Leestijd: ca. 5 minuten

Iedere organisatie kan ermee te maken krijgen: een pr-crisis die je bedrijf of merk in een kwaad daglicht stelt. Je product blijkt niet eerlijk, je product moet direct uit de winkelschappen worden gehaald of je blijkt samen te werken met ‘foute’ toeleveranciers. Hoe ga je hiermee om en welke rol kunnen influencers hierbij spelen?

Met alleen de traditionele media kom je er tegenwoordig niet meer. Zo blijkt 57% van de mensen geen vertrouwen meer te hebben in de traditionele media (bron: Mention.com). En 92% van de millennials vertrouwt influencers wél. We geven je tips die je helpen om van een crisis een kans te maken door de inzet van influencers.

Heb je te maken met een crisis, bedenk dan direct het volgende:

  • Hoe reageren we op deze crisis?
  • Welk platform zetten we in?
  • Is het nodig om onze strategie te wijzigen vanwege de crisis?
  • Zet een goede pr in en maak gebruik van influencers.

Drie tips voor de inzet van influencers

1. Wees eerlijk en duidelijk

Geef influencers de gelegenheid om eerlijk te zijn over de misstappen van je merk en de angsten van consumenten te verlichten wanneer zich een crisis voordoet. Op deze manier kun je hun vertrouwen in je merk behouden en begrip hebben.

Vermijd het weglaten van essentiële details over de crisis om je huid te redden. Influencers moeten de impact van de crisis kennen om er goed mee om te gaan.

2. Kijk naar je bestaande influencers

Maak bij voorkeur gebruik van je bestaande influencers. Zo krijg je meer  merkloyaliteit van je publiek.

Influencers helpen het imago van je merk te herstellen met behulp van je productexpertise en de verbinding die ze er al omheen hebben opgebouwd met hun publiek.

Richt je daarom op het opbouwen van hartelijke en sterkere relaties met influencers voorafgaand aan een crisis.

3. Bespreek het plan met de influencers

Geef influencers een kader waarbinnen ze moeten werken om ervoor te zorgen dat de campagne positieve resultaten oplevert.

Influencers mogen nooit vragen of negatieve opmerkingen op hun berichten negeren. Bespreek dit en geef hen handvaten.

Vier redenen om influencers in te zetten bij een crisis

1. Influencers verbeteren de zichtbaarheid van je merk

Influencers zijn invloedrijke mensen. Hun volgers zien hen als niche-experts en waarderen hun aanbevelingen hoog. Meer dan het aantal volgers, selecteer je influencers op authenticiteit en vertrouwen.

In tijden van crisis kunnen influencers hun leger van toegewijde volgers inspireren om hun vertrouwen in uw bedrijf te hernieuwen, waardoor het effect van een PR-crisis wordt beperkt. Daarnaast kunnen productplaatsingen, merkaanbevelingen en consistente vermeldingen binnen hun netwerken de zichtbaarheid en bekendheid van uw merk verbeteren.

2. Influencers stimuleren betrokkenheid bij je merk

Tijdens een crisis is het belangrijker dan ooit om je monitoren wat er over je bedrijf en merk wordt gezegd en geschreven. Door dit scherp in de gaten te houden, kun je ook snel reageren als het de verkeerde kant op gaat. En kun je influencers inzetten om in actie te komen. Zij fungeren als social listeners en kunnen een positief licht werpen tijdens een crisis.

3. Influencers verplaatsen de focus

Is er een pr-crisis? Pak het aan en bouw opnieuw aan je merkgeloofwaardigheid. Zet dan influencers in om content te creëren die de aandacht van je publiek afleidt van de crisis en je merk weer betrouwbaar maakt.

Continue afstemming met je influencers is nodig zodat hun content nauw aansluit bij wat jij wil bereiken na je crisis.

4. Influencers helpen je je vertrouwen weer op te bouwen

Influencers hebben een goede publieksbetrokkenheid en kunnen gemakkelijk invloed uitoefenen. Deze authentieke relatie, kwaliteitsbetrokkenheid en invloed zijn wat je nodig hebt om het vertrouwen in je merk te herstellen. Bedenk in hoeverre je bovenop de content zit of je influencers hierin vrij wilt laten. Het is belangrijk daarbij altijd je doel voor ogen te houden.

Tip: Wil je leren hoe je een goede influencer strategie formuleert en implementeert? Dan is de training Influencer Marketing iets voor jou!

Lees meer over deze training

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.