passages te highlighten of eigen krabbels in de kantlijn te zetten. Aantekeningen blijven zo ook na verloop van tijd leesbaar en ze blijven makkelijk te raadplegen. De iPad biedt ook nog de mogelijkheid om losse online artikelen en readers in een krantformat (bijvoorbeeld in Flipboard) gepresenteerd te krijgen. Veel gemak en efficiency dus en niet alleen dat. Deze manier van publiceren levert ook nog eens kostenbesparingen op, omdat je geen drukwerk of geprinte kopieën meer nodig hebt.

2. Directe toegang tot apps om te leren en te studeren

Net als bij de iPhone heb je bij de iPad een groot aanbod aan apps die prima inzetbaar zijn bij leersituaties. Zo zijn er diverse notes-apps om aantekeningen te maken tijdens colleges. De meeste van deze apps hebben een eigen cloud of maken gebruik van bijvoorbeeld Dropbox om documenten vanaf elke plek op te vragen en erin te werken. Uitwisselen met andere studenten of docenten, bijvoorbeeld in studieprojecten is daarmee ook heel eenvoudig geworden. Verder hebben studenten via apps eenvoudig toegang tot roosters, exameninfo en andere praktische en logistieke informatie.

3. Directe toegang tot social learning tools

We weten inmiddels dat social media een belangrijke rol spelen bij social learning. Ik heb daar meerdere posts aan gewijd. Op een iPad heb je alle social media tot je beschikking en je bent in staat om tijdens lessen direct relevante blogs opvragen, relevante info in wiki’s op te vragen en twittersearches doen. Docenten kunnen bijvoorbeeld twitter met een backchannel in de colleges gebruiken voor surveys, discussies en toetsing.

4. Directe toegang tot het instrument zelf

Het mag duidelijk zijn dat de iPad voor studiegebruik voordelen heeft ten opzichte van een iPhone en een laptop. Opstarttijd en schermgrootte en gewicht zijn bij de iPad voor onderwijssituaties goed in balans. Het is direct aan- en uitzetten, het scherm is goed voor lezen en schrijven en je neemt een iPad makkelijk overal mee naartoe.

Waar blijft Nederland?

Ik opende met enkele citaten uit nieuwsberichten over Amerikaanse universiteiten die de iPad hebben ontdekt. Helaas zijn deze berichten er niet over Nederlandse universiteiten en dit is vaker het geval, bijvoorbeeld bij het gebruik van social media tijdens colleges. Zijn het de investeringen die een opmars van de iPad in Nederland tegenhouden? Die zouden niet een reden mogen zijn. Als je kijkt wat je kunt besparen op bestaande onderwijsleermiddelen, dan is de investering niet te hoog. Verder staan Apple’s concurrenten te popelen om hun eigen iPads op de markt te brengen tegen concurrerende prijzen. De keuze wordt hiermee in ieder geval groter en wellicht levert concurrentie ook lagere prijzen op. Het is trouwens de vraag wie de investering moet doen: de opleider of de student. In Amerika krijgen studenten veelal een gratis iPad, maar je kunt ook aan andere financieringsconstructies denken om een iPad beschikbaar te stellen. Weggeven kan trouwens wel weer helpen in studentenwerving.

Maar als het niet om geld gaat, waar gaat het dan wel om? Ik weet het niet. Misschien is het weer tijd voor een nieuwe quick scan bij de universiteiten zelf.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

27 reacties

  1. Peter van Loevezijn

    Hoi Ralf,

    Je hebt gelijk. Mijn scepsis naar aanleiding van mijn laatste quickscan onder universiteiten over het gebruik van social media in colleges, heeft mijn gedachten te veel gekleurd. Ik weet ook dat de VU het plan heeft om studenten er eentje in bruikleen te geven. Mooi dat Fontys dan de primeur heeft en ik wil er graag meer over weten. Dus als je me een naam kunt geven.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  2. Alex

    Hoi Peter,
    Contactpersoon van het iFontys project (zoals het gedoopt is), is Eric Slaats (e.slaats@fontys.nl).

    Beantwoorden
  3. Michiel

    Toch denk ik dat hier gemakkelijk aan een aantal punten voorbij gegaan word.

    – De kosten zijn wel een probleem. Met een prijs van rond de 500 euro is het duur voor studenten. De besparing die gesuggereerd word is er niet. De boeken die voor vele studies nodig zijn, zijn vaak maar marginaal goedkoper als ebook. Daarbij komt dat het nog onduidelijk is of je de gekochte boeken ‘altijd’ kan gebruiken (‘forward compatibility”) iets wat met een boek in de kast geen issue is.

    -Studenten hebben al een laptop/desktop nodig voor ‘schrijfwerk’. De iPad is niet zo geschikt om een thesis mee te schrijven. Daarnaast zijn er veel studierichtingen (technisch, economisch, beta-wetenschappen) die gespecialiseerde software gebruiken die nooit zullen kunnen draaien op een 1Ghz processor.

    -Afleiding. Het is natuurlijk aan de studenten om te voorkomen dat je afgeleid word van het studeren en dit kan ook gebeuren met een laptop, maar de kansen die de iPad biedt kunnen ook contra-productief zijn. In een aantal reviews (CT magazine bijv.) werd al gemeld dat je snel even je e-mail of twitter wil checken naast wat je aan het doen bent.

    Begrijp me niet verkeerd. de iPad is een toevoeging voor sommige studenten in sommige vakgebieden. Het is een leuke gadget en veranderd, in mijn mening, de manier waarop we media consumeren. Het beeld dat het een zegen is voor studenten is alleen niet zo rooskleurig als voorgedaan.

    Er zijn nog tientallen pro en contra argumenten, maar wat ik mijn omgeving zie is dat de financiële barrière en het gebrek aan toegespitste apps de iPad onder studenten op dit moment nog niet zo populair maakt.

    Als laatste denk ik dat de wetenschappelijke gemeenschap meer zou kunnen doen om faciliteiten te leveren voor tablet gebruik in onderzoek/onderwijs.

    Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken,

    Michiel

    Beantwoorden
  4. Ralf Fleuren

    @peter
    Eric is inderdaad de contactpersoon, zoals Alex aangaf. Fontys heeft gekozen om een stevige pilot te starten (100 ipads) en tevens veel ondersteuning om stappen voorwaarts te maken. Kwestie van zelf ervaring willen opdoen, en de lef hebben om iets te doen.

    Ik vind de punten van Michiel heel zinvol, waarbij ik tegen een aantal wel tegenargumenten zou kunnen inbrengen. Dat doe ik even niet. Belangrijk vind ik dat ik, als deelnemer aan de pilot, samen met 1 andere docent en 10 studenten, energie wil steken om de problemen, aandachtspunten proberen te overbruggen en oplossen. Ik herken de punten van Michiel dan ook zeker als aandachtspunten. Bij het project zijn veel goede it’ers betrokken, app developers, onderzoekers en vooral veel gemotiveerde docenten en studenten. Daarmee moet je toch naast de bekende ‘problemen’ ook echt nieuwe dingen kunnen bedenken waardoor studeren efficiënter en effectiever kan en we dus betere professionals op de arbeidsmarkt kunnen brengen. Dat is maatschappelijk erg relevant en interessant om aan mee te werken.

    Beantwoorden
  5. Jules Stuifbergen

    Onderwijsinstellingen zouden m.i. nooit een gesloten platform als uitgangspunt moeten kiezen.

    Dat is: als het gaat voor officieel gebruik horend bij de studie.

    Als lokkertje om studenten te krijgen is de iPad prima geschikt.

    Beantwoorden
  6. Peter van Loevezijn

    @Alex, dank voor de gegevens van de contactpersoon. Ik ga zeker contact zoeken, want ik wil graag meer weten over dit initiatief.

    @Michiel, dank voor je uitgebreide reactie en ik ga graag in op de punten die je aankaart naar aanleiding van het artikel.

    Kosten: De prijs van de iPad vind ik te overzien, zeker als je daar naast boeken ook andere onderwijsleermiddelen tegenover zet. Ik noem bijvoorbeeld het stemkastjessysteem dat universiteiten aanschaffen voor surveys. De ebooks zijn momenteel inderdaad niet veel goedkoper dan de papieren versies, maar dat heeft met het BTW-regime te maken en ik verwacht dat dit regime niet lang stand gaat houden.

    Schrijfwerk: Voor de dagelijkse gang van zaken is een iPad prima geschikt voor aantekeningen maken etc. Voor een scriptie zie ik net als jij nadelen, maar moeten we niet van de klassieke scriptie af (alleen tekst) en gaan voor een multimediale versie? En dan heeft de iPad wel degelijk weer betekenis. De betekenis voor zware softewarepakketten die een studie vereisen, is inderdaad gering. Dat gaat niet lukken op een iPad, maar daar heb je ook al een behoorlijke laptop voor nodig.

    Afleiding: Ja, dat is waar, maar ik vind dit niet echt een argument. Ik zit meer op de resultaatgerichte benadering en dat betekent dat het er niet om gaat hoe je je resultaten bereikt, als je ze maar bereikt. Eigen verantwoordelijkheid. Overigens is Twitter juist een mooi voorbeeld van een social learning instrument.

    Ik ben blij dat je afsluit met een een pleidooi voor meer innovatie met de inzet van tablets. Daar sluit ik me volledig bij aan.

    @Ralf, ik bewonder het lef dat Fontys toont door deze pilot te starten. Vernieuwingen beginnen nou eenmaal bij pioniers die lef laten zien. Dat de pilot ook een sterk fundament heeft, bevestigt het idee dat er goed over is nagedacht.

    @Jules, het is zeker waar dat Apple niet bekend staat als een leverancier van open systemen. Maar laat het dan een tablet zijn met Androïd. Het gaat er uiteindelijk om dat het onderwijs dit soort innovatieve leerinstrumenten oppikt.

    Beantwoorden
  7. Gijs molsbergen

    Heb er een ontvangen van fontys ivm een project. Daar hebben 100 studenten er een. Maar ik denk dat een laptop toch praktischer is en blijft voor zeker 10 jaar

    Beantwoorden
  8. Peter van Loevezijn

    Hoi Gijs,

    Hou ons op de hoogte van je ervaringen met je iPad in je studie.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  9. Realist

    Moeten we niet van de oude scripties af? Jij wilt even de complete internationale universitaire onderzoekswereld op zijn kop zetten? Zelf wel eens een scriptie geschreven? Waarschijnlijk niet, anders begrijp je wel dat inhoud niet vervangen kan worden door wat opleukerij.

    Beantwoorden
  10. Michiel

    Ik wil graag nog even toevoegen dat het heel belangerijk is om onderwijs niet als een homogene markt te behandelen. Voorgaande comment van de Realist is heel begrijpbaar als je kijkt naar een bepaald segment van het onderwijs (Universitair). Maar onderwijs begint voor iedereen in groep 1 van de basisschool en vertakt naar vele types. Toepassing van technologie moet naar mening aangepast worden naar de markt. Het onderwijs is niet 1 markt maar zijn vele sub-markten.

    Hier is trouwens een goed voorbeeld hoe er toch mensen bezig zijn mobiele apparaten geschikter te maken voor wat meer intensieve programma’s:

    http://www.compmath.com/blog/2010/09/r-on-the-iphone/

    Beantwoorden
  11. Peter van Loevezijn

    Beste Realist,

    Ik begrijp dat je not amused bent met mijn opmerking over scripties. Ik reageer graag op wat je hebt geschreven. Allereerst: ik heb niet gezegd dat ik de internationale universitaire onderzoekswereld op zijn kop wil zetten. Het gaat me namelijk niet om het onderzoek zelf dat anders zou moeten, maar om het te publiceren resultaat daarvan. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Ik verwijs hiervoor graag naar het model van de drie werelden (zie boek Overtuigende advies- en beleidsrapporten)waarin dit verschil heel duidelijk wordt uitgelegd. Ik heb zelf jarenlang met dit model professionele schrijvers getraind, ook in het schrijven van scripties, dus ik weet waar ik het over heb. En voor alle duidelijkheid: ik heb zelf ook een doctoraalscriptie geschreven.

    Ten tweede wil ik iets zeggen over de scripties die jaarlijks gepubliceerd worden. 95% van wat er wordt gepubliceerd heeft naar mijn idee nauwelijks onderzoekswaarde. Deze scripties zijn proeven van bekwaamheid. De student moet vooral laten zien dat hij de stof beheerst. En om dat te laten zien, kun je meer middelen gebruiken dan alleen maar tekst. Ook multimediale middelen. Vandaar mijn opmerking daarover.

    @Michiel, het is waar dat je niet alles op één hoop moet gooien. Toch zie je in Amerika dat iPads, iPhones, iPod touches in allerlei verschillende onderwijslagen worden ingezet, van basisscholen tot universiteiten. Ik denk dat de verschillen vooral in de te gebruiken programma’s zitten.

    @Irma, dank voor je aandacht in jouw blog en je bijdrage aan de discussie.

    Beantwoorden
  12. Marjolein

    Hier een VU student met iPad. Wat ik heel erg vind tegenvallen is de beschikbare literatuur in epub formaat. Het is eigenlijk nog onmogelijk om de benodigde boeken digitaal te kopen (of zelfs te downloaden). Ondanks dat het overgrote deel Amerikaans studiemateriaal is. Voor artikelen echter is het ideaal. Ik gebruik zelf Goodreader voor het lezen van artikelen maar als er nog een betere variant is dan hoor ik het graag.

    Het uitwisselen van onderzoeksdocumenten/aantekeningen mbv Dropbox is ook erg handig. Het zou helemaal mooi zijn als universiteiten eens van dat veredelde Blackboard afstappen zodat studenten ook gewoon makkelijk via de iPad sheets kunnen downloaden. Ik heb ook wel oren naar een Blackboard iPad app ;).

    Nog even een opmerking over de afleiding. Dat vind ik persoonlijk juist een voordeel. Op mijn laptop word ik veel sneller afgeleid door alle pushnotificaties. Aangezien een iPad toch (nog) niet kan multitasken ben ik tijdens het lezen een stuk minder geneigd om even snel te switchen naar Twitter, IM of wat dan ook.

    Maar ook hier geldt weer, iPad is vooral consumptie geen productie.

    Beantwoorden
  13. Peter van Loevezijn

    Hoi Marjolein,

    Dank voor je uitgebreide ervaringsreactie waaruit ik opmaak dat je best tevreden bent met je iPad als leerinstrument, maar dat je ook de beperkingen ervaart. Over die sheets die je graag op je iPad wilt: als ze op Slideshare staan, kun je ze makkelijk benaderen via de iPad app Slide by slide.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  14. Gijs molsbergen

    Hey Peter,

    Dat wil ik graag doen! Binnenkort lanceer ik een blog. Ik had eerder ook meegedaan aan de ‘biijgespijkerd zoekt talent’ post. Maar ik heb daar nog niks van gehoord, dus dat kan betekenen dat ik niet voor Bijgespijjkerd zal schrijven.

    Als je op de hoogte wil blijjven kan je ook contact met miij opnemen. Via twitter biijvoorbeeld? Twitter.com/Gijs_Molsbergen

    Beantwoorden
  15. Peter van Loevezijn

    Hoi Gijs,

    Ik check even waarom je nog niets van Bijgespijkerd hebt gehoord. Ik zou het wel interessant vinden wanneer je je ervaringen hier deelt. Kom ik op terug. Ik volg je nu op twitter, zodat ik ook via dat kanaal op de hoogte blijf van je ervaringen.

    Thanks en groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  16. Camiel

    De Internationl MBA class van Nyenrode is afgelopen maandag gestart en ook met iPad uitgerust. Doel is hiermee ook nieuwe apps door de studenten zelf te laten ontwikkelen als nieuwe educationl solutions.

    Beantwoorden
  17. Marielle van Sleen

    Veel scholen kampen nog met een tekort aan pc’s, laat staan dat er geld is voor iPads. Veel studenten kunnen nauwelijks hun boeken betalen, laat staan een laptop of iPad.

    Ik werk op een mbo-school. We leveren een dagelijks gevecht om een computerlokaal. Laten we dus even wakker worden: iPad verovert het onderwijs niet. Een iPad is een speeltje voor de happy few.

    Beantwoorden
  18. Peter van Loevezijn

    Hoi Camiel,

    Wat een goed bericht dat ook Nyenrode de iPad heeft omarmd en interessant dat jullie ook apps gaan ontwikkelen. Daar horen we graag meer over. Hou je ons op de hoogte of kun je mij er in ieder geval nog wat meer over vertellen? Ik kan er dan altijd op Bijgespijkerd aandacht aan besteden.

    Beantwoorden
  19. Petra Broyl

    Ik sluit me bij een aantal critici aan. De Ipad of een andere tablet veroverd (voorlopig) de harten van studenten niet. Als gadget te duur voor de grote massa.

    Maar ook de technische mogelijkheden zijn nog niet zodanig dat studenten hun teksten van een tablet lezen. De batterij is te snel leeg en het scherm is onvoldoende leesvriendelijk.

    Bovendien is de gemiddelde student veel minder 2.0/Einstein dan we willen. Ik werk dagelijks met studenten, maar helaas is er maar een kleine groep die informatievaardig. Veel studenten geven nog de voorkeur aan het ‘oude papier’.

    Beantwoorden
  20. Peter van Loevezijn

    @Marrielle, dank voor je reactie waarmee naar mijn idee duidelijk wordt dat er nog veel verschil is de innovatie van leerinstrumenten. Waar een Fontys een groot iPad-traject start, hebben jullie niet eens genoeg pc’s om studenten te bedienen. Ik kan me jouw reactie goed voorstellen.

    @Petra, ook jij dank voor je reactie. Prijs is altijd een issue, maar de concurrentie in tablets gaat daar wel verandering in aanbrengen. Verder gaat de batterij van een iPad juist veel langer mee dan die van een laptop. Een gemiddelde laptop is na 2 uur leeg, met een iPad heb je zeker het driedubbele aan capaciteit. Lezen gaat ook prima, ik spreek uit ervaring. Je geeft tot slot aan dat jouw studenten nog niet 2.0 vaardig genoeg zijn. Waar ben je precies werkzaam? Ik vind dat wel relevant, omdat we uit alle reacties kunnen opmaken dat er geen gemiddelde student is.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  21. Gijs molsbergen

    @Peter heb nog een paar kleine aanpassingen om door te voeren in het artikel. Kreeg een compliment van Sjef 🙂

    Ik zal een mooie opsomming maken van plusjez en minnetjes tijdens het gebruik van de iPad. Ik heb er al behoorlijk wat van beide. Wat mij tot nu toe irriteert, is dat bloggen nog best lastig is met een iPad, al helemaal als het om ehet invoegen van filmpjes gaat. En Tsja… Flash doet het niet hé, erg jammer.

    Beantwoorden
  22. Peter van Loevezijn

    Hoi Gijs,

    Mooi dat je al zover bent. Ik heb zelf op de iPad nog niet geëxperimenteerd filmpjes en foto’s in een blog. Ik neem aan dat je die alleen vanuit de app Foto’s kunt importeren?

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  23. Gijs molsbergen

    Via het standaard menu in de browser kan het. Maar ik werk tot noch toe veel met Dropbox URL’s. Dat werkt wel, alleen laat hij soms foto’s niet zien op de homepage… En dan wel als je eenmaal de titel aangeklikt hebt. Maar dat heeft dus weinig te maken met de iPad.

    En filmpjes embedden op Youtube… No go 🙁

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.